امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

مدیرکل زندان های خوزستان اعلام کرد: زندان جدید رامهرمز و نیز چند پروژه عمرانی، خدمات درمانی، آموزشی و اشتغالزا به زودی راه اندازی می شوند.

به گزارش حبیب خبر، "پژمان پروین" در گفت و گویی ضمن گرامی داشت هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: این مدیریت به مبحث سازماندهی و ساماندهی عمرانی زندان ها توجه ویژه ای داشته و اعتقاد دارد فضای فیزیکی محل نگهداری زندانیان باید دارای شرایط مساعد و مناسب برای دوران حضور فرد در زندان و اجرای برنامه های تفکیک طبقه بندی و آموزشی و اصلاح رفتار باشد.

او گفت: مددجویان در مقام انسان حق استفاده از کلیه امکانات و شرایط مناسب را دارند. فضا و مکان مناسب، فرصت و ظرفیت فرد را برای تاثیر پذیری از اقدامات و برنامه های اصلاحی و تربیتی  افزون تر می سازد.

او تصریح کرد: برای تامین امنیت مردم درباره نگهداری مجرمان و از سوی دیگر حفظ سلامت زندانیان می بایست زندان های استاندارد با سرانه فیزیکی مناسب در عرصه های آموزش، مهارت آموزی، فرهنگی و روان درمانی، اشتغال و ... را در اختیار داشت.

بر این اساس، از بدو حضور در خوزستان چنانچه در نخستین مصاحبه نیز خدمت مردم شریف عرض شد، بنا را بر خدمت و ادای دین به مردم ارزشمند استان و تلاش برای رفع عقب ماندگی ها در حوزه زندان ها معطوف داشته ام که با کوشش جمعی همکاران و حمایت ارزشمند مسوولان ارشد استانی و مقامات عالی قضایی در اجرای سیاست های سازمان زندان های کشور ، امروز در آستانه افتتاح و بهره برداری از چندین پروژه هستیم.

پژمان پروین افزود: خوزستان از سرانه فیزیکی مناسب و کافی برخوردار نبوده و در گذشته اقدامات مناسبی توسط مدیران پیشین استان انجام شده که جای تقدیر و تشکر دارد اما چالش ها زیاد و کمبودها مشهود است  که با اهداف تحولی و تعالی محور نظام قضایی، در آستانه رفع بخش مهمی از دغدغه ها به همت خادمان عرصه اصلاح و تربیت هستیم.

پروین تصریح کرد: اقدامات عمرانی انجام شده زندان های خوزستان را می توان در سه حوزه  ساخت و توسعه  فضای فیزیکی جدید ، نوسازی و مرمت سازه های فعلی و ارتقای تأسیسات زیربنائی ا حصاء نمود.

این مقام مسوول در حوزه ساخت و توسعه فضای فیزیکی زندان ها گفت: با بهره برداری از پروژه های ندامتگاهی و اندرزگاهی جدید از جمله زندان جدید رامهرمز و اردوگاه مواد مخدر اهواز (الحدید)، بیش از ۱۵.۲۰۰ متر بر فضای فیزیکی زندان ها افزوده می شود که تحول بزرگی برای نزدیک سازی سرانه های مفید زندان ها به استانداردهای کشور محسوب می شود.

 او تصریح کرد: سرانه فعلی زندان های استان خوزستان ۵/۵ مترمربع است که ان شالله با افتتاح طرح توسعه ای فوق، سرانه مفید استان به حدود ۷ مترمربع خواهد رسید.

وی گفت: در حال حاضر پروژه ساخت زندان های جدید شوشتر و بهبهان در حال اجراست. در این بخش به واسطه رایزنی های لازم در تأمین و تخصیص اعتبارات، شاهد ساخت و اتمام پروژه های عمرانی متعدد در بخش های مختلف اندرزگاهی و خدماتی در سطح زندان های استان خواهیم بود که از جمله آنها می توان به افتتاح زندان جدید رامهرمز با زیربنای بیش از ۵.۳۰۰ مترمربع و ظرفیت اسمی ۳۵۰ مددجو (این پروژه از سال ۱۳۸۷ شروع و به دلیل تأمین نشدن اعتبار، بارها دچار تعطیلی شده بود) و بهره برداری از مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی استان خوزستان (الحدید) با زیر بنای بیش از ۷.۶۰۰ مترمربع و ظرفیت اسمی ۵۰۰ مددجو (این پروژه نیز از سال ۱۳۹۰ شروع و به دلیل تأمین نشدن اعتبار و بروز سیل، بارها دچار تعطیلی شده بود) در تیرماه ۱۴۰۱ اشاره کرد.

مدیرکل زندان های خوزستان از اجرای طرح جامع بازسازی، مقاوم سازی، استاندارد سازی و زیبا سازی کامل کانون اصلاح و تربیت اهواز با زیربنای بیش از ۵.۱۰۰ مترمربع، به عنوان یک گام بزرگ در متناسب سازی این مؤسسه تأدیبی و تربیتی خبر داد و گفت: این مؤسسه تامینی و تربیتی با اجرای طرح بازسازی می تواند برای سالیان متمادی به ارایه خدمت پرداخته و مکانی مناسب برای انجام خدمات و فرایندهای اصلاحی، آموزشی و تربیتی باشد.

وی گفت: پروژه بازسازی کامل اندرزگاه ۶ زندان مرکزی اهواز با زیربنای بیش از ۱.۶۰۰ مترمربع و ظرفیت ۴۵۰ مددجو از دیگر پروژه های اندرزگاهی آماده افتتاح در زندان های استان است.

پروژه ساخت اندرزگاه ۵۰۰ نفره زندان سپیدار با رعایت استانداردها و اصول حفاظت فیزیکی و با بهترین روش های ساخت و تجمیع این سازه با اندرزگاه های بلا استفاده فعلی با زیربنایی بالغ بر ۱.۷۰۰ مترمربع شامل واحدهای خدماتی از جمله مددکاری، فرهنگی، بهداری،‌ پذیرش و سالن اجتماعات اختصاصی این اندرزگاه، از دیگر پروژه های زندان سپیدار اهواز است که ان شالله با افتتاح آن در شهریور ماه ۱۴۰۱، در صورت تامین اعتبار، باعث می شود سرانه فیزیکی این زندان ارتقا قابل توجهی بافته و مهم ترین دغدغه فعلی این زندان ‌ به طور کامل مرتفع شود.

مدیرکل زندان های خوزستان افزود: با هدف خدمات رسانی به همکاران عزیزمان نیز اقدامات خوبی انجام شده که توسعه و استاندارد سازی مجموعه جدید آسایشگاهی- رفاهی پرسنل کادر زندان های سپیدار و مرکزی اهواز و توسعه و بهسازی آسایشگاه پرسنل وظیفه زندان سپیدار از این قبیل است.

پژمان پروین از ساخت بهداری جدید زندان دزفول در دو طبقه به متراژ ۵۱۰ مترمربع و به انضمام واحدهای خدماتی مورد نیاز مجموعه (ترالی اورژانس ،کلینیک مثلثی، آزمایشگاه، دندانپزشکی، سالن جلسات و ...) به عنوان یکی از پروژه های خدماتی شاخص یاد کرد و افزود: سایت شماره ۲ اشتغال زندان مرکزی، مجتمع بزرگ اشتغال و مهارت آموزی زندان ماهشهر به متراژ ۶۰۰ مترمربع و سالن ملاقات زندان آبادان و در نهایت اندرزگاه تشخیص و پذیرش این زندان از مراکز جدیدی است که ظرفیت زندان های استان را برای ارایه خدمات اصلاحی و تربیتی به زندانیان، تفکیک و طبقه بندی و... به نحو مناسبی ارتقاء خواهد داد.

بر این اساس در نتیجه ۱۸ ماه تلاش شبانه روزی در محور نوسازی و مرمت، حدود ۱۲.۰۰۰ مترمربع از اماکن موجود و مفید زندان ها تغییر کاربری، بهسازی، نوسازی و زیبا سازی شده است. این موضوع شامل اجرای بیش از ۲۳.۰۰۰ متر مربع سنگ کاری و سرامیک کاری و افزون بر ۲۷.۰۰۰ متر مربع رنگ آمیزی اماکن موجود است.

در حوزه امور تأسیسات زیربنائی نیز اصلاح شبکه های تأسیساتی شامل ۲۰.۰۰۰ متر لوله کشی (آب سرد و گرم و فاضلاب)، بیش از ۵.۴۰۰ متر توسعه و اصلاح شبکه برق (کابل کشی)، تأمین و راه اندازی دو دستگاه ژنراتور در زندان های زندان های رامهرمز و مرکزی، افزایش ظرفیت توان تأسیسات برق زندان سپیدار از طریق نصب و راه اندازی یک دستگاه ترانسفورماتور در کنار تأسیسات قبلی و اجرای تابلوی فشار قوی با کابلکشی های جدید و اجرای پست برق زمینی زندان دزفول شامل ساخت اتاق های پست برق زمینی، تهیه و نصب یک دستگاه ترانسفورماتور ۸۰۰ کاوا در کنار تجهیزت قبلی، تهیه و نصب تابلو برق دیماند و توسعه شبکه فشار قوی و اجرای کابلکشی آن، اجرای شبکه برق اصلی زندان آبادان به صورت هوایی که شامل ۲.۸۰۰ متر کابکشی و تهیه و اجرای ۱۰ پایه برق فشار قوی بود.

 ایجاد سردخانه زیر صفر به ظرفیت ۳۵ تن در زندان سپیدار، پیگیری و نصب سیستم های تصفیه فاضلاب زندان های آبادان به ظرفیت ۱۵۰ مترمکعب و رامهرمز به ظرفیت ۱۰۰ مترمکعب و زندان مرکزی به ظرفیت ۵۰۰ مترمکعب را (که نبود این مهم در این زندان، منجر به از بین رفتن ۲۷ هکتار از زمین های زراعی زندان و همچنین ایجاد شوره زارهایی در اطراف آن زندان شده بود) به عنوان پروژه های شاخص می توان نام برد.

وی در پایان ضمن قدردانی از همکاران حوزه فنی و مهندسی اداره کل، رییسان زندان ها و  سایر مسوولان مؤثر در اجرای برنامه های عمرانی زندان های استان- که به شکل شبانه روزی به انجام خدمت پرداختند- گفت: به نظر برخی، توسعه زندان ها اقدام مناسبی نیست، در حالی که زندان، یک واقعیت اجتماعی و زندانی، معلول علت های مختلف است.

 زندانی به عنوان یک انسان می بایست در فضای فیزیکی مناسب نگهداری و تحت آموزش های مختلف قرار گیرد تا بتواند بازگشت مناسبی به جامعه داشته باشد.

 اگر این مکان و امکانات و مراکز خدماتی از جمله اماکن آموزشی، اشتغال و حرفه آموزی و ... فراهم نباشد ، قطعا جامعه آسیب خواهد دید. لذا حوزه اقدامات عمرانی در زندان ها با هدف ارتقای توان تامین امنیت از یکسو و پرداخت به اصول کارشناسی و علمی نگهداری مدیریت زندان ها مانند تفکیک و طبقه بندی و خدمات آموزشی، تربیتی و اصلاحی انجام پذیرفته است و قطعا تداوم آن می تواند محیطی شایسته تر برای نگهداری مجرمان و  اصلاح آنان  را فراهم سازد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید