امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

اثربخشی گیاه دم اسب در بهبود زخم، اگزما و ترمیم چین‌وچروک

 

گیاه دم اسب برای درمان زخم‌های سطحی بدن، مشکلات پوستی، درماتیت، بهبود جای زخم و اگزما مؤثر بوده و در عین حال می‌توان از این گیاه برای برای ترمیم چین‌وچروک اطراف چشم و اطراف لب‌ها استفاده کرد.

 

به گزارش حبیب خبر از ایسنا، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: گیاه دم اسب با نام محلی دم لوکی، از جمله گیاهان بدون گل و نهانزادان آوندی است که برگ‌های آن کوچک و رشد نیافته و ساقه آن ظاهری بی‌برگ دارد. مصرف این گیاه به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و باعث تثبیت کلسیم در استخوان‌ها می‌شود.

 

حسین راغ آرا، با اشاره به اینکه گیاه دم اسب برای تقویت تاندون‌ها مؤثر بوده و در نتیجه باعث کاهش آسیب‌های ورزشی می‌شود، افزود: گیاه دم اسب برای جبران پارگی کیگامنت‌ها و کشیدگی عضلات مفید بوده و از پوکی استخوان در خانم‌ها جلوگیری می‌کند.

همچنین به دلیل وجود اسید پکتیک و اسید گالیک، مانع از خون‌ریزی می‌شود. جهت درمان خون‌ریزی‌های داخل مانند خون‌ریزی‌های ریوی، احشایی و رحمی از دم‌کرده گیاه به میزان سه فنجان در روز استفاده می‌شود. دم‌کرده گیاه از ۱۵ تا ۲۰ گرم در یک لیتر آب حاصل می‌آید.

 

راغ‌آرا خاطر نشان کرد: گیاه دم اسب، اسید معده را کاهش می‌دهد و معرق است. طبیعت آن سرد و خشک است و برای تنگی نفس و ناراحتی‌های تنفسی، ورم کبد، التهاب رماتیسمی، آرتروز و ترمیم و التیام زردپی‌ها و رباط‌ها بسیار مفید است.

مصرف دم‌کرده دم اسب برای رفع سرفه‌های سخت، برونشیت، گرفتگی صدا، سرماخوردگی و آنفلوانزا کاربرد دارد. همچنین از این گیاه می‌توان برای رفع ناراحتی‌های پروستات، عفونت مجاری ادراری، دفع سنگ کلیه و نیز درمان کیست استفاده کرد.

 

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تأکید کرد: دم اسب برای درمان زخم‌های سطحی بدن، مشکلات پوستی، درماتیت، بهبود جای زخم و اگزما مؤثر بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، ماساژ دادن مو با دم‌کرده دم اسب از موخوره و بروز شوره سر جلوگیری می‌ کند.

استفاده از آن باعث تقویت ناخن‌های شکسته می‌شود. مصرف این گیاه برای جلوگیری از چین‌وچروک پوست و نیز پیری زودرس بسیار مؤثر است و می‌تواند برای ترمیم چین‌وچروک اطراف چشم و نیز اطراف لب‌ها که در اثر گذر زمان ایجاد می‌شود، مؤثر و مفید واقع شود. ماساژ دادن بدن با دم‌کرده دم اسب باعث کاهش توده‌های چربی شده و به لاغری شکم و ران کمک می‌کند.

 

وی در مورد نکات احتیاطی مصرف این گیاه گفت: مصرف دم اسب برای زنان باردار و نیز اطفال خردسال مجاز نیست. همچنین مصرف زیاد آن باعث ناراحتی‌های معده و اختلال در دستگاه گوارش می‌شود. از گیاه دم اسب نباید بیش از چهار هفته استفاده کرد، زیرا باعث التهاب دستگاه گوارش می‌شود.

همچنین مصرف آن در بیماران قلبی و کلیوی به دلیل وجود مواد سیلیکاتی مجاز نمی‌باشد. استفاده موضعی نیز نباید بیش از شش هفته باشد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید