امروز:
شنبه - 29 ارديبهشت - 1403
ساعت :

غیرفوتبالی‌ها در فوتبال حاکم شده‌اند

فیفا به سه بند مدیریتی در اساسنامه ارائه شده ایراد گرفته و به فدراسیون فوتبال مهلت داده تا جمعه ۶ تیرماه این نواقص را رفع و دوباره آن را برای فیفا ارسال کند. نادر فریادشیران رئیس کمیته اقتصادی کانون مربیان با انتقاد از سیستم ترسیم شده در این فدراسیون، به بیان برخی از نگرانی‌های مجموعه اهالی فوتبال از اوضاع فدراسیون و چرایی شرایط پیش آمده در این نهاد پرداخت.

نادر فریادشیران، دروازه‌بان اسبق تیم‌های راه‌آهن، شاهین، استقلال و تیم ملی است که این روزها درگیر برگزاری مراسم چهره پرتلاش و تأثیرگذار فوتبال ایران، استاد پرویز ابوطالب بود و تلاش کرد با دعوت از بزرگان فوتبال و ورزش کشور، مراسمی درخور نام انسانی برگزار کند که همه عمر را وقف خدمت به فوتبال ایران کرد.

اساسنامه مانند قانون اساسی کشور است
این مربی باسابقه در رابطه با مشکلات روزمره این روزهای فوتبال ما و در صدر آن اساسنامه، به ایرناپلاس گفت: اساسنامه فدراسیون فوتبال قطعاً تغییراتی دارد اما تغییراتش کم و قابل اصلاح دوباره است؛ اما اگر به فیفا ارسال و دوباره برگشت داده شود و بخواهند تغییر دهند، به نظرم این امکان‌پذیر نبوده و شرایط مناسبی برای کشور نیست که دوباره اساسنامه تغییر کند. اساسنامه مانند قانون اساسی کشور است که هر سال نمی‌شود تغییر داد، حداقل باید برای ۱۰ یا ۲۰ سال بماند و بعد اگر لازم بود، براساس شرایط حاکم بر کشور یا دنیا تغییر دهند.

ندیدن نهادهای مرتبط با فوتبال
مربی اسبق تیم ملی کشورمان درباره اساسنامه اظهار داشت: یکی از معضلات،‌ ندیدن نهادهایی است که مرتبط با فوتبال هستند. بازیکنان نامی کشور، کاپیتان‌های سابق تیم ملی و حتی نماینده مربیان سابق تیم ملی ایران هیچ شانسی برای حضور در مجمع فدراسیون ندارند. ضمن آنکه بخش‌های غیردولتی رسمی (ان‌جی‌او NGO) همچون کانون‌های مربیان، بازیکنان و داوران ایران و حتی کانون هواداران و نماینده کانون نویسندگان ورزشی و ... هیچ شانسی برای حضور در مجمع ندارند.

فدراسیون تک‌محور
فریادشیران در ادامه افزود: در واقع طیف زیادی در بخش داوری، مربیگری و حتی بازیکنان کشور که مرتبط با چرخه فوتبال هستند، در اساسنامه دخیل نیستند یا حق شرکت در مجامع را ندارند. این ظلم مضاعفی است که از طرف آقایان تدوین‌کننده یا تغییردهنده اساسنامه، به آنها تحمیل می‌شود. 

عقل کل نیستند
وی درباره اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: «این هیات رئیسه‌ای که در فوتبال وجود دارد، عقل کل یا عاری از خطا نیستند. آنها بخشی از بدنه  ورزش‌اند که بسیاری از آنها ورزشی نبوده‌ و یا اگر بوده‌اند، در سطح بسیار پایینی بوده‌اند. به‌جرئت می‌توانم بگویم ۸۰ و ۹۰ درصد اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از صدر تا ذیل که بعدها آمده‌اند به فوتبال چسبیده‌اند، فوتبالی نبودند! علاقه‌مند بودند و بعدها فوتبالی شدند و آمدند مدیر یک مجموعه‌ای از باشگاه‌ها یا مدیرعامل شدند و برای خود یک رزومه درست کردند.»

وزن پیدا کردن مجمع
این مربی با سابقه، در ادامه افزود: اشکالی ندارد، ما آنها را می‌پذیریم اما اینگونه نیست که آنها فکر کنند عقل مطلق‌اند و متوجه عملکردشان هستند و اساسنامه را که تدوین کنند، وحی مُنزل است و نباید تغییر کند. به نظرم در این زمینه خود فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان باید توجه کند که چه ارکانی می‌تواند به این اساسنامه و به خود مجمع قوت دهد. وقتی در مجمع، بازیکنانی که کاپیتان تیم ملی بودند، نه همه آنها، حداقل آنهایی ‌که بالای ۱۰۰ بازی ملی در کارنامه خود دارند، حضور داشته باشد، مجمع وزن پیدا می‌کند.

ارزش‌گذاری پیشکسوتان
او که همواره فقط در کنار محمد مایلی‌کهن به مربیگری پرداخته گفت: متأسفانه در کشور در این رابطه ارزش‌گذاری نمی‌کنیم. بیش از یک ماه در کنار دوستانی که افتخار همراهی‌شان را داشتم در آکادمی فوتبال برزیل دوره مربیگری دیدم. در آنجا هر فردی که به‌عنوان استاد کلاس یا به‌عنوان یک شخص باتجربه در کنفرانس حضور می‌یافت تا تجربیاتش را در اختیار ما قرار دهد، پروفسور صدا می‌زدند. پروفسور کارلوس آلبرتو، پروفسور جرزینیو، پروفسور نتو و ... حالا ممکن است که آن بازیکن سواد نداشته باشد، اما همه را از تله سانتانا بگیر تا افرادی که آنجا کلاس داشتند، پروفسور خطاب می‌کردند. دروازه‌بان اسبق تیم ملی در ادامه افزود: ما در کشور استاد تخریب پیشکسوتان هستیم؛ به‌خصوص از طرف خانواده خودِ فوتبال! در مواقعی فکر کرده‌ایم یک رفتاری متناسب به آن آقا داریم انجام می‌دهیم اما در مجموع به ضرر ما شده تا آدم‌های بی‌لیاقت غیرفوتبالی آمده‌ در فوتبال حاکم شده‌اند که نتایج آن را می‌بینیم؛ از مدیرعامل باشگاه تا بالاترین جایگاه فدراسیون؛ حالا ممکن است افرادی نیز باشند که صلاحیت داشته و آدم‌های محترمی باشند، اما بیشتر مواقع اینگونه نیست.

کمک به فوتبال کشور
رئیس کمیته اقتصادی کانون مربیان ایران معتقد است، این کانون که بیش از یک هزار عضو دارد، همه کلاس دیده، همه گواهی‌نامه رسمی از فیفا، AFC و فدراسیون فوتبال دارند، می‌توانند به فوتبال کشور کمک کنند. اما متأسفانه اعضای این کانون نمی‌توانند در مجموعه فدراسیون فوتبال نظر و دیدگاهی ارائه دهند.
نادر فریادشیران اظهار داشت: اگر قرار باشد از کانون مربیان ایران یک نفر در مجمع فوتبال کشور حضور یابد، آن فرد می‌تواند رئیس کانون مربیان باشد که در حال حاضر دکتر بیژن ذوالفقارنسب است؛ اما چطور آقایان حاضر نیستند از بدنه فوتبال و مربیان یک نفر وارد آن سیستم شود؟

ضعف‌های مهم اساسنامه
نایب رئیس کمیته پیشکسوتان فوتبال، در پایان اضافه کرد: یک نفر نماینده بازیکنان ادوار گذشته تیم ملی و یک نفر از انجمن باشگاه‌ها باشد. همچنین نماینده‌ای از کانون داوران؛ رکن اصلی یک فوتبال داور است، مگر می‌شود داور نباشد و مسابقه رسمی برگزار شود؟! اینها ضعف‌های مهم اساسنامه فدراسیون فوتبال است که باید رفع شود؛ آن‌گونه که خبر دارم، هیچ‌ اقدامی در این مورد نشده است؛ امیدوارم به این موضوع توجه شود و یک راهکاری پیدا کنیم تا در آینده تصمیم‌های بهتری گرفته شود.

مجید روان‌ستان- تهران- ایرناپلاس

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید