امروز:
جمعه - 14 ارديبهشت - 1403
ساعت :

چرا میلیون‌ها چشم برای حاج قاسم گریست؟

 

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان گفت: اینکه میلیون‌ها چشم در سوگ و تشییع حاج قاسم سلیمانی برای او گریست و صدها هزار نفر دست‌های خود را برای حاج قاسم بر سر و سینه فرود آوردند، ارتباطی بود که خدای متعال بین جان بی‌قرار حاج قاسم و فطرت‌های پاک انسان‌ها و بندگان خاص خود قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، در آستانه اولین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی با تسلیت و تبریک مجدد این شهادت و همچنین تبریک و تسلیت شهادت محسن فخری‌زاده اظهار کرد: در خصوص حاج قاسم سلیمانی در واقع ما یک سرمایه بزرگ از معارف، درس‌ها، گفتارها، روش، شیوه و سلوک آن بزرگوار را در اختیار داریم و اینکه از تعبیر "مکتب سلیمانی" یا "مکتب حاج قاسم" استفاده می‌کنیم، یک تعارف نیست، بلکه مجموعه‌ای گران‌بها در اختیار ما است که این مجموعه گران‌بها می‌تواند مسیر حرکت فرد و جامعه را کاملا تنظیم کند و جهت دهد.

دایره‌المعارف حاج قاسم، راهنمایی برای رسیدن به کمال

وی افزود: من می‌خواهم بگویم شما به عنوان یک جوان و من به عنوان یک فرد میانسال و جامعه به عنوان یک مجتمع، می‌تواند مجموعه‌ای از رفتارها، کنش‌ها و واکنش‌هایی که می‌خواهد با آن ها رو به جلو حرکت کند را از دایره‌المعارف حاج قاسم به دست آورد. یعنی این که شما می‌توانید با چراغ روشن و نورافکن پرشعاع حاج قاسم یک زندگی مومنانه رو به جلو را دنبال و در زیر این شعاع جستجو کنید. من در یک سال اخیر نیز بارها به جوان‌ها گفته‌ام همین کلیپ‌هایی که از حاج قاسم، گاه و بیگاه و روز و شب منتشر می‌شود را نگاه کنیم. در این کلیپ‌ها مجموعه‌ای از آنچه انسان برای رسیدن به کمال به آن نیاز دارد، در گفتارهای کوتاه حاج قاسم می‌توان دید.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان گفت: نوع رفتار حاج قاسم با خالق، مخلوق، دشمن و دوست و همچنین رفتار اجتماعی و فردی حاج قاسم و حکمت‌های گفتاری و لسانی شهید سلیمانی در عرصه‌های سیاست، عبادت، پدری، همسری و سرداری و در حوزه رفتارهای فرامرزی، مجموعه‌ای است که وقتی به آن نگاه می‌کنیم، می‌بینیم رفتار حاج قاسم مثل داروخانه‌ای است که نسخه را به یک داروخانه ‌برده‌ایم و هیچ یک از قلم‌های دارویی مورد نیاز ما را نمی‌گوید نداریم.

آنچه در یک سال از شهادت حاج قاسم به دستمان رسیده، نَمی از یَم است

وی ادامه داد: وقتی به مجموعه رفتارهای حاج قاسم مراجعه می‌کنیم، هر آنچه که نیاز است، می‌بینیم. پس  اغراق نیست که بگوییم "مکتب حاج قاسم" یا "مکتب سلیمانی". این را هم بگویم این هنوز از نتایج سَحر است، یعنی این ابتدای کار است و هنوز از دریای مطالب و معارف حاج قاسم چیزی به نمایش نیامده است. آنچه در این یک سال بعد از شهادت او به دست ما رسیده است، نَمی از یَم است، یعنی رطوبتی از یک دریا و اقیانوس است. به مرور سخنرانی‌های حاج قاسم و فیلم‌های وی به بیرون انتشار داده شده و در دسترس عموم قرار داده می‌شود و بعد می‌بینیم که مقابل‌مان یک لوکیشن و نقشه راه کامل قرار دارد که با این نقشه می‌توان تمام پیچ و خم‌های مسیر را شناسایی کرد.

شفیعی با بیان این که امکان دارد با این سوال مواجه شویم که آیا شما درخصوص حاج قاسم سلیمانی مبالغه نمی‌کنید و از روی احساسات صحبت نمی‌کنید، گفت: ما نیز در پاسخ می‌گوییم، آفتاب آمد اما دلیل آفتاب نه؟ چرا زیاده‌روی، چرا احساسی و چرا مبالغه؟ زیرا چیزی که هست را نمی‌خواهیم اثبات کنیم و اگر پرسیده شود این همه بزرگی از کجا؟ باید ببینیم، حاج قاسم با این جامعیت در کجا شاگردی کرده است. در پیام مقام معظم رهبری در شهادت حاج قاسم سلیمانی، می‌بینیم که رهبر عزیزمان به این نکته توجه ما را جلب می‌کند که حاج قاسم شاگرد تربیت یافته مکتب اسلام و مکتب امام خمینی(ره) است. پس حاج قاسم در مکتب امام(ره) شاگردی کرد و امام (ره) نیز در مکتب اسلام شاگردی کرده است. پس وجود حاج قاسم، سندی است که اگر انسان در مکتب دین و پای آموزه‌های دینی و درس اهل بیت(ع) شاگرد خوبی باشد، به این رشد و کمال می‌رسد.

"قاسم سلیمانی" معجزه مکتب اهل بیت است

وی افزود: در سال ۵۸ وقتی که آقای مطهری به شهادت رسید با توجه به اینکه ایشان فردی مهم بود و است، تعبیر امام(ره) این بود که من فرزند عزیزی را که پاره تنم بود، از دست دادم. امام در پیام شهادت آقای مطهری نیز یک نکته را عنوان می‌کند که خیلی عجیب است؛ او می گوید تسلیت بابت از دست دادن این فقیه عالی‌مقام و فیلسوف متفکر و تبریک به اسلام، که در مکتب انسان‌ساز اسلام چنین شاگردانی تربیت می‌شود. پس مطهری شاگرد یک مکتبی است که هر کسی در این مکتب مثل او شاگردی کند، این چنین می‌شود. می‌خواهم بگویم که حاج قاسم، معجزه مکتب اهل بیت (ع) و معجزه تربیت دینی و الهی مذهب، مکتب، اعتقادات و باورهای آموزه های دینی است و هر کسی می‌تواند به درجه حاج قاسم برسد، مشروط به اینکه در مکتب حاج قاسم بنشیند و شاگردی کند.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان عنوان کرد: پس امروز اگر در حوزه های معرفتی، روابط اجتماعی و هنجارها و ناهنجاری‌های اخلاقی در سطح فرد و اجتماعی این همه مشکل می‌بینیم و خیلی وقت‌ها نیز اظهار نگرانی می‌کنیم، می‌توانیم به رفتار و سیره حاج قاسم نگاه کنیم؛ چه کسی از یک سردار جنگی انتظار دارد در شرایطی که آن سوی مرزها هزاران دشواری در عرصه مقاومت بین‌الملل است، در سیل خوزستان به این استان سفر کند و بدون هیچ تکلفی با مردم سیل زده گفت و گو کند و پیگیر کار آن ها باشد؟ این جامعیت یعنی اینکه ای انسان تو می‌توانی اینقدر بزرگ شوی، اما تو باید بخواهی تا بزرگ شوی، پس حرکت کن و این شدنی است.

وی تاکید کرد: خدا را شکر که خداوند به ما لطف کرد که در دنیایی زیست و زندگی کنیم که دیدیم می‌شود خوب و بزرگ بود و بهانه و عذری نداریم که نمی‌شود. زیرا اگر نمی‌شد، حاج قاسم هم حاج قاسم نمی‌شد. پس معلوم می‌شود که انسان در هر فراز و نشیبی می‌تواند بزرگ، خوب، اسوه و الگو باشد. به این دلیل که حاج قاسم بود و شد. امروز می‌توانیم با درس‌های حاج قاسم در رفتارها، روابط، کنش و واکنش و منش و روش‌مان، یک مسیر کمالی را طی کنیم.

امروز حاج قاسم از هر روز دیگری زنده‌تر است

شفیعی همچنین درباره اینکه شهادت سردار سلیمانی حقانیت جبهه مقاومت را نشان داد و دشمن اکنون بیش از قبل از ایران ترس دارد، گفت: اولا که این وحی الهی است که شهید زنده است و یک اشتباه دشمنان ما این است که تصور می‌کنند با حذف فیزیکی انسان‌های بزرگ ما می‌توانند به صورت کلی آن ها را حذف کنند. ای کاش می‌شد به دشمن فهماند که تو هر کسی را از ما به حسب ظاهر بگیری، او تکثیر می‌شود و تبدیل به یک نسخه و روش می‌شود. امام خمینی(ره) در سخنرانی خود به مناسبت شهادت مطهری یک جمله دارد که بسیار معروف است، امام فرمودند "بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود". ما انسان‌هایی هستیم که در مسیر و مدار اعتقادات‌مان زندگی می‌کنیم و از نظر ما شهادت، حیات و زنده ماندن است. فردی که با مرگ طبیعی می‌میرد، می‎میرد. اما کسی که در راه خدا کشته شود، نمی‌میرد بلکه زنده می‌ماند و زنده‌تر می‌ماند. شاید در گذشته هیچ وقت فرصت نبود که دنیای آزادگی، آزادگان و آزادی خواهان حاج قاسم را بشناسیم، اما امروز حاج قاسم از هر روز دیگری زنده‌تر است. حاج قاسم در اولین سالگرد شهادتش از سال گذشته، زنده‌تر است و در دومین سالگرد شهادتش از اولین سالگرد زنده‌تر است و همین طور هر چه بگذرد، او زنده‌تر است و نمونه اعلای این موضوع را در مورد سید الشهداء دیدیم. آیا امروز بعد از گذشت صدها سال کسی می‌تواند ادعا کند که امام حسین (ع) زنده نیست و آیا کسی می‌تواند ادعا کند که امام حسین(ع) حرکت‌آفرین و مشعل آزادگی نیست؟ قطعا چنین ادعایی نیست و اگر کسی هم این ادعا را داشته باشد، خلاف گفته است.

بی‌تردید جهان بیشتر با حاج قاسم آشنا می‌شود

وی افزود: بنابراین نظام سلطه اشتباه بزرگی کرد که خیال کرد با حذف فیزیکی حاج قاسم به میدان مقاومت و به مسیر آزادگی لطمه‌ای وارد کرده است. بدون تردید حاج قاسم مثل یک چراغ و راهنما برای ما ایستاده است و هر طرفی که مسیر آزادی‌خواهی و مقاومت و مبارزه باشد، حاج قاسم رهروان این مسیر را هدایت می‌کند. دشمنان ‌ما در آینده خواهند دید که به دست خودشان حاج قاسم را به نسخه جهانی تبدیل کردند و با دست خودشان حاج قاسم را به یک الگو تبدیل کردند و به دست خودشان نیز مکتب حاج قاسم را در معرض دید میلیون‌ها نفر عاشق و آزادی‌طلب در سطح جامعه قرار داده‌اند. بدون تردید در آینده، جهان بیشتر با حاج قاسم آشنا خواهد شد و او برای ده‌ها سال به نسخه عملی رشد، آزادگی و کمال تبدیل خواهد شد. 

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان همچنین درباره حضور افراد مختلف فارغ از هرگونه طیف و جناح در مراسم تشییع این سردار شهید، گفت: این آیه صریح قرآن است که هر کسی به خدا ایمان داشته باشد و نیکوکار باشد، خدا محبت او را در دل ها قرار می‌دهد. آنچه در تشییع حاج قاسم دیدیم، یک امر قراردادی، یک فراخوان اجتماعی و یک تفاهم قشری، صنفی و گروهی نبود؛ بلکه آن حُب و محبتی بود که خداوند نسبت به این مرد صالح و مومن در دل‌ها قرار داد و آن محبت نیز انسان‌ها را به بیرون کشاند و آن جریان به یک سیل تبدیل شد. ضمن آن که از اصول اعتقادی ما این است که هر کسی رابطه‌اش را با خدا اصلاح کند، خدا رابطه او را با اجتماع اصلاح خواهد کرد. پس تو بنده خدا باش، آقایی تو بر جامعه را خداوند تضمین می‌کند.

وی بیان کرد: موضوعی که در مورد حاج قاسم نباید از آن غفلت کرد این است که ارتباط حاج قاسم با فطرت و جان‌های مردم برقرار شد زیرا در حاج قاسم غیر از رنگ خدایی چیز دیگری نبود. شاید گاهی تلاش کنیم که چند دوربین از ما عکس بگیرد یا کلا چند نفر ما را ببینند ولی وقتی به جز خدا چیز دیگری نبینیم، همه دوربین‌ها ما را به رخ مردم می‌کشانند. پس از چه کسی امروز به اندازه‌ حاج قاسم فیلم‌های کوتاه و بلند در عرصه‌های مختلف وجود دارد؟ آیا می‌شود گفت که این یک توافق است و یک موسسه فیلمبرداری مامور بوده است که از او فیلم بگیرد؟ خیر، این همان با خدا بودن است زیرا وقتی با خدا باشیم و در خلوت خودمان با خدا ارتباط بگیریم، خداوند نیز ما را به رخ مردم می‌کشاند.

در روایات داریم که برخی بندگان آنقدر خوبند که خداوند به ملائک فخر می‌فروشد و خدای متعال هم حاج قاسم را به رخ بشریت کشید و گفت ببینید این همان فردی است که من می‌خواستم و این همانی است که من از روح خودم در آن دمیدم و او همان کسی است که وقتی او را خلق کردم گفتم "فتبارک الله احسن الخالقین". خداوند می فرماید اگر هر کسی تصمیم بگیرد مثل حاج قاسم باشد، چنین ظرفیتی را در او ایجاد کردم.

چرا میلیون‌ها چشم برای حاج قاسم گریست؟

شفیعی افزود: اینکه میلیون‌ها چشم برای حاج قاسم گریست و صدها هزار نفر دست‌های خود را برای حاج قاسم بر سر و سینه فرود آوردند، ارتباطی بود که خدای متعال بین جان بی‌قرار حاج قاسم و فطرت‌های پاک انسان‌ها و بندگان خاص خود قرار داد. چشم‌های ما دیدند که معجزه چه زمانی اتفاق می‌افتد، آن هم زمانی که یک انسان مسیری را طی کند که به جز رنگ خدا نبیند. پس این منزلتی که خداوند به حاج قاسم داد، منزلت خلیفه اللهی است و به دلیل این بود که حاج قاسم یک عمر بندگی کرد و خدای متعال این جان بی‌قرار، روح عاشق و بنده برگزیده خود را به نقطه‌ای رساند که بخشی از بی‌قراری، بی‌تابی و عشق او به خدا نیز به جامعه دمیده شد و این بی‌قراری مردم در شهادت و تشییع حاج قاسم، جلوه‌ای از بی‌قراری حاج قاسم در شوق ملاقات با خدای متعال بود و حتی حاج قاسم در وصیت‌نامه خود می‌گوید، خدایا مرا در عشق خود بسوزان و بمیران و نسیمی از شعله عشق شهید سلیمانی به خدا، به جان ما افتاد و در تشییع و سوگ حاج قاسم، آن شرایط را پیدا کردیم و یک سال از شهات حاج قاسم گذشته است، اما سوزش دل‌ها و اشک چشم‌ها فروکش نکرده و این ادامه همان موضوع است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید