امروز:
سه شنبه - 28 فروردين - 1403
ساعت :

هفت تپه تشنه است/ احتمال بیکاری ۶ هزار کارگر

 

سخنگوی شورای اسلامی کار نیشکر هفت تپه با اشاره به وضعیت کم آبی در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بیان کرد: میزان آبی که مزارع نیشکر هفت تپه می‌گیرند نسبت به پارسال ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش حبیب خبر، "مهدی شلاگه" به خبرنگار ایلنا گفت: قسمت عمده مزارع نیشکر در کشت و صنعت هفت تپه به علت خشکسالی و کم‌آبی دچار تنش شده‌اند و در صورت برطرف نشدن مشکل بی‌آبی، بیش از ۷۰ درصد مزارع نیشکر دچار خسارت خواهند شد.

او با بیان اینکه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان است که بخش عمده‌ای از مزارع آن به دلیل خشکسالی و کم آبی دچار آفت زدگی و خشکی شده‌اند، افزود: در سال جاری میزان حقابه‌ای که شرکت تامین آب برای مزارع نیشکر هفت تپه در نظر گرفته، ۹ تا ۱۰ متر مربع در ثانیه است که کفایت نمی‌کند.

شلاگه با بیان اینکه شبکه آب‌رسانی هفت تپه زیر ۱۵ متر مکعب در ثانیه قابلیت عملیاتی لازم را ندارد، افزود: هفت تپه برای ادامه حیات خود نیاز به زیر کشت بردن حداقل ۲۵۰۰ هزار هکتار زمین تازه به صورت سالیانه دارد. در سال جاری نیز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی مدیریت هفت تپه قرار است ۵ هزار هکتار از زمین‌های مجتمع زیر کشت جدید نیشکر برود تا در مجموع زمین‌های زیر کشت به ۹ هزار هکتار برسد. با این توضیحات اگر به این مزارع رسیدگی نشود و به راندمان مطلوب نرسد، به سوددهی نخواهد رسید.

این کارگر گفت: نیشکر گیاهی است که اگر به صورت مطلوب به آن توجه شود تا هفت سال قابلیت بهره‌برداری را دارد و در مواردی هم دیده شده این رقم تا ۱۳ سال رسیده است.

شلاگه افزود: راه نجات هفت تپه به افزایش سطح مزارع سرسبزش است. نگهداری سطح مزارع سبز موجود و افزایش آن به ۵ هزار کشت، مستلزم آب و حقابه‌ای است که هر سال برای مزارع زیر کشت هفت تپه در نظر گرفته می‌شود اما در سال جاری این حقابه به حداقل کاهش یافته و کفاف زمین‌های زیر کشت را نمی‌دهد.

این کارگر با بیان اینکه خواستار افزایش حقابه به مزارع نیشکر هفت تپه هستیم، گفت: تنها موردی که کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه را از نگرانی می‌رهاند این است که وزارت نیرو مجوزی به مجتمع بدهد که در آن میزان حقابه این مجتمع به صورت دقیق تا پایان شهریور ماه مشخص باشد. با این مجوز مسئولان آبرسانی هفت تپه می‌توانند از هم اکنون تا پایان شهریور ماه برنامه‌ریزی آبیاری داشته باشند.

او گفت: نداشتن برنامه آبیاری خسارت جبران ناپذیری را به این مجتمع بزرگ کشاورزی و مزارع زیر کشت آن وارد خواهد کرد که نتیجه‌ای جز کاهش میزان تولید و افزایش معوقات مزدی کارگران و طبعا کاهش منابع مالی نخواهد داشت.

شلاگه با بیان اینکه برای مشکلات بی‌آبی مجتمع نامه‌نگاری‌هایی را با وزارت نیرو و نماینده مردم دزفول در مجلس انجام داده‌ایم اما متاسفانه تا امروز اقدامی صورت نداده‌اند، افزود: اگر مسئولان مربوطه همچنان به مشکل بی‌آبی و کم آبی مجتمع کشت و صنعت هفت تپه بی‌توجهی نشان دهند، امنیت اشتغال ۵ هزار کارگر شاغل نیز تهدید می‌شود.

او گفت: جدا از موارد ذکر شده مشکل بی‌آبی باعث به تاخیر افتادن کوددهی مزارع، آماده‌سازی زمین‌های زیر کشت و عملیات مبارزه با علف‌های هرز نیز شده است.

شلاگه در ادامه بیان کرد: مجتمع کشت و صنعت هفت تپه با زیر کشت بردن هزاران هکتار نیشکر اشتغال خوبی برای مردم منطقه ایجاد کرده است. در صورت‌ عدم آبیاری، بخش زیادی از گیاهان مرده و از بین خواهند رفت و با آبیاری مجدد نیز قابل برگشت نیستند. در این صورت، آسیب‌هایی نظیر بحران‌های کارگری، توقف تولید شکر و بیکاری،   امنیت اقتصادی کارگران و خانواده‌هایشان منطقه و استان را تهدید خواهد کرد.

به گفته وی؛ حال نیشکر هفت تپه پس از فراز و فروهای مختلف که به تازگی به آرامش رسیده، این روزها خراب است و حال کارگران خراب‌تر؛ مزارع نیشکر تشنه و خسته‌اند، تشنه از بی‌آبی و البته بی‌مهری. ما کارگران سالهاست که با نیشکر زندگی کرده‌ایم و مثل فرزندانمان این گیاهان را تر و خشک کرده‌ایم. حال در کنار ساقه‌های نیشکر می‌ایستیم تا ایستاده نمیرند.

14

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید