امروز:
يكشنبه - 30 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 اقتصاد مقاومتی تنها راه برون‌رفت از تبعات کرونا در کشور است یک اقتصاددان و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان گفت: در وضعیت گسترش ویروس کرونا دولت باید به تقویت تولید داخلی توجه خاصی داشته باشد و از اتکا به واردات کالا به دلیل نیاز به تامین منابع ارزی فاصله گرفته و به اقتصاد مقاومتی‌ مدنظر مقام معظم رهبری توجه جدی‌تری داشته باشد.

حمید حنظل‌عیدانی چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:با توجه به شرایط خاص دربازار جهانی و کاهش شدید قیمت نفت خام دولت باید از خام فروشی نفت و فرآورده‌های معدنی فاصله گرفته و زمینه را برای تبدیل آنها به کالاهای باارزش افزوده بالا فراهم کند تا از این طریق برای کشور ارزآوری شود.

وی افزود: عرضه و تقاضا در حوزه اشتغال تحت‌تاثیر ویروس کرونا در جامعه قرار دارند برخی از افراد برای اینکه سالم بمانند مشارکت در حوزه فعالیت اقتصادی را کاهش داده و سعی می‌کنند کمتر از منازل خود خارج شوند و بخشی دیگر در بخش اشتغال و بنگاه‌های تولیدی اقدام به تعطیلی یا تعدیل نیرو کرده‌اند.

حنظل‌عیدانی با اشاره به انتشار اوراق مشارکت و واگذاری سهام شرکتهای دولتی به عنوان راهبرد مناسب در شرایط رکود اقتصادی ناشی از کرونا گفت: از سوی دیگر راهکار افزایش وامدهیواعطای تسهیلات را داریم که اگر به سمت تولید سوق پیدا کند آثار مثبتی بر اقتصاد خواهد داشت ولی اگر این سرمایه‌ها وارد حوزه تولید نشود دچار تورم و پس از آن شاهد افزایش قیمت‌ها و در نهایت شاهد تبعات مختلف اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

این کارشناس اقتصاد گفت:  با شیوع کرونا ، در عرصه حوزه و تقاضا در حوزه اشتغال با مشکل مواجه شدیم و معیشت خیلی از افراد آسیب‌پذیر جامعه مثل کارگران فصلی، دستفروشان و اصناف تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت.

وی افزود: افزایش هزینه دولت در بخش درمان و بهداشت هم باعث شده بخش عمده‌ای از منابع کشور در حوزه بهداشت و درمان صرف شود.

حنظل‌عیدانی به رکود در حوزه مسکن با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت وساز اشاره کرد و افزود: قطعا میزان ساخت و ساز مسکن در کشور پایین می‌آید و برآوردهای حوزه تولید داخلی نشان از تاثیر قابل توجه کرونا بر فعالیتهای تولیدی دارد  در کل اینکه ابعاد شوک کرونا در اقتصاد ما هنوز به طور کامل روشن نشده ولی با کاهش فعالیت مربوط به کسب و کار قاعدتا درآمد مالیاتی نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی به اقدامات دولت برای کمک به قشرهای آسیب دیده از کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: کارهایی مانند تعویق اقساط وام‌ها در سه ماهه اخیر و حمایت از بنگاه‌هایی که با رکود مواجه شدند ، اعطای بسته‌های حمایتی جهت حمایت از کسب و کارهای کوچک و  اقشار آسیب پذیر و دهک‌های پایین ،کمک ۵۰ هزار میلیارد ریالی به صندوق بیمه بیکاری اقدامات خوبی بود که انجام شد ، تقاضای پنج میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول هم اقدام خوب و بیسابقه‌ای بوده البته با توجه به الزاماتی که آنها ایجاد می‌کنند قطعا ایران هم باید تعهداتی بدهد.

حنظل‌عیدانی با اشاره به حوزه بازار سرمایه و واگذاری سهام دولتی گفت: دولت گام‌هایی برای رفع مشکل نقدینگی ناشی از کاهش سود سپرده بانکی و سوق دادن نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بنگاه‌های تولیدی برداشته که این اقدام یک حرکت خوب است اما باید دقت شود افزایش شاخصهای سهام حباب نباشد و در قبال آن حتما کالا تولید شود و نشان دهد که این شاخص‌ها در جهت رشد گام بردارند.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ بهره یکی از آیتم‌هایی است که دولت می‌تواند برای افزایش سرمایه‌گذاری استفاده کند گفت: کاهش نرخ بهره قطعا منابع را به سمت تولید سوق می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: برخی از رستوران ها، هتل‌ها، باشگاه‌های ورزشی، شرکت‌های حمل و نقل، آژانس های مسافرتی و گردشگری تحت تاثیر مستقیم آثار مخرب بیماری کرونا هستند و لازم است دولت وام‌های کم بهره برای این رده‌های شغلی در نظر بگیرد.

وی باتاکید برلزوم  توسعه کسب و کارهای مجازی و ایجاد زیرساخت فعالیت‌های بازاریابی مجازی هم در حوزه تولید و حوزه تقاضا افزود: توسعه بازاریابی مجازی و فروش کالا از این طریق می‌تواند باعث بالا بردن فروش بنگاه‌هایی که در حوزه فروش با مشکل روبه رو شدند گردد.

حنظل‌عیدانی گفت: یکی دیگر از عواملی که می تواند به اقتصاد ما کمک کند و هم اکنون چین روی این سیاست حرکت می‌کند ارزهای دیجیتال است که می تواند تحرک را در اقتصاد بالا برد و از این رو کشور ما نیز می‌بایست در حوزه مبادله ارزهای مجازی و تسهیل در انتقال منابع ارزی به اقتصاد کشور گام بر دارد چون در این حوزه محدودیت‌های تحریمی نمی تواند اعمال شود و قطعا اقتصاد در این حوزه می‌تواند ارزآوری خوبی داشته باشد.

نیازمند معرفی مدل‌های اقتصادی در مواقع بحران هستیم

این کارشناس اقتصادی گفت: باید سعی کنیم مدل‌های اقتصادی برای موارد مشابه در آینده پیش بینی کنیم برای خیلی از کشورهای مهم دنیا و کشور ما که عمدتا درگیر پیامدهای منفی تحریم‌ها است کرونا شوک بزرگی را ایجاد کرد و در آینده اگر همچون اتفاقی در کشور افتاد باید مدل اقتصادی برای کشور تعریف کنیم که حداقل ضرر و زیانها را متحمل شویم بخصوص در بخش سلامت که مستقیما بر سلامت انسان‌ها اثر می‌گذرد و موتور اقتصادی کشور را از کار می اندازد.

 

این استاد دانشگاه درباره آثار کرونابر اقتصاد خوزستان گفت: بخش عمده ای از مرزهای صادراتی کشور در استان خوزستان است و قطعا اقتصاد کشور تحت تاثیر اقتصاد استان خوزستان به خصوص در حوزه نفت و فرآورده نفتی و کشاورزی است. کاهش صادرات کالاهای‌نفتی و غیرنفتی از طریق بنادر و مرزهای این استان با توجه به اینکه مرزعراق و از طرف دیگر کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس بسته شده اقتصاد استان کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

 حنظل‌عیدانی گفت: بخش زیادی از اقتصاد استان خوزستان بر پایه کشاورزی است و به رغم اینکه امسال سال پربار برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان را داشتیم اما کشاورزان با مشکل فروش محصولات فاسد شدنی و کاهش قیمت این محصولات مواجه بودند و عملا امکان صادرات این محصولات نیز وجود ندارد و با توجه به این موضوع که مصرف داخلی نیز محدود است و دولت برنامه ای برای ذخیره سازی محصولات ندارد و حتی برای صادرات محصولات کشاورزی به سایر استان‌ها نیز دچار مشکل هستیم و هیچ برنامه‌ریزی خاصی با توجه به تفاوت قیمت برخی از محصولات دیده نمی‌شود و عملا کشاورزان و مشاغل مرتبط درچار مشکل شدند.

  وی گفت:پیامدهای تغییرات اقتصادی و مشکلات استان خوزستان کل کشور را متاثر می کند و بسیاری تغییرات همچون صادرات نفتی و غیرنفتی بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه گفت:  تغییرات در حوزه اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی در جهت رونق بازار سرمایه می تواند پایدار باشد و بحث تسهیل برای تامین منابع مالی بنگاه‌های تولیدی با نرخ پایین بهره می‌تواند پایدار باشد چون هر چه نرخ بهره کاهش یابد سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند و تعریف قالبی برای مصرف کنندگان به خصوص حوزه فروش اینترنتی و فضای مجازی میتواند پایدار باشد.

حنظل عیدانی بااشاره به فرض طولانی شدن دوران شیوع کرونا گفت :  اثرات بیماری کرونا به خاطر سرعت شیوع آن به یک بحران جهانی تبدیل شده بخصوص در بخش اقتصاد که همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده است لذابا فرض طولانی‌تر شدن کرونا پاسخ به این فرض  در حوزه اقتصاده بسیار مهم است  زیرا هم در حوزه تولید و هم در حوزه مصرف  این انسان ها هستند که کالا و خدمات را تولید و مصرف می‌کنند بنا براین باید در حوزه چگونگی تولید کالا بازنگری کنیم که حداقل فاصله اجتماعی در محل‌های اقتصادی رعایت شود و با پروتکلهای بهداشتی کمترین آسیب را در صورت طولانی بودن بیماری بر اقتصاد داشته باشد از سویدیگر باید بیشتر به سمت اقتصاد سرمایهبر تا سرمایهکاربر برویم که در این رابطه حضور انسان کمتر بوده و بیشتر از ماشین آلات به جای انسان استفاده میکنند اگر چه برای کشور ما  ایجاد اشتغال و رفع بیکاری خیلی مهم است و سعی می شود در سیاست‌ها از نیروی انسانی بیشتر استفاده شود ولی به هر حال درصورت ادامه این بحران حرکت به سمت تکنولوژی سرمایهبر باید موردتوجه قرار گیرد.

 وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور ما از کشورهایی است که از بحران‌های مختلفی گذشته و مردم ما با این شوک‌ها آشنا هستند ولی این بیماری یک پدیده جدیدی است و تعامل و برخورد با این بیماری مشخص نیست، در حاضر هم در کنترل بیماری و هم در حوزه اقتصاد موفقیت‌هایی را کسب کردیم و این باعث می‌شود اقتصاد ما پخته‌تر شود و اینجاست که به درستی توصیه مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به اقتصاد داخلی و اقتصاد مقاومتی می رسیم ،به هر حال ممکن است روزی خواسته یا ناخواسته دست ما از اقتصاد جهانی کوتاه شود و یا برای تعامل با آن با محدودیت مواجه شویم.

 حنظل‌عیدانی گفت:قطعا اقتصاد ایران پس از کرونا با اقتصاد فعلی متفاوت است به طور مثال ما نباید بودجه را بر اساس صادرات نفت خام ببندیم و این را به کالاهای با ارزش افزوده بالا وکالاهای استراتژیک که تقاضای بیشتری در بازار جهانی دارند روی بیاوریم،

وی تاکید کرد: به رغم تحریمها ، در حوزه کشاورزی موفقیت‌هایی حاصل شده با توجه به این  دستاوردها باید برای محصولات استراتژیک باید فکری اساسی کنیم به خصوص بالا بردن بهره وری و راندمان کار در کاشت و برداشت محصولات می‌توان سیاست گذاری مهمی انجام داد چون در آینده ممکن است چنین بیماری‌های واگیرداری  وجود داشته باشد لذا امکان واردات خیلی کالاهای کشاورزی از بین برود لذا در اقتصاد داخلی در حوزه کشاورزی باید تجدید نظر صورت گیرد.

وی افزود: باید برای ورود و خروج مسافران سیاست‌هایی اتخاذ شود که آثار زیانبار این بیماری کاهش یابد لذا  روی هم‌رفته به نظر نمی‌آید در بازه زمانی کمتر از ۱۵ سال اقتصاد جهانی به روزهای قبل از کرونا برگردد و این واقعا یک شوک عظیم است که نمی‌توان از آن گذشت و کسی نمی‌تواند تصور کند که جهان اقتصادی پس از کرونا بهتر از قبل باشد.

این کارشناس ادامه داد: در کشور خودمان در حوزه اقتصاد تجدیدنظر جدی صورت گیرد واز تکیه بر اقتصاد نفت دوری کرده و به دنبال تقویت اقتصاد داخلی باشیم و شیوه ارزآوری کشور را تغییر دهیم ، کشور ما به بحث فراهم سازی امکان فعالیت در حوزه ارزهای مجازی که جا به جایی و انتقال پول را ساده‌تر میکند، نیاز دارد لذا باید باید زیرساخت‌ها را برای این کار فراهم کنیم که بتوانیم راحت‌تر وضعیت اقتصاد را کنترل و اداره کنیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید