دکتر مهرداد شریفی عنوان کرد:

رشد جمعیت سالمند کشور سه برابر بیشتر از نرخ رشد موالید

عضو شورای راهبردی جمعیت خوزستان، رشد جمعیت سالمند کشور را سه برابر بیشتر از نرخ رشد موالید برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی حبیب خبر، دکتر مهرداد شریفی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در برنامه ششم توسعه، نخستین هدف وزارت بهداشت و درمان "افزایش امید زندگی" است.

او افزود: پیامد طبيعي افزايش امید زندگی، سالخوردگی جمعیت است. سالخوردگی جمعیت در واقع یک موفقیت است و بیانگر توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی مناسب است.

او یادآور شد تمام کشورهای جهان با این پدیده روبه رو هستند. با توجه به اینکه هر ساله امید زندگی افزایش و مرگ و میر کاهش می یابد، روند سالخوردگی جمعیت برگشت پذیر نیست و پیری جمعیت یک چالش دائمی در جهان و ایران خواهد بود.

عضو شورای راهبردی جمعیت استان افزود: براساس‌ سرشماری سال ۹۵  جمعیت ۷۹ میلیونی کشور۷۴۱۴۰۹۱ نفریعنی بالای ۹ درصد سالمند هستند.

با توجه به نرخ رشد جمعیت سالمند کشور ۳.4 درصد سالانه پیش بینی می شود که جمعیت ۶۰ سال و بالاتر به حدود ۲۸ میلیون نفر تا سال ۱۴۳۰ افزایش یابد که نزدیک به حدود ۳۰ درصد از کل جمعیت خواهد بود و از هر ۳ نفر،،یک نفر سالمند خواهد بود.

* افزایش سرعت رشد جمعیت سالمند

او در ادامه به افزایش سرعت رشد جمعیت سالمند اشاره کرد و گفت: در مقایسه با رشد جمعیت کل کشور و پیش بینی افزایش تعداد و سهم سالخوردگان در سال‌های آتی، لزوم برنامه ریزی آینده نگر برای کنترل مسائل مربوط به این گروه از جمعیت مورد تاکید است. در این باره نیاز به برنامه‌های وسیع تر و ضرورت پرداختن به موضوع سلامت و سالمندی، نیز به عنوان اولویتی مهم پیش از پیش نمایان می شود.

* فقدان سلامتی و تندرستی "" سالخوردگی جمعیت"" را از یک فرصت به تهدید تبدیل می کند

شریفی در ادامه گفت: با توجه به چند وجهی بودن خدمات مرتبط با سلامتی سالمندان ضروری است موضوع فوق به عنوان یک اولویت مهم در صدر سیاست ها و برنامه‌های کشور قرار گیرد.

عضو شورای راهبردی جمعیت خوزستان اظهار کرد: طبق بند ۱۵ سیاست های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری، اتخاذ روش های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت های جسمی و روحی و عاطفی از انان- برنامه ریزی برای برگزاری برنامه‌های ورزشی مشترک بین جوانان و سالمندان به منظور افزایش سلامت عمومی و برقراری ارتباط عاطفی بین نسل ها- وجود سرویس های بهداشتی مناسب و اختصاصی برای سالمندان در اماکن عمومی خصوصا پارک ها-  مشخص کردن تجهیزات ورزشی مناسب برای استفاده سالمندان-  برگزاری مسابقات ورزشی، فرهنگی، تفریحی و.... مخصوص سالمندان-  راه اندازی باشگاه‌های ویژ ه سالمندان- کتابخانه‌ های عمومی- طب سالمندان و ایجاد مراکز بهداشتی مخصوص سالمندان و... را از نیازهای اصلی و ضروری سالمندی دانست.

او در پایان گفت: همه دستگاه‌ها باید باید وارد عمل شوند به ویژه استانداری- دانشگاه علوم پزشكي- سازمان بهزیستی- ورزش و جوانان- صدا و سیما- کانون بازنشتگان- شهرداری ها و سازمان های فرهنگی که باید بیشترین نقش را در تامین، حفظ، و ارتقای سطح سلامتی سالمندان با برنامه‌ریزی و نظارت داشته باشند.

شریفی نقش سازمان های متولی را در ارایه خدمات‌ مورد نیاز به سالمندان خوزستان متناسب با نیازهای این گروه ندانست و خواستار عمل کردن متولیان امر به وظایف خود در قبال سالمندان شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید