امروز:
سه شنبه - 4 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 
نقش چاي در کاهش خطر سکته مغزي
 
حبیب نیوز: عضو مجتمع تحقيقات گياهان دارويي جهاد دانشگاهي خراسان جنوبي گفت: برخي از مطالعات انجام گرفته روي انسان نشان مي‌دهد که کاتچين‌هاي موجود در چاي با کاهش خطر سکته مغزي در ارتباط بوده و خطر بروز برخي بيماري‌هاي قلبي را نيز کاهش مي‌دهند.
به گزارش خبرگزاري آريا از ميزان، عضو مجتمع تحقيقات گياهان دارويي جهاد دانشگاهي خراسان جنوبي گفت: چاي نوشيدني‌است که از برگ‌هاي تخمير شده گياه چاي تهيه مي‌شود.
مهدي ابراهيمي افزود: برگ چاي با توجه به ميزان تخميري که روي آن صورت مي‌گيرد، به رنگ‌هاي مختلفي مانند چاي سبز (بدون تخمير)، قرمز (به مقدار بسيار کمي تخمير شده)، اولانگ (در حد متوسطي تخمير شده) و چاي سياه (کاملاً تخمير شده) عرضه مي‌شود.
عضو مجتمع تحقيقات گياهان دارويي جهاد دانشگاهي خراسان جنوبي اظهار کرد: تمامي انواع چاي حاوي کافئين هستند که بطور سنتي به‌منظور استفاده از تأثيرات ملايمي که بر تحريک سيستم عصبي مرکزي دارند، مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
ابراهيمي با بيان اينکه مي‌توان از چاي به‌عنوان چاشني در دستور‌هاي غذايي استفاده کرد، عنوان کرد: مطالعات علمي نشان داده‌اند که فلاونوئيد‌هاي چاي و مشتقات به دست آمده از آن‌ها در مقابله با بيماري‌هاي مزمن اثر گذار هستند.
وي گفت: مصرف چاي سبز بر قلب و عروق تأثيرات مفيدي دارد و به‌علاوه ممکن است خواص آنتي اکسيداني، ضد فشار خون بالا، ضد التهاب، ضد تکثير سلولي، ضد ايجاد لخته‌هاي خوني و کاهنده چربي نيز داشته باشد.
ابراهيمي افزود: برخي از مطالعات انجام گرفته روي انسان نشان مي‌دهد که کاتچين‌هاي موجود در چاي با کاهش خطر سکته مغزي در ارتباط‌ اند و خطر بروز برخي بيماري‌هاي قلبي را نيز کاهش مي‌دهند.
وي تصريح کرد: چاي حاوي مقدار نسبتاً بالايي تانن است که داراي خصوصيات محافظت کنندگي شيميايي بوده و مي‌تواند به اسيد‌هاي صفراوي متصل شود.
عضو مجتمع تحقيقات گياهان دارويي با بيان اينکه تانن‌ها از جذب آهن هم جلوگيري مي‌کنند و مي‌توانند تأثير معني داري بر وضعيت آهن در بزرگسالان داشته باشند، گفت: به همين دليل بايد از مصرف چاي به همراه غذا و حداقل يک ساعت بعد از صرف غذا خودداري کرد تا از اختلال در جذب آهن جلوگيري شود.
منبع خبر: جام جم سرا

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید