امروز:
سه شنبه - 28 فروردين - 1403
ساعت :

"سریش" و کاربرد آن در بهبود ناراحتی های کبد و معده

 

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مصرف ساقه تازه "سریش" با روغن‌زیتون برای درمان یرقان مفید است، گفت: ضماد ریشه آن برای تسکین درد دندان مفید است و برای ناراحتی‌های کبد و معده کاربرد دارد.

 

به گزارش حبیب خبر از ایسنا، حسین راغ آرا، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: سریش، گیاهی از خانواده لاله (Liliaceae) است. برگ‌های آن نواری و بلند بوده که به‌صورت گروهی از قسمت متورم ریشه جدا می‌شوند.

 

وی ادامه داد: گل‌های سریش زردرنگ و در طول ساقه گل دهنده دیده می‌شوند. ریشه آن نیز ضخیم و گوشتی است که از ارقام مختلف آن چسب مخصوص استخراج می‌شود.

 

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در خصوص کاربردهای دارویی این گیاه گفت: در تجزیه شیمیایی ریشه گیاه ساکاروز، فروکتوز، گلوکز، لینولئیک اسید و گلوکزیدی به نام اسفودلوزید گزارش شده است.

 

مهندس راغ آرا افزود: ریشه، دانه، برگ و گل سریش در طب گیاهی کاربرد دارد،  از دانه آن به‌صورت ضماد برای التیام زخم‌ها استفاده می‌شود، روغن دانه آن برای تصلب شرایین بکار می‌رود، ضماد ریشه آن برای درد پهلو، سرفه، یرقان، خشونت حلق، ورم عضلات، جوش خوردن استخوان‌های شکسته و گرفتگی عضلات در طب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه مصرف ساقه تازه گیاه سریش با روغن‌زیتون برای درمان یرقان مفید است، بیان کرد: ضماد ریشه این گیاه نیز برای تسکین درد دندان مفید است، سریش برای ناراحتی‌های کبد و معده کاربرد دارد و جوشانده غلیظ ریشه سریش برای درمان جوش‌های پوستی به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بسیار موثر است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید