امروز:
يكشنبه - 30 ارديبهشت - 1403
ساعت :

کلان‌شهر اهواز گران‌ترین بازار مسکن بعد از پایتخت/ کلید نوسان قیمت در دست دلال‌ها/ فروش خانه به اتباع خارجی کذب است

رییس اتحادیه مشاوران املاک اهواز: هجوم اتباع خارجی برای خرید خانه در اهواز، صحیح نیست چراکه طبق قانون، خریدوفروش مسکن برای اتباع خارجی ممنوع است.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایلنا خوزستان، معاون وزیر راه و مسکن در تازه‌ترین اظهارات خود، گران‌ترین شهر از لحاظ مسکن بعد از تهران را شهر اهواز معرفی کرد.

به دنبال انتشار این خبر، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: هجوم اتباع خارجی برای خرید خانه در اهواز، صحیح نیست چراکه طبق قانون خریدوفروش مسکن برای اتباع خارجی ممنوع است.

او با بیان اینکه تحویل‌خانه به اتباع خارجی تنها به‌صورت رهن و اجاره امکان‌پذیر هست گفت: تا به حال به چنین موضوعی برخورد نکردیم و تحویل منزل به اتباع خارجی تنها به‌صورت رهن یا اجاره صورت می‌گیرد که باید از کنسولگری اتباع خارجی تأییدیه داشته باشند و بعد از انجام قرارداد یک نسخه از آن را به اداره اماکن تحویل دهند.

زنگنه افزود: قیمت مسکن در نقاط مختلف اهواز طبیعتاً متفاوت است. در مناطق برخوردار شهر، قیمت هر متر خانه مسکونی یا زمین از ۴۰ میلیون تومان هم بعضاً بیشتر خواهد بود و ارزان‌ترین نقاط نیز بین ۱ تا ۲ میلیون تومان معامله می‌شود.

او می‌گوید: اکثر مناطق اهواز، جز مناطق کم برخوردار هستند و این موضوع میانگین قیمت مسکن را چندان بالا نمی‌برد و همچنین مشاوران املاک نیز هیچ دخالتی در افزایش قیمت‌ها ندارند بلکه افزایش قیمت مصالح، آهن‌آلات و نظیر آن باعث افزایش قیمت مسکن شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اهواز، از بازرسی و نظارت‌های مکرر گفت و تصریح کرد: بازرسان ما به‌صورت منظم و مکرر اقدام به بازرسی و پیگیری از دفاتر املاک می‌کنند و در صورت بروز تخلف توسط مشاوران املاک، برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

وی همچنین در پایان از نرخ نامه معاملات خریدوفروش گفت و توضیح داد: نرخ نامه معاملات خریدوفروش تا ۳۰۰ میلیون، نیم درصد از هر طرف معامله و از ۳۰۰ میلیون تومان تا ۷۰۰ میلیون تومان، ۳۵ صدم درصد از هر طرف و همچنین بالای ۷۰۰ میلیون تومان را ۲۵ صدم درصد معامله خواهد بود.

 

 نوسانات قیمت مسکن به نفع دلال‌ها

یکی از مشاورین املاک در اهواز، در خصوص افزایش بی‌حساب‌وکتاب قیمت مسکن به خبرنگار ایلنا گفت: در بعضی مناطق اهواز، اتباع خارجی به‌ویژه عراقی‌ها برای دور زدن قانون منع خرید خانه، به نام اقوامی که در اهواز دارند اقدام به خریدار می‌کنند اما به‌هرحال تعداد آن‌ها در حدی نیست که باعث افزایش قیمت مسکن شود.

او در ادامه یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن را سایت‌های مجازی خریدوفروش و همچنین دلار دانست و توضیح داد: با بالا رفتن قیمت دلار، دلال‌ها اقدام به خرید خانه و ثبت آگهی باقیمت نامتعارف در سایت‌های خریدوفروش می‌کنند.

دلال با ثبت چند آگهی با شماره‌های مختلف و در نظر گرفتن قیمت‌های خارج از عُرف، باعث بالا رفتن قیمت ملک در یک منطقه خاص می‌شود تا بتواند واحدهای اصلی خود را باقیمت بالاتر بفروشد.

این مشاور املاک افزود: عوام با دیدن این آگهی‌ها تصور می‌کنند قیمت خانه در آن منطقه افزایش پیدا کرده و همین امر سبب بالا رفتن نرخ ملک در منطقه می‌شود. اگر در این مدت چند خریدوفروش هم صورت گیرد در نهایت این قیمت در منطقه تثبیت می‌شود.

وی از ادامه این زنجیره در افزایش یا کاهش قیمت توسط دلال‌ها گفت و تشریح کرد: همین دلال‌ها به هنگام خرید خانه، همان پروسه ثبت آگهی‌های مختلف با شماره‌های گوناگون را تکرار می‌کنند اما این بار با این تفاوت که قیمت پایین‌تری را در نظر می‌گیرند و با این کار قیمت خانه را پایین می‌آورند تا با ایجاد نوسان به نفع خود از سود بیشتری برخوردار شوند.

کارشناس و مشاوره املاک کلان‌شهر اهواز، با انتقاد بر استناد مردم به این سایت‌ها و عدم مراجعه به مشاوران و کارشناس املاک گفت: مردم با حضور در دفتر املاک اعلام می‌کنند که قیمت‌ها در سایت‌های خریدوفروش بالاتر است و این امر نشان می‌دهد که متأسفانه برای مردم جاافتاده که قیمت‌ها در این سایت‌ها تعیین می‌شود درحالی‌که این‌طور نیست و نباید این قیمت‌ها را اساس بازار قرار دهند. همشهریان جهت خرید یا حتی رهن و اجاره با کارشناس این حوزه صحبت کنند تا از افزایش قیمت‌ها و این‌گونه نوسانات قیمتی جلوگیری شود چراکه تداوم این کار سبب از بین رفتن این نوسان و حباب در آینده خواهد شد.

 

  قیمت مسکن بر چه اساس بالا می‌رود؟

قیمت مسکن در هر شهری بر اساس نمره آن، امکانات رفاهی، خدماتی و بهداشتی و دیگر عناوین تعیین خواهد شد. اینکه قیمت مسکن در اهواز بعد از تهران گران‌ترین است یا خیر بماند، اما اینکه قیمت‌ها بر اساس معیارهای عمرانی قیمت‌گذاری نمی‌شوند موضوعی است که تقریباً همه مردم شهر موافق آن هستند جز دلالان.

اهواز به‌عنوان یک کلان‌شهر در مقایسه با دیگر کلان‌شهرهای کشور، بدون شک از امکانات کمتری که نمره آن شهر را بالا می‌برد برخوردار است و در بعضی از مسائل حتی حرفی برای گفتن ندارد‌.

اینکه چرا قیمت مسکن در اهواز با این کلان‌شهرها رقابت یا در بعضی موارد از آن پیشی می‌گیرد، جای سؤال دارد.

افزایش قیمت مصالح، آهن‌آلات و دیگر متریال های ساخت‌وساز در افزایش قیمت آن تأثیر دارد اما افزایش قیمت به‌صورت نامتعارف و خارج از اصول، موضوعی است که نشان از رد پای عده‌ای خاص در سایه بی‌توجهی نهادهای زیربط دارد.

شاید ساماندهی هرچه بهتر معاملات و انجام کارشناسی و تعیین رنج قیمتی در مناطق مختلف اهواز، کمی از این نوسانات قیمتی مسکن که فقط به نفع دلال تمام می‌شود را کاهش دهد. عده‌ای از عدم کارشناسی قیمت مسکن و خلاء های قانونی و نظارتی آگاهی دارند و از سودهای کلانِ بدون زحمت بهره می‌برند اما تنها کسانی که از این شرایط متضرر می‌شوند مردم هستند که حسرت صاحب‌خانه شدن را به دل دارند.

خبرنگار: سروش یوسفی

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید