امروز:
چهارشنبه - 5 ارديبهشت - 1403
ساعت :

مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت: طرح 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب در دراز مدت، وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش می دهد.

به گزارش حبیب نیوز به نقل از ایرنا، "جمشید بنی فری" روز شنبه در نشست نظام بهره برداری گام نخست طرح احیا و توسعه ۵۵۰ هزار هکتاری زمین‌های استان‌های خوزستان و ایلام افزود: اجرای این طرح ملی، تولید سالانه محصولات کشاورزی خوزستان را از ۱۶ میلیون تن فعلی به ۲۵ میلیون میلیون تن خواهد رساند.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۹۵ هزار هکتار از این طرح بزرگ ملی به بهره برداری رسیده است گفت: در زمین‌هایی که در قالب این طرح زیرکشت قرار گرفته است، عملکرد در واحد سطح به بیش از سه برابر افزایش یافته است.
مدیر تعاون روستایی خوزستان با اشاره به رضایت بهره برداران محلی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری افزود: ارزش افزوده زمین‌های نوسازی شده نیز افزایش قابل توجه داشته و این می‌تواند زمینه تثبیت جمعیت روستایی را فراهم، و از مهاجرت بی رویه به شهرها جلوگیری کند.
طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در سفر ۱۳۷۵ رهبر معظم انقلاب به خوزستان مصوب شد ولی عملیات اجرایی این طرح به صورت جدی در دی ماه ۱۳۹۲ در جریان سفر حجت الاسلام حسن روحانی به خوزستان و تخصیص اعتبار ۱.۵ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی انجام شد.
بر اساس این طرح تا سال ۱۴۰۰ با اجرای گام دوم آن، در مجموع ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کم بازده خوزستان و ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های جنوبی استان ایلام زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرد.
مدیر تعاون روستایی خوزستان در ادامه این نشست، بر برنامه محور بودن این طرح با هدف به سرانجام رسیدن آن در زمان تعیین شده تاکید کرد.
بنی فری گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که از عنایات رهبر معظم انقلاب است می‌تواند ضمن ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی جدید، در تولید بسیاری از محصولات غذایی کشور، را به خودکفایی کامل برساند.

وی ادامه داد: توجه به موضوع آب و خاک و توجه به کشاورزان تنها با داشتن برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ما را به نتیجه و اهداف موردنظر می‌رساند، از این رو شرکت‌ها و تعاونی‌ها حاضر در طرح که بسیار علاقه مند به آبادانی مزارع و زمین‌های خود هستند می‌توانند به بهترین تولید چه از نظر کمی و چه کیفی برسند به شرط آنکه بهره برداران باید پای کار باشند و ایرادها و نواقص طرح را مطرح کنند.
وی بیان کرد: اینکه در این مسیر عظیم و این کار بزرگ مشکلاتی سر راه وجود دارد مساله‌ای طبیعی است ولی پاپس کشیدن و تنها گلایه کردن نمی‌تواند ما را به اهداف مورد نظر نزدیک کند.
بنی فری در ادامه بهبود تولید گندم در سال زراعی گذشته را نتیجه اجرای گام نخست این طرح در خوزستان بیان کرد و افزود: در سال زراعی جاری در خرید گندم توسط شبکه‌های تعاون روستایی گندم، رکورد خرید پارسال شکسته شده و از ۷۸۰ هزار تن سال گذشته زراعی به ۸۵۰ هزار تن رسیده است.
وی اضافه کرد: این طرح بزرگ باید با همکاری، همدلی، در کنار هم بودن و تعهد به نتیجه نهایی می‌رسد البته در کنار آن با باید از نیروی جوان با انگیزه استفاده کرد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید