آمار

امروز:
پنجشنبه - 23 ارديبهشت - 1400
ساعت :

ورزش

گوناگون

چه کنیم تا در دوران کرونا چاق نشویم؟

 

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم رعایت رفتارهای سالم در تغذیه و تحرک در دوران شیوع کرونا گفت: برخی رفتارها و شرایط جدید در زمان ماندن در منزل، در صورت پیروی نکردن از اصول تغذیه مناسب و تحرک کافی می‌تواند سلامت ما را تهدید کند.

به گزارش حبیب خبر، "آمنه مصیبی‌دهکردی" در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت شیوه زندگی افراد در کنترل چاقی، اظهار کرد: چاقی یکی از عوارض احتمالی در خانه ماندن و بی تحرکی است. از طرف دیگر ابتلا به چاقی می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری همچون دیابت و افزایش فشار خون شود.

وی افزود: علاوه بر اضافه وزن و چاقی، به هم خوردن کنترل فشار خون، چربی و قند خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، چربی خون بالا یا دیابت در افرادی که زمینه این بیماری‌ها را دارند از تبعات بی‌تحرکی است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: عدم تحرک کافی و ورزش نکردن، به هم خوردن خواب شبانه و بیدار ماندن طولانی‌مدت در طول شب، ریزه‌خواری و مصرف مکرر میان‌وعده‌های پرکالری همه و همه عوامل خطری هستند که می‌توانند زمینه‌ساز و یا تشدیدکننده بیماری‌های نامبرده شوند.

 

چه عواملی سلامت ما را در دوران کرونا تهدید می‌کنند؟

وی در پاسخ به اینکه در زمان در خانه ماندن به مدت طولانی، چه عواملی سلامت ما را تهدید می‌کند؟ گفت: برخی رفتارها و شرایط جدید که در زمان ماندن در منزل، در صورت پیروی نکردن از اصول تغذیه مناسب و تحرک کافی می‌تواند سلامت ما را تهدید کند؛ این عوامل شامل مصرف فست‌فودهای رستوران‌های بیرون‌بر، مصرف نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های صنعتی، ترک عادت ورزش منظم در طول روز، بی‌تحرکی به دلیل استفاده بیش از پیش از بازی‌ها و فیلم‌های کامپیوتری و تماشای تلویزیون و فضای مجازی است.

وی افزود: تعطیلی برنامه کلاس‌های ورزشی در اماکن ورزشی و خارج از منزل، نبود فضای مناسب برای پیاده‌روی و قدم زدن، افزایش ریزه‌خواری به ویژه در زمان تماشای تلویزیون به مدت طولانی، به هم خوردن نظم خواب و بیداری روزهای عادی به دلیل تعطیل شدن فعالیت‌های خارج از منزل، به هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن، اختلال سوخت و ساز و برنامه منظم تغذیه روزانه به دلیل دیر خوابیدن شبانه و دیر بیدار شدن روز نیز از دیگر عوامل است.

 

چگونه تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم؟

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: برای پیشگیری از این تهدیدها و استفاده از فرصت در خانه ماندن برای بهبود شیوه زندگی و حفظ و ارتقای سلامت، می‌توان به توصیه‌هایی عمل کرد که لازم است علاوه بر افراد سالم، مورد توجه بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر شایع نیز قرار گیرد.

وی گفت: برنامه‌ریزی برای مصرف وعده‌های غذایی اصلی در ساعات مشخص، مصرف حداقل دو وعده میوه در طول روز به عنوان میان‌وعده یا قبل از غذا، مصرف سبزی و سالاد همراه غذا،  در دسترس قرار ندادن انواع تنقلات و استفاده از تنقلات در زمان‌های مشخصی از روز برای جلوگیری از ریزه‌خواری، کاهش مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کرده، خودداری از مصرف فست‌فودهای خارج از منزل و تهیه انواع شربت‌های خانگی با استفاده از انواع عرقیات از جمله توصیه‌ها برای ارتقای سلامت تغذیه در این دوران است.

مصیبی‌دهکردی بیان کرد: می‌توان از فرصت در خانه ماندن برای پخت و پز غذاهای متنوع و حتی ساده در منزل با همکاری اعضای خانواده و آزمودن دستورهای آشپزی غذاهای متنوع با استفاده از کتب آشپزی و یا برنامه‌های آشپزی برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: برنامه‌ریزی شخصی و خانوادگی برای داشتن فعالیت بدنی منظم و ورزش با استفاده از برنامه‌های ورزشی در فضای مجازی، همکاری و همراهی با اعضای خانواده در انجام برخی فعالیت‌ها در منزل همچون تهیه غذا و گلکاری و یا کاشت انواع سبزی و صیفی‌جات در حیاط منزل و پشت بام یا گلدان‌های آپارتمانی از جمله فعالیت‌های مفید در این دوران است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: برنامه ریزی منظم برای مطالعه از جمله مطالعه متون درسی برای دانش‌آموزان و دانشجویان و مطالعه آزاد متون الکترونیکی یا کتاب‌هایی که قبلا خریداری شده ولی فرصت مطالعه آن تا این زمان به دست نیامده، از فعایت‌هایی است که در این فرصت می‌توان انجام داد.

وی گفت: برنامه‌ریزی برای خواب منظم و تنظیم زمان خواب برای داشتن خواب به موقع و آرام و پرهیز از مصرف نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های محرک و برهم زننده خواب مانند قهوه و نسکافه و شکلات تلخ در عصر و شب برای جلوگیری از بی‌خوابی، می‌تواند در بهبود سلامت افراد در دوران کرونا موثر باشد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید