امروز:
پنجشنبه - 6 ارديبهشت - 1403
ساعت :

آینده نامشخص فوتبال خوزستان / تمایل مدیران استان به مربیان غیربومی

 یک مربی خوزستانی گفت: به دلیل نبود نقشه‌راه، ثبات کاری و دخالت‌های فوتبالی و ناکارشناسانه، آینده فوتبال خوزستان را نامشخص و سخت می‌دانم.

به گزارش حبیب خبر، "امین سبحانی" در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت فوتبال خوزستان نسبت به قبل، اظهار کرد: خوزستان چه از نظر شروع فوتبال و پایه‌گذاری در این رشته، چه از نظر بازیکن و تعداد بازیکن در تیم‌های ملی و افتخارآفرینی‌هایی که تا به امروز در ذهن تمامی دوستداران و هواداران فوتبال هست و خواهد ماند، اولین بوده است. به نظر من فوتبال خوزستان از نظر سخت افزاری نسبت به قبل پیشرفت محسوسی داشته است اما در زمینه برنامه‌ریزی و هدفگذاری‌های کلان و جذب اعتبارات و ارتباطات برون استانی و کشوری با سایر استان‌ها فاصله زیادی داریم.

تنزل جایگاه مربیان و بازیکنان بومی با بها ندادن به آن‌ها

وی درباره اظهارنظر یکی از پیشکسوتان استان که خوزستان دیگر مهد فوتبال نیست، گفت: این جمله که خوزستان مهد فوتبال است، بی‌شک از سال‌های دور بوده و خواهد ماند ولی واقعیت امر، نوسانات و بالا و پایین بودن رفتار مدیریت سال‌های اخیر فوتبال، برنامه‌ها و هدف‌گذاری ورزش و فوتبال خوزستان است که باعث شده خوزستان از این اسم ماندگار دور شود. به صورت طبیعی بها ندادن به مربیان و بازیکنان بومی به مرور زمان باعث تنزل جایگاه آن‌ها چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ روانی می‌شود و بالطبع این رویکرد در سطوح بالاتر نیز دنبال می‌شود و اعتماد مربیان تیم‌ملی به بازیکن‌های خوزستانی کمرنگ شده و به ندرت دیده می‌شود که از این بازیکن‌ها در بدنه تیم‌ملی استفاده شود. به عبارتی دیگر وقتی مدیران به مربیان و بازیکن‌های بومی اعتقادی ندارند و به دنبال جذب مربیان غیربومی و خارجی هستند، آیا می‌توان از مدیران و مربیان تیم‌های ملی انتظار داشت که از مربیان خوزستانی کمک بگیرند و بازیکن‌های خوزستانی را به تیم‌ملی دعوت کنند؟

مربی سابق تیم‌های پایه فولاد خوزستان درباره بها دادن به مربیان بومی در تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی استان نیز عنوان کرد: موضوع مربیان بومی و بهادادن یک امر مهمی است که باید در فوتبال خوزستان ریشه‌یابی شود زیرا آینده فوتبال خوزستان به آن وابسته است. باید توجه کنیم جذب مربیان بومی و گماردن آن‌ها در تیم‌های بزرگسالان، این امید را در دل مربیان جوان علاقه‌مند و زحمتکش فوتبال استان خواهد کاشت و سبب تلاش و پیگیری بیشتر این قشر که آینده خود را نامشخص می‌بینند، خواهد شد. به امید روزی که این امر محقق شود و تمام مربیان خوشنام، باتجربه، بازیکن‌ساز و موفق تیم‌های خوزستانی، در تیم‌های استان به کار گرفته شوند.

تمایل مدیران باشگاه‌های خوزستانی به همکاری با مربیان غیربومی و خارجی

وی با بیان این که متاسفانه جامعه فوتبال استان به مربیان بومی هیچ اعتقاد و علاقه‌ای ندارد، افزود: در استان خوزستان علاوه بر جامعه فوتبالی، تمام علاقه‌مندان در تمام سطوح و اصناف بسیار موشکافانه و با دقت فوتبال را تجزیه و تحلیل می‌کنند و متاسفانه پس از کسب نتایج ضعیف نیز نزدیکترین و سهل‌الوصول‌ترین هدف در مقابل پیکان انتقادات طرفداران، مربیان بومی هستند و از این رو نیز مدیران باشگاه‌ها باوجود توانایی و دانش بالای مربیان بومی، تمایل به همکاری با مربیان غیربومی و خارجی دارند.

ایجاد تحول در فوتبال خوزستان با فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی صحیح

سبحانی ادامه داد: تعصب و احساسی بودن دوستداران و هواداران تیم‌های استان نیز باعث داشتن انتظارات بیش از اندازه آن‌ها از مربیان بومی می‌شود و این کار را برای این مربیان سخت می‌کند و نباید این عوامل باعث شود که مربیان بومی نتوانند در خوزستان مربیگری کنند، بلکه باید با فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی درست از این سرمایه داخلی چه مربی، بازیکن و حتی تماشاگر به نحو احسن استفاده کرد و تحولی در فوتبال استان به وجود آورد که تکرار سال‌های درخشان و طلایی تیم‌های خوزستانی باعث مباهات ما شود.

پس از دستیابی به موفقیت نباید در تیم‌ها دست به تغییر بزنیم

وی همچنین درباره علت عدم تداوم موفقیت تیم‌های خوزستانی پس از رسیدن به موفقیت، گفت: برنامه‌ریزی نباید مقطعی و برحسب سلیقه صورت بگیرد، ضمن این که نباید پس از حصول یک موفقیت دست به تغییر مدیریت زد و همه چیز را از نو شروع کرد و بعد نیز داشته‌هایمان را نادیده بگیریم و دوباره کارهایی که فقط و فقط زمان را تلف می‌کنند، انجام دهیم زیرا با این نوع رفتار و عملکرد چیزی عاید فوتبال خوزستان نمی‌شود.

پرورش استعدادها با حوصله و کار تخصصی

این مربی لژیونر فوتبال خوزستان با اشاره به فاصله خوزستان با دورانی که بازیکنان بسیاری در تیم‌ملی داشت، افزود: باید در ابتدا تمام پیشکسوتان، مربیان باتجربه و مربیان جوان دست در دست هم گذاشته و با اتحاد و همدلی به فوتبال استان خدمت کنند تا درنهایت با درایت و ریزبینی، مجددا به دوران خوب گذشته بازگشت. همچنین باید مدیران و طرفداران فوتبال خوزستان رویکرد عدم اعتماد به مربیان و بازیکن‌های خوزستانی را تغییر دهند و با صبر و حوصله بیشتر به آن‌ها فرصت تجربه‌اندوزی و طی کردن راه‌های ترقی را بدهند و از طرفی هم کلاس‌های آموزشی سطوح بالا برای مربیان مخصوصا مربیان رده‌های پایه استان برگزار شود. ضمن این که باید استعدادهای ناب فوتبالی نهفته در تمام شهرستان‌های محروم استان شناسایی و تحت نظر قرار داده شده و با حوصله و کار تخصصی، آن‌ها را پرورش داده تا در فوتبال ایران و حتی جهان شاهد درخشش آن‌ها باشیم. امیدوارم فوتبال خوزستان به روزهای درخشان خود برگردد.

آینده نامشخص فوتبال خوزستان

وی درباره آینده این رشته در استان نیز عنوان کرد: به دلیل عدم وجود نقشه راه، ثبات کاری و دخالت‌های فوتبالی و ناکارشناسانه، آینده فوتبال خوزستان را نامشخص و سخت می‌دانم اما امیدوارم ما به عنوان مربی، بازیکن، هوادار و دوستدار فوتبال، آینده این رشته را با دست‌های خودمان بسازیم و منتظر اتفاقات خاص یا به دنبال منجی فوتبال این استان نباشیم. به هر حال در شرایط موجود و مشکلات مالی و مدیریتی باشگاه‌های خوزستانی و به خصوص مشکلات موجود در باشگاه‌های نفتی و همچنین عدم اعتماد به نیروهای بومی، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای فوتبال خوزستان پیش‌بینی کرد. امیدواریم مشکلات مالی باشگاه‌های خوزستانی با درایت مسئولان حل شود و از طرفی نیز فرصت لازم به مربیان جوان و بومی استان جهت تجربه‌اندوزی و اجرای تفکرات خود داده شود. تجربه نشان داده هر موقع مربیان بومی و جوان مورد حمایت جامعه فوتبال استان قرار گرفته‌اند برای استان قهرمانی و موفقیت به ارمغان آورده‌اند و بازیکن‌های بسیار عالی تحویل تیم‌ملی داده‌اند.

سبحانی با بیان این که در حال حاضر فوتبال خوزستان دستخوش فراز و نشیب بالایی است، افزود: به غیر از تیم‌های فولاد خوزستان و فولاد نوین اهواز که از لحاظ مدیریتی و مالی از ثبات خوبی برخوردار هستند، سایر تیم‌های استان با مشکلات فراوان مدیریتی و مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. تیم استقلال خوزستان پس از شروعی ناامیدکننده در لیگ یک کشور با سپرده شدن سکان هدایت آن به امیر خلیفه‌اصل مربی بومی و جوان استان، نتایج خوبی در ادامه راه گرفت ولی باوجود نتایج تحسین  برانگیز، حالا شنیده می‌شود که مدیران این باشگاه به دنبال مربی غیربومی برای هدایت این تیم هستند.

بحران مالی در تیم‌های نفتی خوزستان با قوانین وضع شده

وی بیان کرد: تیم‌های صنعت نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان، نفت امیدیه، نفت اهواز و ملی‌حفاری همگی به دلیل قوانین وضع شده و اجرای موشکافانه آن توسط وزارت نفت، دچار بحران مالی شده و عملکرد آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده و به طبع آن، رده‌های پایه این تیم‌ها که همیشه بازیکن‌های نخبه‌ای را تحویل فوتبال ایران و تیم‌ملی می‌دادند، تحت تاثیر این برنامه قرار گرفته و توانایی و اقتدار سابق را از دست داده‌اند، به نحوی که امروز شاهدیم در لیست تیم‌های ملی پایه نیز حداقل نفرات از استان خوزستان به اردوهای تیم‌ملی دعوت می‌شوند و می‌بینیم که به دلیل کمبود امکانات و کم‌توجهی مسئولان، استعدادهای ناب به تیم‌های تهرانی و استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.

فولاد می‌تواند راه موفق خود را ادامه دهد

این مربی فوتبال عنوان کرد: ولی خوشبختانه به نظر می‌رسد باشگاه فولاد خوزستان با ایجاد ثبات در مدیریت و کادرفنی تیم و تامین مالی مناسب و همچنین جذب بازیکن‌های موردنظر می‌تواند در فصل بعد نیز راه موفقیت خود را با اقتدار بیشتری ادامه دهد. این تیم مدعی قهرمانی و درخشش در لیگ برتر ایران و لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. ولی در سوی دیگر حال و روز تیم‌های نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان با توجه به مشکلات مدیریتی و مالی، وخیم است و هنوز باوجود نزدیک شدن به تاریخ شروع فصل بعد نیز وارد بازار نقل و انتقالات نشده‌اند و بازیکن‌های خوب آن‌ها در حال مذاکره و عقد قرارداد با دیگر تیم‌ها هستند.

فلسفه توجه به فوتبال پایه از گذشته تا اکنون

وی در پایان نیز عنوان کرد: من از سال ۸۰ کارم در عرصه مربیگری را با کمک بهرام براتمند شروع کردم که حمایت بسیار خوبی از من داشت و از او تشکر می‌کنم. از سال ۸۴ تا ۹۳ نیز وارد باشگاه فولاد شدم که در آن دوران فولاد مدیران فوتبالی داشت که واقعا به این رشته و فوتبال پایه اهمیت می‌دادند و البته هنوز آن فلسفه و تفکر در این باشگاه وجود دارد. شروع راه موفقیت در باشگاه فولاد با آقای رضاییان بود که فضا را مهیا کرد و بعد نیز آقای دهکردی اهمیت بیشتری به فوتبال پایه و مربیان بومی داد که جای تشکر دارد. ضمن این که آقای سویلمی، مدیر وقت تیم‌های پایه باشگاه فولاد هم دیگر مدیر تاثیرگذار در این باشگاه بود و اگر الان فولاد، فولاد شده، نتیجه تلاش این عزیزان بوده است. من بعد از کار در باشگاه فولاد، در تیم‌های تاجیکستان، عمان و قطر نیز مربیگری کردم و اکنون به عنوان مربی‌ای که سال‌ها در سطوح پایه کار کرده‌ام، دوست دارم مانند سابق برنامه‌ریزی خوبی را برای رده‌های سنی شاهد باشم، آن هم با قدرت بیشتر و امکانات بهتر. در ضمن نباید حاصل و نتیجه کار مربیان پایه و سرمایه‌گذاری باشگاه‌ها را هدر دهیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید