امروز:
چهارشنبه - 19 ارديبهشت - 1403
ساعت :

عضو شورای راهبردی جمعیت خوزستان، رشد جمعیت سالمند کشور را سه برابر بیشتر از نرخ رشد موالید برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی حبیب خبر، دکتر مهرداد شریفی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در برنامه ششم توسعه، نخستین هدف وزارت بهداشت و درمان "افزایش امید زندگی" است.

او افزود: پیامد طبيعي افزايش امید زندگی، سالخوردگی جمعیت است. سالخوردگی جمعیت در واقع یک موفقیت است و بیانگر توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی مناسب است.

او یادآور شد تمام کشورهای جهان با این پدیده روبه رو هستند. با توجه به اینکه هر ساله امید زندگی افزایش و مرگ و میر کاهش می یابد، روند سالخوردگی جمعیت برگشت پذیر نیست و پیری جمعیت یک چالش دائمی در جهان و ایران خواهد بود.

عضو شورای راهبردی جمعیت استان افزود: براساس‌ سرشماری سال ۹۵  جمعیت ۷۹ میلیونی کشور۷۴۱۴۰۹۱ نفریعنی بالای ۹ درصد سالمند هستند.

با توجه به نرخ رشد جمعیت سالمند کشور ۳.4 درصد سالانه پیش بینی می شود که جمعیت ۶۰ سال و بالاتر به حدود ۲۸ میلیون نفر تا سال ۱۴۳۰ افزایش یابد که نزدیک به حدود ۳۰ درصد از کل جمعیت خواهد بود و از هر ۳ نفر،،یک نفر سالمند خواهد بود.

* افزایش سرعت رشد جمعیت سالمند

او در ادامه به افزایش سرعت رشد جمعیت سالمند اشاره کرد و گفت: در مقایسه با رشد جمعیت کل کشور و پیش بینی افزایش تعداد و سهم سالخوردگان در سال‌های آتی، لزوم برنامه ریزی آینده نگر برای کنترل مسائل مربوط به این گروه از جمعیت مورد تاکید است. در این باره نیاز به برنامه‌های وسیع تر و ضرورت پرداختن به موضوع سلامت و سالمندی، نیز به عنوان اولویتی مهم پیش از پیش نمایان می شود.

* فقدان سلامتی و تندرستی "" سالخوردگی جمعیت"" را از یک فرصت به تهدید تبدیل می کند

شریفی در ادامه گفت: با توجه به چند وجهی بودن خدمات مرتبط با سلامتی سالمندان ضروری است موضوع فوق به عنوان یک اولویت مهم در صدر سیاست ها و برنامه‌های کشور قرار گیرد.

عضو شورای راهبردی جمعیت خوزستان اظهار کرد: طبق بند ۱۵ سیاست های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری، اتخاذ روش های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت های جسمی و روحی و عاطفی از انان- برنامه ریزی برای برگزاری برنامه‌های ورزشی مشترک بین جوانان و سالمندان به منظور افزایش سلامت عمومی و برقراری ارتباط عاطفی بین نسل ها- وجود سرویس های بهداشتی مناسب و اختصاصی برای سالمندان در اماکن عمومی خصوصا پارک ها-  مشخص کردن تجهیزات ورزشی مناسب برای استفاده سالمندان-  برگزاری مسابقات ورزشی، فرهنگی، تفریحی و.... مخصوص سالمندان-  راه اندازی باشگاه‌های ویژ ه سالمندان- کتابخانه‌ های عمومی- طب سالمندان و ایجاد مراکز بهداشتی مخصوص سالمندان و... را از نیازهای اصلی و ضروری سالمندی دانست.

او در پایان گفت: همه دستگاه‌ها باید باید وارد عمل شوند به ویژه استانداری- دانشگاه علوم پزشكي- سازمان بهزیستی- ورزش و جوانان- صدا و سیما- کانون بازنشتگان- شهرداری ها و سازمان های فرهنگی که باید بیشترین نقش را در تامین، حفظ، و ارتقای سطح سلامتی سالمندان با برنامه‌ریزی و نظارت داشته باشند.

شریفی نقش سازمان های متولی را در ارایه خدمات‌ مورد نیاز به سالمندان خوزستان متناسب با نیازهای این گروه ندانست و خواستار عمل کردن متولیان امر به وظایف خود در قبال سالمندان شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید