امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

بالغ‌بر ۴۰۷۴ نفر در مراکز بهداشت شرق اهواز غربالگری شدند

اهواز- رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: تا روز گذشته بالغ‌بر ۴۰۷۴ نفر در این مراکز غربالگری ویزیت و از این تعداد ۱۷۲۳ بیمار مورد تست قرار گرفتند که از میان آنها تست کرونای ۷۶۶ نفر مثبت شد.

به گزارش حبیب خبر، "احمد مشکورنیا" در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کلینیک‌های غربالگری مراکز بهداشت از هفتم اسفندماه سال گذشته فعال شده بودند ولی از ۲۴ فروردین‌ماه امسال نسبت به انجام نمونه‌گیری اقدام کردند.

وی افزود: این کلینیک‌ها ابتدا برای ویزیت بیماران تنفسی با شک ابتلاء به کرونا به صورت سرپایی و با هدف کاهش بار مراجعه به بیمارستان‌ها و همچنین انجام اقدامات (برای افراد نیازمند اقدامات سرپایی) با امنیت بیشتر از نظر صحت سلامتی و سرعت بیشتر فعال شدند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز تصریح کرد: اوایل کار این کلینیک افراد به صورت ویزیت مورد غربالگری قرار گرفت و در صورت شک به ابتلای کرونا، آنها را برای تست به بیمارستان اعزام می‌کردیم ولی از ۲۴ فروردین‌ماه امسال امکان تست در اختیار مرکز بهداشت قرار گرفت تا به صورت سرپایی از افراد مشکوک به کرونا تست بگیریم.

مشکورنیا بیان کرد: برای اینکه بیماریابی درست باشند باید همانند کشورهای پیشرفته‌تر همه جمعیت غربالگری شوند ولی با توجه به پروتکل‌های اجتماعی و بهداشتی تعیین شده در کشور این امکان برای ما وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: از افراد دارای علائمی مثل گلودرد، لرز، سرفه خشک، تنگی نفس و تب تست می‌گیریم؛ همچنین از افرادی که سابقه تماس با بیمار کرونایی قطعی یا مشکوک به کرونا را داشته باشند، نیز تست انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز تشریح کرد: تماس دارای تعریف است، یعنی ارتباط زیر سقف به مدت ۱۵ دقیقه و در فاصله کمتر از دو متر تماس محسوب می‌شود.

مشکورنیا یادآور شد: در صورت مثبت بودن تست افراد کارشناسان واحد پیشگیری با مراجعه به درب منازل این افراد و انجام اقدامات لازم از جمله اعزام به بیمارستان روند درمان را برای آنها تکمیل می‌کنند.

وی عنوان کرد: با طراحی سامانه پیام کوتاه ۱۰۰۰۹۴۰۰۰۰ در بهداشت شرق به افرادی که تست کرونای آنها منفی بوده پیامکی تحت عنوان «شهروند گرامی نتیجه تست کرونای شما منفی است؛ لطفاً با ماندن در خانه، رعایت توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از ترددهای غیرضروری ما را در غلبه بر بیماری کرونا یاری نمائید» ارسال می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز خبر داد: تا روز گذشته بالغ‌بر چهار هزار و ۷۴ نفر در این مراکز غربالگری ویزیت و از این تعداد یک هزار و ۷۲۳ بیمار مورد تست قرار گرفتند که از میان آنها تست کرونای ۷۶۶ نفر مثبت شد.

مشکورنیا اضافه کرد: با توجه به سابقه بالای بهداشت ۱۷ شهریور میزان حجم مراجعات و به تبع نمونه‌گیری از افراد مشغول در این مرکز بیشتر از دیگر مراکز است.

وی در خصوص بالا بودن تعداد تست‌های مثبت اعلام شده، گفت: مراجعانی که از آنها تست کرونا گرفته شده نه تنها از اهواز بلکه از شهرهای حمیدیه، کارون و غرب باوی نیز بوده‌اند که افراد هنگام مراجعه خود را اهوازی اعلام و موقع تماس کارشناسان پیشگیری برای دریافت آدرس منزل متوجه می‌شویم که اصلاً اهل اهواز نبودند؛ آمار تست‌های مثبت این افراد در حوزه شهری خود آنها اعلام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به اینکه بروز علامت تب فقط در ۵۰ درصد مبتلایان و شاید حتی کمتر از آن بروز کرده است، یادآور شد: هرچند که در میان مراجعان برخی افراد علائم گوارشی مثل تهوع، شکم درد و اسهال داشتند ولی بر اساس اطلاعات استخراج شده از سامانه سیب بیشترین علائم سرفه خشک و گلو درد بوده است.

مشکورنیا با اشاره به اینکه خیلی از افراد مراجعه‌کننده اصلاً تب نداشتند و برعکس لرز داشتند، گفت: به مراجعه‌کنندگان اعلام شده که شاید طی روزهای آتی بعد از انجام تست علائمی مثل شکم درد و یا تهوع را نیز تجربه کنند.

وی تشریح کرد: قرص هیدروکسی کلروکین برای افراد تجویز می‌شود که ممکن است باعث احساس شکم درد، تهوع و در برخی موارد کم منجر به بروز اسهال شود.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز ادامه داد: در حال تحقیق هستیم تا بدانیم بروز علائم شکم درد و تهوع به دلیل مصرف قرص مذکور (عوارض دارویی) بیماری روده‌ای و یا ابتلاء به کرونا است.

مشکورنیا خبر داد: دو واحد نمونه‌گیری در سطح مرکز بهداشت شرق اهواز داریم که یک همان ۱۷ شهریور و دیگری نیز واقع در اهواز، باهنر- خیابان دانش جنب مسجد است.

وی با اشاره به حجم بالای مراجعه در مرکز ۱۷ شهریور از مردم درخواست کرد تا کسانی که علائم کرونا دارند به مرکز باهنر (با قابلیت نمونه‌گیری در تایم صبح و بعدازظهر) نیز مراجعه کنند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز در پایان گفت: کلینیک‌های غربالگری بیماران کرونایی از محل ویزیت بیماران عادی به طور کامل جدا شده و بیماران عادی، زنان باردار، افراد دیابتی و یا کودکان نیازمند واکسیناسیون می‌توانند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از دستکش و ماسک به مراکز بهداشت مراجعه و سایر خدمات بهداشتی خود را دریافت کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید