امروز:
چهارشنبه - 29 فروردين - 1403
ساعت :

اخبار ویژه

صدور مجوز ورود پس از مرگ سهراب

 حبیب خبر: دوست شاعر و نویسنده ای گفت: چند روز پیش یک مسوولی از اداره کل فرهنگ تماس گرفت و خبر از دیدار استاندار با شاعران داد و گفت اسم شما را هم برای شعرخوانی و دیدار دادیم. روز و ساعت دیدار را گفت و من هم اعلام آمادگی کردم. البته با یکی از شاعران و نویسندگان که معمولن اجرا کننده برنامه های شعر...

برگزاری همایش همدلانه طایفه هموله در اندیمشک

  حبیب خبر- محمود بهرامی: شکستن طلسم خزان (دوری) و شکوفه رخسارها در بهار۱۴۰۳ پس از نزدیک به ۱۵۰ سال دیدار ها در طایفه هموله تازه شد. نزدیک به صد و پنجاه سال پیش در زمان درگیری "محمد تقی خان چهارلنگ" با "فتحعلی شاه قاجار"، مردمانی از دلیران و جنگاوران کیانرسی به عنوان مبارز و مشاور در کنار آمحمدتق...

وفای "وعده صادق" در پایگاه های نظامی اسراییل

 رییس ستادکل نیروهای مسلح گفت: عملیات "وعده صادق" با موفقیت کامل از شب گذشته تا امروز صبح انجام و به همه اهدافش رسید. به گزارش ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ حبیب خبر، سرلشکر "محمد باقری" در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به جنبه‌های راهبردی عملیات «وعده صادق» بازگو کرد: این عملیات با موفقیت کامل از شب گذشته تا ا...

گزارش تصویری

در بازدید عیدانه مدیرعامل لوله سازی اهواز از ...

مشکل ها و دغدغه های کارگران بررسی شد

مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز در نخستین روز کاری بعد از عید سعید فطر با حضور در خطوط تولید این شرکت، ضمن تبریک عیدسعید فطر، با کارگران و متخصصان این شرکت به گفت و گو نشست. به گزارش حبیب خبر، مهندس "محمدرضا دانیاری" در این بازدید که بیش از سه ساعت به طول انجامید از نزدیک در جریان مشکل و دغدغه های کارگران قرار گرفت. ...

بیانیه مدیرعامل شركت لوله سازی اهواز در ...

تا محو کامل رژیم صهیونیستی از پای نمی نشینیم

مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز از عملیات غرور‌آفرین «وعده صادق» در حمله تلافی جویانه به سرزمین های اشغالی و رژیم غاصب اسرائیل اعلام حمایت کرد. متن بیانه مهندس "محمدرضا دانیاری" به این شرح است: فإذا جاء وعْد أولاهما بعثْنا علیْکمْ عبادًا لنا أولی بأْسٍ شدیدٍ فجاسوا خلال الدّیار وکان وعْدًا مفْعولًا (اسرا -5) حریم ...

ایجاد كمیته ویژه تحقق فرمان سال در لوله سازی اهواز

مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز بر لزوم ارتقا ظرفیت های تولید و رفع موانع عملياتي در شرکت در تحقق فرمان مقام معظم رهبری (حفظه الله ) و اهداف سهامداران و شرکت تاکید کرد.  به گزارش حبیب خبر، "محمدرضا دانیاری" در نشست بررسی آخرین وضعیت تولید در شرکت لوله سازی با تقدير از تلاش ها و زحمات مجموعه معاونت تولید و کلیه ...

اردن به خیانت اش علیه ایران اعتراف کرد

در ادامه انتقاد نهادها و افکارعمومی عربی و اسلامی از نقش اردن در حمایت از اسرائیل در جریان حمله موشکی، وزیر خارجه اردن در مواضعی به مشارکت این کشور در هدف قرار دادن موشک‌های ایران اذعان کرد. به گزارش حبیب خبر از مهر، در پی فشار محافل سیاسی و رسانه‌ای و شخصیت‌های عربی و اسلامی در پی افشای نهادهای نظامی و رسانه‌ای از ...

مدیرکل فرهنگ خوزستان در آیین پاسداشت مادران ...

از اهل قلم در حوزه ایثار، شهادت و پایداری استقبال می کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با استقبال از اهل قلم در حوزه ایثار، شهادت و پایداری ابراز امیدواری کرد: برنامه‌های حوزه مسوولیت خود را با موضوع شهدا، دفاع مقدس، جریان ایثار و شهادت پیوند بزند به گزارش حبیب خبر، "مجید منادی" در آیین پاسداشت مادران شهدا و رونمایی از کتاب هم نفس مادران که در سالن سینما شهرداری ...

با نظارت بهداشتی دامپزشکی خوزستان در سال ...

۶۸۰ هزار کیلو فرآورده دامی ناسالم نابود شد

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در سال ۱۴۰۲ با افزایش کیفی و کمی نظارت های بهداشتی، ۶۸۰ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی ناسالم تحت نظارت مستقیم کارشناسان دامپزشکی استان نابود و از چرخه مصرف انسانی خارج شد. به گزارش حبیب خبر، "ناصر عسکری فرد" نظارت بر بهداشت و سلامت فرآورده های خام دامی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، ...

سازمان هواشناسی خبر داد:

رگبار باران در ۱۷ استان/ احتمال آبگرفتگی معابر

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در ۱۷ استان هشدار داد و احتمال آبگرفتگی معابر را پیش‌بینی کرد. به گزارش حبیب خبر از ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک و احتمال تگرگ دوشنبه (۲۷ فروردین) در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و ...

سند راهبردی توسعه نیشکر در سال جدید تشریح ...

هدف‌گذاری توسعه نیشکر برای تصاحب ۳۸ درصدی بازار شکر

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، از هدف‌گذاری حوزه مسوولیت خود برای تصاحب ۳۸ درصدی بازار شکر خبر داد. به گزارش حبیب خبر، دکتر "عبدعلی ناصری" در دیداری عیدانه با مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های زیرمجموعه، با تشریح سند راهبردی شرکت توسعه نیشکر در سال جدید، بر عزم این شرکت برای تحقق شعار «جهش تولید» ...

در ادامه اجرای پروژه توسعه ارتباطات سیار در ...

اینترنت همراه اول میهمان روستای مسلمیه اهواز شد

مدیر مخابرات منطقه خوزستان از نصب و راه‌اندازی تکنولوژی نسل چهار در دکل همراه اول در روستای مسلمیه از توابع بخش غیزانیه اهواز خبر داد که زیر پوشش اینترنت پرسرعت همراه اول قرار گرفت. به گزارش حبیب خبر، "رحیم فلاح زاده" بازگو کرد: در ادامه اجرای پروژه توسعه و ارتقای ارتباطات سیار در روستاها و با هدف بهره‌مندی ...

جزییات ابراز شد؛

آهنگ تازه دولت درباره یارانه‌های نقدی

 بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و کالابرگ  الکترونیک و رقم ۱۴۳ هزار میلیارد تومان نیز برای یارانه نان تعیین شده است.  با توجه به جداول بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، جمع منابع و مصارف تبصره ۸ ...

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خبر داد:

رشد ۲۰ درصدی اجرای آموزش ‌مهارتی‌ در خوزستان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان از رشد ۲۰ درصدی اجرای آموزش‌های مهارتی در خوزستان خبر داد.    به گزارش حبیب خبر، "شهرام ملایی هزاروندی" بازگو کرد: این آموزش‌ها با هدف تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص در ۱۹ گروه هدف مهارتی با هدف توسعه اشتغال و کاهش بیکاری به میزان ۲۱ میلیون و ۱۳ هزار و ۹۰۵ نفرساعت در دو بخش ...

علیه ایران؛

بایدن به نتانیاهو: در هیچ عملیاتی شرکت نمی‌کنیم

  رییس‌جمهور آمریکا به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته ایالات متحده در عملیات‌های هجومی علیه ایران مشارکت نخواهد کرد. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، یک مقام دولت آمریکا می‌گوید «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی بامداد یکشنبه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، گفته ایالات متحده در هیچ عملیات هجومی ...

واکنش بایدن به پاسخ ایران به اسرائیل

رییس‌جمهور آمریکا پاسخ تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. به گزارش حبیب خبراز ایسنا، «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه و با انتشار بیانیه‌ای گفت «حملات بی‌سابقه ایران و نایبان آن در یمن، سوریه و عراق علیه تاسیسات نظامی اسرائیل را به‌شدت محکوم می‌کنم». سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه شنبه ...

پایگاه‌ها و نفرات آمریکا در منطقه امنیت ...

وفای "وعده صادق" در پایگاه های نظامی اسراییل

 رییس ستادکل نیروهای مسلح گفت: عملیات "وعده صادق" با موفقیت کامل از شب گذشته تا امروز صبح انجام و به همه اهدافش رسید. به گزارش ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ حبیب خبر، سرلشکر "محمد باقری" در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به جنبه‌های راهبردی عملیات «وعده صادق» بازگو کرد: این عملیات با موفقیت کامل از شب گذشته تا امروز صبح انجام شد و ...

در پیکارهای پیشکسوتان ۴۰ سال به بالا؛

تیم فوتبال شهیدان داود محمدی در مسجدسلیمان قهرمان شد

حبیب خبر- محمود بهرامی: پیکارهای فوتبال یادواره شهیدان طایفه حموله در رده سنی پیشکسوتان ۴۰ سال به بالا به مناسبت بزرگداشت ماه مبارک رمضان از ۲۰ تا ۲۴ فروردین در مسجدسلیمان  برگزار شد.  به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی حبیب خبر، در این دوره از پیکارها ۴ تیره طایفه حموله از ایل سهونی شامل" تیره های شیخ- اردشغریب- ...

رگبار و تندباد خوزستان را در بر می گیرد

مدیرکل هواشناسی خوزستان پیش‌بینی کرد: رگبارهای پراکنده همراه با رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای استان را در بر می گیرد. محمد سبزه‌زاری گفت: امروز و فردا به ویژه امروز، احتمال رگبارهای پراکنده همراه با رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای در مناطق شمالی و شرقی و ارتفاعات وجود دارد. همچنین در مناطق جنوبی، غربی و مرکزی در برخی ...

اگر مداخله کنید:

پایگاه‌های تان را با خاک یکسان می‌کنیم

برخی رسانه های غربی و عربی گزارش کرده اند: تهران به واشنگتن پیام داده است اگر آمریکا در درگیری میان اسرائیل و ایران مداخله کند، نیروهای آمریکایی در منطقه مورد حمله قرار خواهند گرفت. به گزارش همشهری آنلاین، بنابر گزارش الجزیره، آکسیوس می‌گوید: تهران از طریق کشورهای عربی به واشنگتن اطلاع داده که اگر آمریکا به اسرائیل ...

وام ۹۰ میلیونی با سود ۴ درصد برای رانندگان تاکسی

 

قرار است ۹۰ میلیون تومان با سود ۴درصد به تاکسیرانان داده شود اما چگونه و با چه سازوکاری؟

به گزارش حبیب خبر، کرونا که به کشور آمد، کمتر کسی جرأت می‌کرد سوار تاکسی شود. اما با توجه به اینکه تاکسی‌ها نقش مهمی در جابه‌جایی شهروندان دارند، کم‌کم دوباره به چرخه حمل‌ونقل عمومی بازگشتند.

کاورهای جداکننده میان راننده و مسافران، الزاماتی مانند سوارکردن حداکثر ۳مسافر، استفاده از ماسک و دستکش و رونق اپلیکیشن‌های پرداخت اینترنتی باعث شدند تا مردم با اطمینان بیشتری سوار تاکسی‌ها شوند. در این میان، خطوط مختلف تاکسیرانی تهران جانی دوباره گرفتند اما کرونا آنقدر آسیبش زیاد بوده و هست که بسیاری از تاکسیرانان و خانواده‌هایشان زیر بار فشار اقتصادی کمر خم کرده و هنوز نتوانسته‌اند قامت راست کنند.

این در حالی است که جدا از موضوع معیشت تاکسیرانان؛ بخش مهمی از ناوگان تاکسیرانی در کشور به‌ویژه کلانشهر تهران فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارد. در تهران حدود ۸۰هزار دستگاه تاکسی وجود دارد و معیشت ۳۲۰هزار نفر با این ناوگان گره خورده است.

یک سال گذشته و باتوجه به کاهش تعداد مسافران به دلیل کرونا وضعیت معیشت رانندگان تاکسی ‌سخت تر از گذشته شده است. این روزها تاکسیرانان دغدغه نان دارند و امنیت شغلی و البته امنیت سلامت و جان. وقتی پای صحبت تاکسیرانان در تهران می‌نشینیم اغلب آنها از بی‌توجهی گلایه دارند و می‌گویند: «در تمام سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها مدیران رسیدگی به وضعیت نیروها و کارمندان خود را در اولویت قرار می‌دهند اما ما نمی‌دانیم باید از چه‌کسی تقاضای توجه و حمایت داشته باشیم؟»

انجمن قانونی می‌خواهیم

این روزها تاکسیرانان دل پرغصه‌ای دارند و وقتی به سراغشان می‌رویم هر کدام موضوعی را بیان می کنند. محمود عباسی، سخنگوی تشکل تاکسیرانان تهران، که سال‌هاست مطالبات تاکسیرانان را پیگیری می کند، می‌گوید: «عمده مشکل ما این است که نمی‌دانیم وابسته به چه سازمان و ارگانی در جامعه هستیم. اگر جزو صنف‌های تهران هستیم پس چرا اتاق اصناف نظارتی ندارد؟ اگر سازمان‌ها متولی ما هستند چرا خدمات مناسبی به ما ارائه نمی دهند؟ چرا استانداری، فرمانداری و مجلس زمان نوشتن قانون برای ما ذینفع هستند اما مسئولیت اجتماعی ما را قبول ندارند؟»

او حرف‌هایش را با یک پیشنهاد تمام می‌کند: «پیشنهاد ما این است که انجمنی قانونی داشته باشیم تا بتوانیم مشکلاتمان را به گوش مسئولان برسانیم.»

آسیب شرکت‌های اینترنتی به تاکسی

مشکلات تاکسیرانان به اینجا ختم نمی‌شود و حسن سالک غلامی، دیگرعضو تشکل تاکسیرانان تهران به موضوع شرکت‌های اینترنتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «مشکل عمده از آنجا شروع شد که شرکت‌های اینترنتی راه‌اندازی شدند. شرکت‌هایی که با گذشت حدود ۵سال هنوز قانونی در زمینه فعالیتشان وجود ندارد. با ورود این شرکت‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کسب‌وکار تاکسیرانان به‌شدت آسیب دید و سفره خانواده تاکسی کوچک شد. اگر قرار است این شرکت‌ها در کنار ناوگان حمل‌ونقل عمومی فعال باشند باید مانند سایر ناوگان اعم از اتوبوس و مترو و تاکسی، قانون داشته باشند.»

علاوه بر شرکت‌های اینترنتی، ورود خودروهای شخصی به جابه‌جایی مسافران از یک‌سو و کرونا هم از سوی دیگر آسیب‌های جدی به تاکسیرانان وارد کرده‌ است که به‌گفته غلامی فعالیت تاکسیرانان به‌واسطه همین موارد بسیار کم شده است: «کرونا کسب‌وکارها را کساد کرده. از این‌رو مردم برای امرار معاش خانواده‌هایشان با خودروهای شخصی به مسافرکشی روی آورده‌اند. اگر ما قانون داریم که براساس آن نرخ کرایه‌ها تصویب می‌شود قطعاً باید همین قانون در چنین شرایطی از ما حمایت کند که متأسفانه اقدامی صورت نگرفته است و هر روز با مسافرکش های شخصی بیشتر و افزایش رانندگان تاکسی های اینترنتی رو به رو هستیم. »

حمایت ناچیز کرونایی

پس از شیوع کرونا، دولت برای حمایت از افراد آسیب‌دیده ناشی از کرونا بسته‌های حمایتی پیش‌بینی کرد که به‌گفته محمد رستمی، سهم تاکسیرانان از این بسته حمایتی وام ۶میلیون تومانی بوده است. او که در خط میدان هفت‌تیر- میدان آژرانتین، مشغول کار است می‌گوید: «این وام با بهره ۴درصدی بود و ابتدا خوشحال شدیم اما وقتی در جریان شرط و شروط دریافت آن قرار گرفتیم از دست‌یافتن به آن ناامید شدیم. شرایط گرفتن این وام به حدی سخت بود که تعداد زیادی از دریافت آن انصراف دادند. به جرأت می‌توانم بگویم تعداد بسیار کمی از تاکسیرانان موفق به دریافت آن شدند.»

به‌گفته رستمی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه قطعاً این مبلغ قابل توجه نبوده است: «هزینه‌های زندگی در وضعیت کنونی بسیار بالاست و با این وام ۶میلیونی نه‌تنها نمی‌توانیم گره‌ای از زندگی‌مان باز کنیم بلکه برای بازپرداخت آن حتماً با مشکلات دیگری مواجه می‌شویم. همچنین زمزمه وام ۲ تا ۵میلیون تومانی از سوی سازمان تاکسیرانی شنیده می‌شود که گویا این وام برای انجام تعمیرات تاکسی، آسیب‌های ناشی از بیکاری و در مواقع بیماری، به تاکسیرانان تعلق می‌گیرد که خبر خوبی است ولی درخواست ما این است که برای پرداخت آن سختگیری صورت نگیرد.»

نوسازی تاکسی‌ها با مبلغ ۱۱۰میلیون تومان

بخش زیادی از تاکسی‌های شهر تهران بیش از ۱۰سال عمر دارند و برابر قانون هوای پاک باید نوسازی شوند. به‌گفته علی سلیم‌زاده، یکی از تاکسیرانان پایتخت، سال‌های قبل این کار با ۲۵ تا ۳۵میلیون تومان انجام می‌شد اما امروز با شرایط کنونی برای نوسازی حداقل نیاز به ۱۱۰میلیون تومان است.

او می‌گوید: «دولت مدام می‌گوید که به تاکسیرانان وام می‌دهد اما در هیچ بانکی به راننده‌های تاکسی وام نمی‌دهند. به‌تازگی بخش خصوصی با سازمان مذاکره کرد و قرار است ۹۰میلیون تومان با سود ۴درصد به تاکسیرانان داده شود و اگر مبلغ اسقاط خودرو را بین ۱۵ تا ۲۰میلیون تومان فرض کنیم، می‌توانیم خودروی نو دریافت کنیم. نکته مهم اما این است که آیا خودرویی که در اختیار تاکسیرانان قرار می‌گیرد کیفیت خوبی دارد؟»

تجهیزات به تعداد نیست

توزیع کاور یا حفاظ جداکننده یکی از اقلام ضروری و مورد نیاز تاکسیرانان در زمان کرونا بود که امیر حجتی، یکی از تاکسیرانان مشغول به‌کار در مرکز شهر، می‌گوید: «روزهای اول اپیدمی کرونا، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به‌طور مرتب و مستمر در ایستگاه‌های تاکسی انجام می‌شد اما به مرور توزیع این اقلام کم و کمتر شد، تا جایی که حفاظ جداکننده در اختیار همه تاکسیرانان قرار نگرفت و وقتی اعتراض کردیم گفتند که به تعداد نبوده است.»

به‌گفته او تاکسیرانان از روزهای ابتدایی شیوع کرونا حتی یک روز تعطیل نبودند و مانند مدافعان سلامت اما در سنگر دیگری مشغول خدمت‌رسانی به مسافران بوده‌اند. حجتی می‌گوید: «تاکسیرانان وظیفه‌شان را انجام داده‌اند و منتی بر سر مردم و مسافران نیست اما حمایت از سوی مدیران و متولیان حداقل توقعی است که می‌توانیم داشته باشیم.ما هر روز در معرض خطر شدید هستیم و تعداد زیادی از همکارانمان به دلیل ابتلا به کرونا جانشان را از دست داده‌اند، یکی از درخواست های ما این است که مواد ضدعفونی کننده و ماسک مرتب در اختیار ما قرار گیرد و ما را در اولویت واکسن کرونا هم بگذارند.»

برگه معاینه فنی با هزینه ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان

دریافت برگه معاینه فنی برای تاکسی‌ها الزامی است و از این‌رو هر ۳ماه یک‌بار تاکسی‌ها در مراکز معاینه فنی تست می‌شوند. این کار در کمتر از ۱۵دقیقه و نهایتاً با ۳۷هزار تومان انجام می‌شود اما راننده‌های تاکسی به دلیل فرسودگی تاکسی‌هایشان مجبورند حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان هزینه کنند و پس از رفع نواقص برگه معاینه‌فنی دریافت کنند.

رضا اکبرزاده،یک تاکسیران با تأیید این موضوع می‌گوید: «بخش زیادی از ناوگان تاکسیرانی تهران فرسوده است و در حالت عادی قطعاً در آزمون‌های تست معاینه‌فنی رد می‌شوند. از سوی دیگر داشتن برگه معاینه فنی هم برای تاکسیرانان الزامی است که این برگه‌ها حداقل ۳۰۰هزار تومان برای ما هزینه دارد. مدیران به شرایط این ناوگان واقف هستند به همین دلیل تقاضا داریم کمک‌حال تاکسیرانان باشند.»

بیمه تاکسیرانان در هاله‌ای از ابهام

حل مشکل بیمه یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های تاکسیرانان است. حسین خندان، راننده تاکسی می گوید: «بلاتکلیفی بدترین وضعیتی است که برای انسان پیش می‌آید. یک‌بار می‌گویند بیمه می‌کنیم و چند روز بعد از این تصمیم منصرف می‌شوند و سال بعد مجدداً این موضوع را مطرح می‌کنند. ما نمی‌دانیم الان وضعیت بیمه‌مان چگونه است.»بسیاری از تاکسیرانان از این موضوع ناراضی هستند و حرف‌های خندان را تأیید می‌کنند و تقاضا دارند مدیران مربوطه به این موضوع ورودو یکبار برای همیشه مشکل بیمه رانندگان تاکسی را حل کنند.

بانوان؛ درگیر نداشتن سند

بانوان تاکسیران علاوه بر مشکلاتی که توسط تاکسیرانان مرد مطرح شده با مشکل نداشتن سند مالکیت تاکسی‌هایشان هم روبه‌رو هستند. نسرین شکرایی با ۱۲سال سابقه کار به‌عنوان نماینده بانوان می‌گوید: «مشکل سند تاکسی بانوان به سال۸۶ برمی‌گردد. آن سال از طریق یک شرکت، تاکسی‌های خود را به شرط تملیک با پرداخت ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان دریافت کردیم. هزینه نهایی پراید در آن سال ۱۲میلیون تومان تعیین شد و مدیران شرکت مقرر کردند مابقی پول را به‌طور اقساط بپردازیم و همزمان با پرداخت آخرین قسط، سندها را به نام می‌زنند و تحویل می‌دهند.»

سال۹۲ کلاهبرداری این شرکت مشخص می‌شود که شکرایی با بیان این مطلب می‌گوید: «سال۹۲ شروع انتقال سندها بود که شنیدیم مدیرعامل شرکت بدون اطلاع ما سند خودروها را رهن بانک رفاه گذاشته و وام گرفته است. از آن سال به بعد به مراجع مختلف مراجعه و شکایت کردیم اما تا همین امروز هیچ نهاد و ارگانی پاسخگوی ما نیست.»

مشکلات به اینجا ختم نمی‌شود و بانوان تاکسیران به‌واسطه نداشتن همین سند با مشکلات دیگری هم دست‌به‌گریبان هستند که شکرایی در توضیح بیشتر می‌گوید: «سازمان تجهیزات و لوازمی چون لاستیک به نرخ دولتی در اختیار راننده‌ها قرار می‌دهد که با ارائه سند می‌توان آنها را دریافت کرد. ما چون سند نداریم از دریافت این اقلام محروم هستیم. همچنین برای نوسازی تاکسی‌های خود که الان فرسوده هستند هم نمی‌توانیم اقدام کنیم.»

خدمت‌رسانی تاکسیرانان در شرایط کرونایی

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور، در ابتدا باید بگویم که تاکسیرانان چون مدافعان سلامت در خط خدمت‌رسانی حضور داشتند و از ابتدای شیوع کرونا تلاش کردند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سلامت خود و مسافران حراست کنند. در مدت یک‌سال بیش از ۱۳۸۰نفر از تاکسیرانان به کووید-۱۹مبتلا شده‌اند که متأسفانه بیش از ۱۵۰نفر آنان فوت کرده‌اند.

در چنین شرایطی می‌پذیریم مشکلات تاکسیرانان افزایش یافته و مهم‌ترین دغدغه تاکسیرانان که بحق است، بحث بیمه‌شان است.

این موضوع سال۸۸ وقتی دولت تعهد کرد که ۵۰درصد از حق بیمه رانندگان تاکسی را پرداخت کند جدی شد. پس از آن بخشی از بیمه رانندگان با تأیید وزارت کشور، سازمان شهرداری و دهیاری‌ها، به سازمان تأمین اجتماعی واریز ‌شد ولی از سال۹۲ پرداخت ۵۰درصد حق بیمه رانندگان توسط دولت به تأمین اجتماعی متوقف شد و تأمین اجتماعی هم اعلام کرد که نمی‌تواند، تاکسیرانان را بیمه کند.

موضوع دیگر این است که در طرح همپوشانی بیمه تأمین اجتماعی، مشخص شد تعدادی از افرادی که راننده تاکسی نبودند نامشان در لیست رانندگان تاکسی قرار داشت و از این طریق بیمه می‌شدند.

به همین دلیل سازمان تأمین اجتماعی نام این افراد را از لیست حذف کرد و فرصت مناسب بود تا ما اسامی جدید را وارد لیست کنیم اما این امکان فراهم نشد. سال۹۷ هم در بودجه دولت، بندی به‌عنوان پرداخت مطالبات دولت برای بیمه رانندگان تاکسی به تأمین اجتماعی پیش‌بینی نشد و مشکل همچنان به قوت خود باقی ماند.

سال گذشته اعتبارات لازم برای بیمه رانندگان تاکسی در بودجه اضافه شد و تأمین اجتماعی هم قبول کرد لیست‌ها را به روز کند و با خروج افراد غیرذیحق این کار محقق شود. امروز گلایه رانندگان مربوط به تعاونی‌هاست. چرا که برخی از تعاونی‌ها پول بیمه را از رانندگان تاکسی دریافت کرده‌‌اند اما به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نکرده‌اند و از این‌رو باید پاسخگو باشند.

معاینه فنی هم دغدغه همه تاکسیرانان است. می‌پذیریم تعداد زیادی از تاکسی‌ها فرسوده‌اند اما تست ۳ماهه تاکسی در مراکز معاینه فنی مصوبه هیأت وزیران است و به‌نظر شهرداری‌ها با تمهیدات خاص ازجمله کمک در تأمین هزینه معاینه فنی می‌توانند به تاکسیرانان کمک کنند.

منبع: روزنامه همشهری 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید