امروز:
پنجشنبه - 9 فروردين - 1403
ساعت :

بزرگ ترین کلاهبرداری های تاریخ

 

وعده پرداخت سود هنگفت، وجه مشترک اصلی کلاهبرداری های بزرگ بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از ویژوال کپیتالیست، بازی پانزی به کلاهبرداری از طریق تطمیع سرمایه گذاران از طریق وعده سودهای کلان اطلاق می شود. در این طرح سود سرمایه گذاران قبلی از سپرده سرمایه گذاران جدید پرداخت شده و تا زمانی جوابگو است که سرمایه جدیدی وجود داشته باشد.

در ادامه با برخی از بزرگ ترین کلاهبرداری های پانزی تاریخ آشنا می شوید:

 

۱- مانی ترون- ۱۹۹۱ میلادی

ژان پیر فان روسم فردی بود که ادعا کرد یک الگوی کامپیوتری ابداع کرده که مسیر آینده بازار بورس را پیش بینی می کند. سابقه وی در اقتصادسنجی باعث شد بسیاری از افراد از جمله برخی از اعضای خاندان سلطنتی بلژیک به وی اعتماد کنند و سرمایه های خود را در اختیار وی بگذارند.

او در نهایت به پنج سال حبس محکوم شد. ارزش کل کلاهبرداری صورت گرفته توسط این فرد حدود ۸۶۰ میلیون دلار برآورد می شود.  

 

۲- کاریتاس- ۱۹۹۴ میلادی

یان استویچا فردی بود که با راه اندازی یک شرکت و وعده سود ۸۰۰ درصدی پس از هشت ماه از دریافت وجه، پول کلانی از مردم رومانی به دست آورد. پس از آن که مشخص شد وی حدود ۴۵۰ میلیون دلار بدهی دارد، دستگیر و به هفت سال زندان محکوم شد.

 ارزش کل کلاهبرداری صورت گرفته توسط این فرد بین یک تا پنج میلیارد دلار برآورد می شود.  

 

۳- ام ام ام- ۱۹۹۴ میلادی

سرگی ماورودی از طریق تاسیس یک شرکت واردات قطعات الکترونیکی وعده داد به هر کس که سهام شرکتش را بخرد پس از یک سال ۱۰۰۰ درصد سود بدهد. او در سال ۲۰۰۳ دستگیر و به چهار سال حبس محکوم شد.  ارزش کل کلاهبرداری صورت گرفته توسط این فرد حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد می شود.  

 

۴- گریت مینیستریز- ۱۹۹۷ میلادی

جرالد پین از طریق راه اندازی یک بازی پانزی در فلوریدا حدود ۵۰۰ میلیون دلار کلاهبرداری کرد. وی در نهایت به ۳۷ سال حبس محکوم شد.  

 

۵- پترزگروپ- ۲۰۰۴ میلادی

تام پترز یک خرده فروشی را در مینه سوتا تاسیس کرد که پس از تامین سرمایه اقدام به گمراهی سهامداران خود و برداشتن برخی از این پول ها کرد. او در سال ۲۰۱۰ به ۵۰ سال حبس محکوم شد.  ارزش کل کلاهبرداری صورت گرفته توسط این فرد حدود ۳.۶ میلیارد دلار برآورد می شود.  

 

۶- استنفورد گروپ- ۲۰۱۲ میلادی

این گروه که در آنتیگوا در منطقه دریای کاراییب تاسیس شد از طریق وعده سود هنگفت مبلغ هنگفتی از شهروندان آمریکایی کلاهبرداری کرد که ارزش آن حدود هفت میلیارد دلار بود. در نهایت آلن استنفورد- مدیرعامل این صندوق- به ۱۱۰ سال زندان محکوم شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید