امروز:
شنبه - 15 ارديبهشت - 1403
ساعت :

در آینده با ریال با دنیا معامله خواهیم کرد!

نزدیک‌ شدن قیمت دلار به ۶۰ هزار تومان، مردم را بیش از پیش نگران کرده است. این وضعیت به قدری یه چالش اصلی در اقتصاد کشور تبدیل شده است که حتی نمایندگان اصولگرای همسو با دولت نیز به این آشفتگی بازار ارز اعتراض دارند.

به گزارش اقتصاد۲۴، حال، سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی گفته اگر تحولات سیاسی خارج از کنترل اتفاق نیفتد و بخواهیم فقط بر مبنای مولفه‌های اقتصادی تحلیل کنیم، تصور من این است قیمت دلار تا پایان سال آینده باید بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان باشد.

در این باره، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: واقعیت این است که در کشور ما با توجه به تجربه گذشته، افزایش قیمت ارز عمدتاً غیرواقعی، حبابی و تابع عملیات‌های روانی است؛ البته بخشی هم واقعی است و باید هر دو مورد را درنظر گرفت. در واقع، بخشی از این افزایش نرخ ارز، براساس واقعیت‌های اقتصادی ما است، اما عمدتاً تابع جریان‌سازی و عملیات روانی دلالان بازار ارز است.

شهریار حیدری، افزود: این افراد بالاخره ارز‌هایی را بلوکه، توقیف یا احتکار کرده‌اند و می‌خواهند ارز را به نوعی با قیمت بالاتر وارد بازار کنند. یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که آن دسته از مردم که در حوزه ارز فعالیت می‌کنند، چه نیاز به خرید یا نیاز به هر موضوعی مرتبط با ارز دارند، از گران بودن نرخ ارز استقبال می‌کنند.

* سال آینده همه بازارها به ثبات خواهد رسید

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه بیان کرد: این در حالی است که اگر این دسته افراد از گران شدن نرخ ارز، استقبال نکنند، اتفاقات بعد از آن را نداریم. اگر بخواهیم واقعیت‌های میدانی ارز را با وضعیت اقتصادی و واقعی بررسی کنیم، قاعدتاً نرخ ارز باید زیر ۵۰ هزار تومان و نزولی باشد، نه صعودی؛ چراکه بودجه‌ای که تنظیم شده به نوعی با تورم مقابله می‌کند و قطع به یقین سال آینده بازار در همه حوزه‌ها به ثبات خواهد رسید.

حیدری گفت: اگر بخواهیم یک بررسی میدانی داشته باشیم، قاعدتاً نباید ارز گران‌تر شود، بنابراین بیشتر تابع عملیات روانی، جریان‌سازی و دلال‌بازی است که در بازار شکل گرفته است. نکته دیگر، بحث فرهنگی است که در کشور ما حاکم است و اینکه خیلی‌ها از گرانی استقبال می‌کنند و هرگاه چیزی گران می‌شود، مردم به هر نحوی می‌خواهند ارز تهیه کنند.

نماینده قصرشیرین گفت: بنده براساس تجربه و به عنوان کسی که سال‌ها در حوزه امنیتی و سیاسی کارِ کارشناسی کرده، معتقدم اگر مردم از گران بودن نرخ ارز، استقبال نکنند و قدری در خرید عجله نکنند، قطع به یقین قیمت آن کاهش پیدا می‌کند؛ به این دلیل که اصلاً اتفاقی در کشور ما رخ نداده که ارز گران شود، برعکس اتفاقاتی که در اقتصاد قرار است بیفتد، هم باعث تنظیم بازار و هم ارزان شدن نرخ ارز خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این عملیات روانی می‌تواند با انتخابات پیش‌رو، در ارتباط باشد، تصریح کرد: بی‌تاثیر نیست. عملیات روانی هدفمند است و وقتی می‌گویم عملیات روانی، یعنی یک موضوعی هدفمند است. ممکن است هدف این باشد که تنظیم بازار به هم بخورد یا تنش در فضای اقتصادی یا فضای سیاسی یا انتخابات پیش بیاید.

حیدری در ادامه گفت: انتخابات می‌تواند یکی از مولفه‌ها باشد؛ به هر حال براساس تجربه و ضرورت، مردم از گرانی استقبال نمی‌کنند و تابع جریان‌سازی و عملیات روانی نیستند. به صراحت عرض می‌کنم وضعیت اقتصادی در آینده، هم ثبات بهتری پیدا می‌کند و هم اینکه قیمت ارز تنزل پیدا می‌کند.

* قیمت دلار ارزان‌ می‌شود

نایب رییس کمیسیون امنیت مجلس تصریح کرد: با توجه به نیاز بازار ایران در آینده با توجه به توافقاتی که با کشور‌های مختلف انجام شده و آن کشورها، دلار را از چرخه اقتصادی بازار خود حذف کرده‌اند، این بازار خود به خود تنظیم می‌شود و نرخ دلار، از حدودی که الان است، نه تنها گران‌تر نمی‌شود، بلکه ارزان‌تر هم می‌شود.

وی اظهار کرد: کشور‌های مختلفی همچون چین، روسیه و عراق در حال حذف کردن دلار از مبادلات تجاری خود هستند و با پول رایج خود معاملات انجام می‌دهند؛ بالاخره ایران هم در آینده وارد این مسیر خواهد شد و با پول رایج خود معاملات انجام خواهد داد؛ بنابراین مردم از این بابت نگران نباشند، عجله نکنند و از گران بودن ارز استقبال نکنند، چراکه این روند، باعث افزایش کاذب نرخ ارز خواهد شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید