امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

ادارات را تعطیل می‌کنیم، بازارها شلوغ می‌شوند

 رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به ادامه فعالیت بازارها و بازارچه‌های محلی در آبادان و جنوب غرب خوزستان گفت: با این وضعیت تردد مردم در بازارها، دور از انتظار است که حالا حالاها بیماری کنترل شود و انتظار می‌رود در روزهای آینده حتی موارد ابتلا از این هم بیشتر شود.

به گزارش حبیب خبر، "دکتر شکرالله سلمان‌زاده" درباره وضعیت شیوع کروناویروس در جنوب غرب خوزستان، اظهار کرد: وضعیت شیوع بیماری در آبادان، خرمشهر و شادگان جدا از اوضاع کل استان خوزستان نیست. بیماری دیر به خوزستان آمد؛ زمانی که استان‌های زیادی به شدت درگیر بیماری بودند، روند ابتلا در خوزستان آهسته بود بنابراین طبیعی بود که پیک بیماری در خوزستان هم رخ دهد و به ویژه با رفع محدودیت‌ها و اجرای فاصله‌گذاری هوشمند، این مساله تشدید یافت.

به گزارش ایسنا، وی افزود: قرار نبود اصناف این گونه فعالیت کنند و مردم این گونه به خیابان‌ها بروند. برخی ادارات و اصناف نیز پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها را رعایت نکردند.

سلمان‌زاده گفت: بسیاری از اصناف بدون ثبت‌نام در سامانه سلامت بازگشایی شدند و مردم نیز بی‌محابا به خیابان رفتند بنابراین شاهد افزایش موارد بیماری در خوزستان هستیم و شرایط شهرهای بزرگ یکسان است.

وی بیان کرد: ضمن اینکه افزایش نمونه‌گیری، در افزایش آمار مبتلایان تاثیرگذار بوده است اما واقعیت این است که موارد بستری هم افزایش یافته و رو به افزایش است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص برگزاری مراسم عزاداری یا توزیع نذری در برخی شهرهای خوزستان گفت: به سادگی نمی‌توان جلوی احساسات مردم را گرفت اما باید قانون را تمکین کنند زیرا این کار و هرگونه حضور در تجمع، تهدیدی برای سلامتی شهروندان است.

وی افزود: در شهرهای تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان هنوز بعضی حسینیه‌ها مراسم برگزار می‌کنند و مراسم عزاداری نیز برگزار می‌شود بنابراین از فرمانداران و نیروی انتظامی این شهرستان‌ها می‌خواهیم در این زمینه اقدام کنند و با استفاده از ظرفیت بزرگان و شیوخ، از برگزاری این مراسم جلوگیری کنند.

سلمان‌زاده اظهار کرد: بازارچه‌های محلی، بازار جمشیدآباد آبادان، بازار روز خرمشهر و بازار شادگان همچنان باز هستند و مردم در این بازارها تردد می‌کنند. با این وضعیت تردد مردم در بازارها، دور از انتظار است که حالا حالاها بیماری کنترل شود و انتظار می‌رود در روزهای آینده حتی موارد ابتلا از این هم بیشتر شود.

وی بیان کرد: تا زمانی که مردم رعایت نکنند، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. ادارات را تعطیل می‌کنیم اما می‌بینیم مردم در بازارها حضور پیدا می‌کنند و بازارها شلوغ می‌شوند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به فروش ماهی به صورت دوره‌گردی و دست‌فروشی در بازارهای منطقه، گفت: در حال حاضر به جز کرونا، بیماری‌های خطرناک بالقوه دیگری هم در خوزستان داریم. اکنون در پیک اول بیماری التور هستیم. همچنین اکنون فصل فعالیت کنه‌ها و بیماری خطرناک تب کریمه کنگو و فصل فعالیت سالک است.

وی افزود: عرضه دام زنده و ماهی، پرسه زدن سگ‌های ولگرد و عدم لایروبی و آهک‌پاشی جوی‌ها، باعث بیماری‌های خطرناک دیگری می‌شود بنابرابن شهرداری‌ها باید هر چه سریعتر در این زمینه اقدام کنند. همچنین هر چه سریعتر باید دست‌فروشان از جمله ماهی‌فروشان را از معابر جمع‌آوری کنند.

سلمان‌زاده تصریح کرد: گروه‌های پرخطر یعنی کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و مستعد ابتلا به نوع شدید کروناویروس هستند، نباید سرکار حاضر شوند و در صورت خلاف این مساله، مسئولین اداراتی که این افراد را مجبور به حضور سرکار می‌کنند باید پاسخگو باشند.

وی افزود: حضور کسانی که تست کرونای آنها مثبت بوده در ادارات، جنایت است و این مساله، رئیس اداره و سایر کارکنان را تهدید می‌کند و این کار جرم است. حتی تردد این افراد از مسیر خانه تا اداره خطرناک است. باید تاسف خورد که رئیس اداره‌ای اجازه نمی‌دهد این فرد در خانه بماند و باید با رئیس این اداره برخورد شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص احتمال ابتلای مجدد افرادی که به کروناویروس مبتلا شده‌اند، گفت: تاکنون موارد ابتلای مجدد در کشور نداشته‌ایم و بعید است این افراد مجددا به این بیماری مبتلا شوند.

وی که پنجشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، تصریح کرد: در حال حاضر با یکی از پیچیده‌ترین مشکلات بهداشتی دو قرن اخیر مواجه هستیم؛ این بیماری واکسن و درمان موثری هم ندارد بنابراین تنها راه پیشگیری از ابتلا، رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه است.

سلمان‌زاده در خصوص ابتلای افراد بدون طحال به کروناویروس و کشندگی ناشی از این بیماری، گفت: در مبارزه با ویروس‌ها، سیستم ایمنی سلولی مهم است و هر  بیماری زمینه‌ای می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به نوع شدید بیماری کند.

وی در خصوص علائم پوستی ابتلا به کرونا نیز بیان کرد: علائم پوستی از علائم نادر این بیماری است اما برخی بثورات جلدی از جمله کهیر می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به این ویروس باشند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: سربازان اصلی مبارزه با کرونا، مردم هستند و از آنها می‌خواهیم در خانه بمانند و تنها برای موارد ضروری آن هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از منزل خارج شوند. سازمان‌ها و ادارات نیز در این راستا وظایفی دارند، از جمله شهرداری و سازمان صمت که باید به وظایف خود عمل کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید