امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

 قاضی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری آبادان از سال ۱۳۹۶ تاکنون برای ۵۰۰ متهم ، حکم اجرای خدمات اجتماعی به جای زندان صادر کرده است.

قاضی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری آبادان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از مهم ترین راه کارهای پیش روی نظام قضایی کشور برای کاهش انتخاب مجازات حبس را استفاده از مجازاتهای جایگزین عنوان کرد و افزود: در مدت کمتر از سه سال برای بیش از ۵۰۰ متهم در آبادان حکم جایگزین حبس مثل جزای نقدی و خدمات عمومی رایگان صادر شده است.

سعید فریدونی افزود: در احکام تنبیهی بیش از ۳۰ متهم جوان در پرونده های مجزا به جای زندان، به ۸۰ تا بیش از ۲۷۰ ساعت نظافت رایگان در بازار ماهی فروشان آبادان محکوم شدند.

وی اظهار داشت: برای نیل به اهداف کلان قوه قضاییه در اجرای سیاست حبس زدایی و داشتن جامعه ای سالم‌تر، برای برخی از متهمان مرتکب جرایم عمدی که مجازات قانونی جرم ارتکابی آنها به صورت الزامی تا سه ماه حبس تعیین شده و یا حداکثر مجازات قانونی آنها بیش از سه ماه تا ۶ ماه حبس و یا در نهایت از ۶ ماه تا یک سال حبس تعیین شده است به شرط نداشتن سابقه محکومیت کیفری ممکن است مجازات جایگزین حبس صادر شود.

این قاضی جوان کاشت نهال در فضاهای سبز، نظافت اماکن عمومی، رهاسازی بچه ماهی در رودخانه، رهاسازی پرندگان وحشی پرورشی و مشاوره های اجباری با مددکاران اجتماعی را از جمله احکام صادر شده برای متهمان در راستای سیاست های حبس زدایی در یک سال گذشته برشمرد و گفت: افکار عمومی و مردم از احکام صادر شده استقبال کرده اند و مسئولان عالی رتبه قوه قضائیه بر متناسب سازی مجازات با نوع جرم و خودداری در صدور حکم زندان برای همه جرائم در جهت کاهش آمار زندانیان و ایمنی از آثار منفی حبس های کوتاه مدت تاکید دارند لذا با الهام از خط مشی و استقبال ادارات و مردم چنین احکامی صادر شدند.

قاضی فریدونی با بیان اینکه این احکام فقط شامل افرادی می شود که جرم ارتکابی آنها در تقسیم بندی تا سه ماه حبس، سه تا ۶ ماه حبس و۶ ماه تا یک سال حبس قرار دارد افزود: هرگز مجازات زندان یک سارق یا کلاهبردار به جایگزین‌های حبس تبدیل نمی شود، و حتی اگر سوابق محکومیت کیفری وجود داشته باشد مرتکب جرم مشمول جایگزین‌های حبس نمی شود لذا شهروندان باید توجه کنند که مجرمان حرفه ای یا مجازات بیش تر از یک سال حبس محکومیت زندانشان را تحمل خواهند کرد چرا که یکی از شرایط صدور حکم جایگزین حبس گذشت شاکی و یا نبود شاکی است.

قاضی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری آبادان گفت: با هماهنگی ریاست دادگستری آبادان در نشستی به ریاست اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان مقرر شد بیش از ۵۰۰ اصله درخت برای کاشت در گلزار شهدا و زیباسازی آن تهیه شود که در احکام بعدی برای محکومان جایگزین حبس استفاده خواهد شد.

وی اظهار داشت: مجازات زندان، به عنوان یکی از مهمترین مجازات های کیفری، امروزه بیش از پیش مورد بحث و مناقشه قرار گرفته است چرا که حبس و مخصوصاً حبس‌های کوتاه مدت آثار و پیامدهایی دارد که با هدف اصلی از اعمال مجازات زندان برای همه جرایم کاملاً متفاوت است.

قاضی فریدونی گفت: شرایط زندان، تاثیر زندانیان بر یکدیگر در کنار برطرف شدن قبح زندان برای مجرمان نه تنها کمکی به بازپروری شخصیت محکوم دارای حکم زیر یک سال حبس و بازگرداندن او به اجتماع نمی‌کند بلکه در اغلب موارد آسیب های روحی و روانی شخصی، خانوادگی و اجتماعی برای این افراد و حتی جامعه و فضای کسب و کار به دنبال دارد ضمن اینکه افزایش آمار زندانیان و مخارج سنگین نگهداری آنها برای دولت، کارگزاران قضا را به این نتیجه رسانده که نباید در هر جرمی مجرم را به حبس و زندان محکوم کرد.

به گزارش ایرنا در قوانین ایران علاوه بر مواردی که به عنوان جایگزین مجازات حبس معرفی می شوند نهادهایی وجود دارد که با متناسب سازی مجازات با نوع جرم باعث کاهش جمعیت کیفری و کاهش آمار زندانیان می شوند که عبارتند از تعویق صدور حکم، تعلیق اجرای مجازات و تبدیل مجازات.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید