گزارش روزنامه فایننشال تایمز درباره نتیجه بررسی سازمان جهانی بهداشت

رمدسیویر مدت بستری یا مرگ ناشی از کووید ۱۹ را کاهش نمی‌دهد

روزنامه فایننشال تایمز نوشت نتایج بررسی سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که داروی رمدسیویر که قبلا امیدهایی را برانگیخته بود، اثر چندانی بر کاهش زمان بستری یا احتمال زنده ماندن بیماران کووید-۱۹ ندارد.

به گزارش حبیب خبر، همشهری آنلاین به نقل از رویترز نوشت: این داروی ضد ویروسی در میان نخستین داروهایی بود که برای درمان کووید-۱۹ به کار رفت و برای درمان عفونت کرونای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز به کار رفت.

روزنامه فایننشال تایمز روز پنجشنبه ۲۴ مهر نتایج کارآزمایی «یگانگی» سازمان جهانی بهداشت را ذکر می‌کند که اثرات چهار داروی بالقوه برای کرونا شامل رمدسیویر، هیدروکسی کلروکین، ترکیب داروی ضد HIV لوپیناویر/ریتوناویر و اینترفرون را در ۱۱۲۶۶ بیمار بستری‌شده را ارزیابی می‌کند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز که می‌گوید یک نسخه از بررسی را دیده است، این بررسی نشان داد هیچکدام از این درمان‌ها تاثیر قابل‌توجهی در کاهش مرگ‌ومیر یا کاهش نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی نمی‌گذارند. همچنین این داروها اثر چندانی بر مدت بستری شدن بیماران در بیمارستان هم نداشتند.

قبلا در این ماه، داده‌های منتشر شده از یک بررسی رمدسیویر در آمریکا بوسیله شرکت سازنده آن، گیلئاد نشان داده بود که این دارو  در مقایسه با دارونما در یک کارآزمایی شامل ۱۰۶۲ بیمار مدت بستری را ۵ روز کاهش می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت درباره گزارش فایننشال تایمز اظهار نظری نکرد و اعلام کرد نتایج این بررسی هنوز قرار نیست علنی شود.

سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه گفت که در طول این بررسی آزمایش داروهای هیدروکسی کلروکین و لوپیناویر/ریتوناویر به خاطر بی‌تاثیر بودن در ماه ژوئن (خرداد) متوقف شدند، اما سایر کارآزمایی‌ها در بیش از ۵۰۰ بیمارستان در ۳۰ کشور ادامه یافتند.

سوامیناتان گفت: «ما در حال بررسی داروهای دیگر هستیم، داروهایی مانند آنتی‌بادی‌های مونوکلونال (پادتن‌های تک‌دودمانی)، داروهای تنظیم‌کننده ایمنی و برخی از داروهای ضدویروسی جدیدتر که در چند ماه اخیر تولید شده‌اند.»

سازمان غذا و داروی آمریکا در اول مه (۱۱ اردیبهشت) اجازه مصرف اضطراری رمدسیویر را داد و پس از آن این دارو در چند کشور دیگر مجوز گرفته است.

شرکت گیلئاد هنوز درباره گزارش فایننشال تایمز اظهار نظری نکرده است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید