امروز:
سه شنبه - 29 اسفند - 1402
ساعت :

 

 دبیر شورای سلامت اهواز از ابهامات و پرسش های رایج مردم درباره واکسن کرونا سخن گفت.

به گزارش حبیب خبر، دکتر مهران احمدی بلوطکی دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: دو نوع واکسن اسپوتنیک روس و سینوفارم چین شامل ویروس ضعیف شده یا کشته شده در حال تزریق به گروه‌های هدف است.

وی افزود: در خصوص نوع مراقبت‌ها در مراکز بهداشت بر اساس نوع واکسن تزریقی، توضیحات لازم توسط کارشناسان ارائه می‌شود.

احمدی بلوطکی ادامه داد: واکسن روسی از نظر ساختار، ویروس ضعیف شده با ۹۴ درصد ایمنی و واکسن چینی ویروس کشته شده با ۸۸ درصد ایمنی است که براساس نوع گروه هدف، واکسن انتخاب  و تزریق خواهد شد.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: تمام واکسن‌ها شامل ۲ دوزو فاصله دوزاول تا دوم ۲۸ روزه است به جز واکسن استرازنکا که ۱۲ هفته بعد باید تزریق شود که اطلاعات در کارت واکسیناسیون درج شده است.

وی بیان کرد: واکسن‌ها به طور متوسط حدود ۶ ماه ایمنی ایجاد می‌کنند وهدف این است که در ۶ ماه آینده کل گروه هدف جامعه واکسینه و ایمنی همگانی ایجاد شود.

احمدی بلوطکی با تاکید بر اینکه هیچ گونه نگرانی در خصوص عوارض واکسن کرونا وجود ندارد گفت: تقریبا یک درصد افراد ممکن است با علایم تب خفیف و بدن درد معمولی مواجه شوند که ۲۴ تا ۴۸ ساعته رفع می‌شود و با یک استامینوفن ساده قابل کنترل است.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: خطر ناقل شدن و انتقال ویروس بعد از تزریق واکسن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه کار اساسی واکسن، کاهش خطر مرگ و میر است افزود: تزریق واکسن به این معنی نیست که در چند ماه آینده به هیچ وجه مبتلا نخواهند شد بلکه مرگ و میر کاهش می یابد؛ زمانی که ایمنی کلی در جامعه ایجاد شود از بحران این بیماری نجات پیدا می‌کنیم.

واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال در خوزستان انجام شد و در حال حاضر واکسیناسیون سالمندان ۷۵ تا ۷۹ سال در حال انجام است.

 چهار شهر بهبهان، اندیمشک ، ماهشهر و باغملک ازوضعیت قرمز کرونایی خارج شده و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند، و تعداد شهرستان‌های قرمز خوزستان از هفت شهرستان به سه شهرستان کاهش یافت.

بر پایه این گزارش شهرستان‌های اهواز،شوش و ایذه اکنون همچنان در وضعیت قرمز قرار داشته و وضعیت آنها خطرناک است.

همچنین ۱۴ شهرستان باغملک، اندیمشک، دزفول، لالی، مسجدسلیمان، ماهشهر، شوشتر، رامهرمز، شادگان، آبادان، خرمشهر، امیدیه، رامشیر و شادگان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و شهرستان‌های اندیکا، گتوند، هفتکل، باوی، حمیدیه، هویزه، دشت ازادگان، آغاجاری، رامشیر و هندیجان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید