امروز:
پنجشنبه - 6 ارديبهشت - 1403
ساعت :

جام جهانی کوچک با حضور نمایندگان ایران؛ دوحه در محاصره ستاره‌های کهنسال

تهران- ایرنا- مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در حالی قرار است در دوحه قطر پیگیری شود که ستاره‌های بزرگ خارجی در قالب تیم‌های مختلف خود را به این شهر رسانده‌اند و به جذابیت مسابقات افزوده‌اند.

به گزارش ایرنا، از فردا (دوشنبه/۲۴ شهریور) مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بعد از حدود هفت ماه وقفه از سر گرفته می‌شود و تیم‌ها در دوحه قطر و در شرایطی خاص مسابقات مرحله گروهی را به اتمام می‌رسانند و سپس برای رسیدن به فینالِ منطقه غرب تلاش می‌کنند. قرار است حدود سه ماه دیگر مسابقات منطقه شرق نیز به انجام برسد و دیگر فینالیست مشخص شود.

حال به جز الوحده امارات که انصراف داده، ۱۵ تیم دیگر در یک شهر قرار دارند و می‌توان گفت دوحه قطر در فاصله حدود ۲ سال مانده تا جام جهانی ۲۰۲۲ بیشترین ستاره‌ی فوتبالیست را در دل خود جای داده است و بازیکنان بزرگی با ملیت‌های مختلف در این شهر زیبا تجمع کرده‌اند تا به نوعی قطری‌ها جام جهانی کوچکی را تجربه کنند.

در این گزارش به صورت ویژه به ستاره‌های شاخص و خارجی تیم‌های شرکت کننده پرداخته‌ایم. توجه داشته باشید که ستاره‌های بومی تیم‌ها در این مطلب مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و الا شکی در شایستگی آنها نیست.

بافی تمبی گومیس(فرانسه): ۳۵ ساله/ الهلال عربستان

ستاره شناخته‌ شده فرانسوی که فصل قبل آقای گل شد و مسبب اصلی قهرمانی الهلال بود. گومیس سابقه حضور در تیم‌های بزرگی چون لیون، سوانزی، مارسی و گالاتاسرای را در کارنامه خود دارد و ۲ سالی است که در لباس تیم آبی‌پوش عربستانی خوش می‌درخشد و با خوشحالی‌های ترسناک خود رقیبان را هم به واهمه می‌اندازد. او همچنان امید اصلی تیم عربستانی برای گلزنی به حریفان است.

سباستین جووینکو(ایتالیا): ۳۳ ساله/الهلال عربستان

دیگر مهره سرشناس حاضر در الهلال مورچه اتمی سابق تیم ملی ایتالیا است. سباستین جووینکوی ۱۶۰ سانتی متری با سابقه حضور در یوونتوس، امپولی، پارما و تورنتوی کانادا به عربستان آمد و حتی به استقلال ایران هم گل زد. جووینکو در تمام رده‌های سنی تیم ملی ایتالیا بازی کرد و ۲۳ بار هم برای تیم ملی بزرگسالان به میدان رفت. برخی معتقدند او به اندازه شایستگی‌ و پتاسنیل فنی‌اش دیده نشد.

آندره کاریو(پرو): ۲۹ ساله/ الهلال عربستان

همچنان در الهلال بمانیم و این بار به سراغ یکی از گلزنان پرو در جام جهانی ۲۰۱۸ برویم. بازیکنی تکنیکی و رونده در کناره‌های زمین که بعد از بازی برای اسپورتینگ لیسون، بنفیکا و واتفورد در اقدامی عجیب و با دلارهای نفتی به عربستان آمد تا برای الهلال بازی کند. کاریو همچنان یکی از بازیکنان موثر پرو هست و در فینال کوپا آمریکای اخیر هم به میدان رفت.

مارکو مارین(آلمان-یوگوسلاوی): ۳۱ ساله/ الاهلی عربستان

در عربستان بمانیم و این بار به سراغ الاهلی برویم. جایی که مارکو مارین حضور دارد. ستاره اسبق تیم‌های بروسیا مونشن‌گلادباخ، وردربرمن، چلسی، سویا، فیورنتینا، المپیاکوس، ستاره سرخ و ... حالا چند ماهی است که به عضویت الاهلی درآمده است. این بازیکن اصالتا یوگوسلاو، ۱۶ بازی ملی هم در کارنامه خود دارد و به عنوان مهندس حملات الاهلی همان نقش جووینکو در الهلال را بازی می‌کند.

عمر السوماه(سوریه): ۳۱ ساله/ الاهلی عربستان

دیگر مهره خارجی و تاثیرگذار الاهلی، عمر السوماه است. ستاره سوریه‌ای که فوتبال‌دوستان ایرانی او را به خوبی می‌شناسند. سوماه در الاهلی بسیار محبوب است و بازوبند کاپیتانی را بر بازو می‌بندد. او در بازی رفت مقابل استقلال حضور نداشت اما این بار در دیدار برگشت اگر اتفاق خاصی رخ ندهد به میدان خواهد رفت.

شیخ دیاباته(مالی): ۳۲ ساله/ استقلال ایران

اما استقلال هم دستش خالی نیست. نماینده فوتبال کشورمان شیخ دیاباته را در خط حمله دارد. بازیکنی که هنوز به قطر نرسیده اما اگر بیاید امید اصلی آبی‌ها برای باز کردن دروازه رقیبان است. شیخ سابقه حضور در تیم‌های بوردو، آژاکسیو، نانسی، متر، بنه‌ونتو و ... را در کارنامه خود دارد و در این چند ماه حسابی هواداران استقلال را به خود علاقمند کرده است.

ارن دردیوک(سوییس): ۳۲ ساله/ پاختاکور ازبکستان

ازبکستانی‌ها معمولا خرید های پرزرق و برق کمی را انجام می‌دهند اما وقتی دست به جیب شوند نفرات خوبی را به کشورشان می‌آورند. این بار ستاره سابق تیم ملی سوییس به پاختاکور آمده است. ارن دردیوک که پیش از نماینده ازبکستان برای تیم‌های بزرگی چون بازل، لورکوزن، هوفنهایم، گالاتاسرای و ... بازی کرده است و حالا در ۳۲ سالگی به اسیا آمده است. این مهاجم ۱۹۱ سانتی‌متری با زدن ۱۱ گل در ۶۰ بازی ملی جزو خوب‌های سوییس در این زمینه به شمار می‌رود.

کارلوس ادواردو(برزیل): ۳۰ ساله/ شباب الاهلی امارات

هافبک و کاپیتان سابق الهلال بعد از آمدن ستاره‌های جدید و پس از مصدومیت شدیدی که برایش به وجود آمد مجبور به ترک ریاض شد و حالا در امارات به تیم شباب الاهلی پیوسته است. این هافبک ۳۰ ساله که سابقه گلزنی به پرسپولیس را هم دارد پیش از این برای فلومیننزه، گرمیو، پورتو و نیس بازی کرده است.

هلدون راموس(کیپ ورد): ۳۱ ساله/ التعاون عربستان

این هافبک تهاجمی با لقب "ناک" یکی از محبوب‌ترین بازیکنان التعاون است و به زودی باید با پرسپولیس پنجه در پنجه شود. هلدون راموس در فوتبال پرتغال چهره‌ای شناخته شده است و برای تیم‌های ماریتیمو، کوردوبا، ریوآوه، اسپورتینگ و ویتوریا گیمارش توپ زده است. او ۲سالی می‌شود که به عربستان و تیم التعاون آمده است.

ادمیلسون جونیور(بلژیک): ۲۶ ساله/ الدحیل قطر

به شدت تکنیکی با چهره‌ای جذاب. بازیکنی که به راحتی یک در برابر یک را رد می‌کند و توانایی بالایی دارد. این بازیکن بعد از بازی برای سنت ترویدن و استاندارد لیژ بلژیک حالا ۲ سالی می‌شود که برای الدحیل بازی می‌کند و البته خیلی حیف است که فوتبالش را در آسیا دنبال می‌کند و علاقه‌ای به پیشرفت کردن ندارد.

مهدی بن عطیه(مراکش): ۳۳ ساله/ الدحیل قطر

درباره او نمی‌توان حرف خاصی زد. هم با تیم ملی ایران در جام جهانی روبرو شده است، هم سابقه گلزنی به استقلال را هم دارد و هم از مهمتر در قلب خط دفاعی بایرن‌مونیخ، یوونتوس و رم آن‌قدر بازی کرده که هر فوتبال‌دوستی به خوبی بشناسدش. مهدی قلب خط دفاعی الدحیل است و در اوج پختگی می‌خواهد تیمش را برای صعودی شیرین آماده کند. آنها رقیب سرسختی چون پرسپولیس ایران پیش روی خود دارند.

بشار رسن(عراق): ۲۳ ساله/ پرسپولیس ایران

پرسپولیس در این روزها بازیکن خارجی بزرگی ندارد اما با این وجود در نبود مهدی ترابی و علی علیپور، بشار رسن ۲۳ ساله و عراقی یک موهبت بزرگ در زمین است. بازیکنی باهوش و بااخلاق که شم گلزنی خوبی نیز پیدا کرده است. بشار به تازگی قرارداد خود را با پرسپولیس تمدید کرده و یحیی حساب ویژه‌ای روی درخشش او باز کرده است.

کایو(برزیل): ۲۶ ساله/ الشارجه امارات

وقتی نام او می‌آید ناخوداگاه به  یاد بازی عجیب ۶ بر یک العین و استقلال می‌افتیم. جایی که کایو درخشید و بعد از بازی هم ویدیویی زشت از او منتشر شد. حالا کایو در الشارجه است و یک بار هم مقابل پرسپولیس به میدان رفت و بازهم نمایش خوبی داشت. این بازیکن سابقه حضور در تیم‌های سائوپائولو و بنفیکا را در کارنامه خود دارد.

بغداد بونجاح(الجزایر): ۲۸ ساله/ السد قطر

این بازیکن الجزایری مانند سوماه بارها تنه‌اش به تنه فوتبال ما خورده است. مهاجمی همه چیز تمام که قادر به گل کردن هر توپی است. بونجاح حالا در ۲۸ سالگی همچنان نفر اول خط حمله السد است و زیر نظر ژاوی و در کنار ستاره‌های دیگر تیم زهردار است و خطرناک. سپاهان برای بازی برگشت باید بسیار مراقب او باشد.

سانتی کازورلا(اسپانیا): ۳۵ ساله/ السد قطر

یکی دیگر از فوق ستاره‌های فوتبال آسیا همین تازه‌وارد ۳۵ ساله و ریزنقش است. هافبک اسبق تیم ملی اسپانیا و تیم‌های ویارئال، مالاگا و البته آرسنال که حالا به قاره کهن و حاشیه خلیج فارس آمده تا توانایی‌های بالایش را در سال‌های پایانی فوتبالش به رخ بکشد. او خیلی زود در لیگ ستارگان گلزنی‌های خود را شروع کرد و حالا نوبت به لیگ قهرمانان آسیا رسیده تا در فضایی بزرگتر نشان بدهد که قادر به انجام چه کارهایی است.

احمد موسی(نیجریه): ۲۷ ساله/ النصر عربستان

درخشش خیره‌کننده‌ای در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۴ داشت و یک تنه تیمش را به دور دوم رساند ولی بعد از آن نتوانست آن فروغ مورد انتظار را داشته باشد. در زسکا مسکو و لسترسی بازی کرد و در سال ۲۰۱۸ به عربستان آمد تا برای النصر توپ بزند. احمد موسی، اهل نیجریه است و یکی از ۲ ستاره بزرگ زرد و آبی‌های عربستانی.

عبدالرزاق حمدالله(مراکش): ۲۹ ساله/ النصر عربستان

دیگر ستاره تیم هم آفریقایی است اما اهل مراکش است. مهاجمی تمام‌عیار که هنوز به صورت مستقیم با او روبرو نشده‌ایم وگرنه مانند بونجاح و سوماه خطرناک است و زهردار. حمدالله با قدرت بالای تمام‌کنندگی و سابقه حضور در تیم‌های آفریقایی و آسیایی در سال ۲۰۱۸ به النصر آمد و گل‌های فراوانی را به ثمر رساند. سپاهان باید مراقب او باشد.

کیروش استنلی(برزیل): ۳۲ ساله/ سپاهان

از سپاهان گفتیم. بهتر است از مهاجم برزیلی و فوق العاده‌اش نیز حرف بزنیم. بازیکنی ۱۹۵ سانتی‌متری و ۳۲ ساله به نام کی‌روش استنلی. در تیم بزرگی نبوده و بارها تیم عوض کرده اما وقتی به ایران آمد آنقدر خوب بود که به یکی از بزرگترین تیم‌های ایران یعنی سپاهان پیوست. کی‌روش یکی از اصلی‌ترین مهره‌های نویدکیا برای صعود به دور دوم لیگ قهرمانان است.

ویلسون ادواردو(پرتغال-آنگولا): ۳۰ ساله/ العین امارات

مهاجم پرتغالی و ۱۷۹ سانتی‌متری العین امارات شاید بتواند ستاره این تیم باشد. بازیکنی که به تازگی راهی العین شده و قرار است جای بازیکنان بزرگی چون مارکوس برگ را پر کند. او برای تیم‌های پایه پرتغال بازی کرده اما در رده بزرگسالان به تیم ملی آنگولا آمد. پیش از بنفش‌های اماراتی ادواردو برای تیم‌هایی چون براگا، دیناموزاگرب، اسپورتینگ و ... بازی کرده است.

حالا همه منتظر آغاز مسابقات و درخشش این ستاره‌های اروپایی، آفریقایی، آمریکایی و آسیایی هستیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید