رِپی، روستایی بدون جاده در اندیکا

برای ساخت جاده، جان یک انسان مهم‌تر است یا قطع شدن یک درخت!؟

 روستای رپی با حدود ۶۰ خانوار در شهرستان اندیکا از راه دسترسی زمینی بی بهره است و سرنوشت راه ارتباطی آن همچنان در هاله ای از ابهام است.

به گزارش حبیب خبر، بخش چلو شهرستان اندیکا با جمعیتی حدود ۱۵هزار نفر به دلیل واقع شدن در میان رشته کوه زاگرس و موقعیت کوهستانی از اقلیم خاصی برخوردار است.

پراکندگی جمعیت، بافت عشایری و نبود برنامه مدون برای ایجاد زیر ساخت ها، باعث شده تا ساکنان این بخش از نبود برخی زیرساخت های اولیه زندگی رنج ببرند. در این بخش تنها یک راه روستایی آسفالته وجود دارد و برخی روستاها نیز هیچ گونه راه ارتباطی زمینی ندارند ؛ نبود راه دسترسی باعث شده تا این روستاها از داشتن دیگر امکانات نظیر مدرسه و خانه بهداشت نیز بی بهره باشند.

روستای رپی یکی از این روستاها است که در دل طبیعتی بکر و کوهستانی واقع شده و ساکنان آن سال ها است که با کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند.

در امتداد و حومه این روستا سه روستای دیگر به نام شیخ احمد ، لیر مهد و الگاسیو وجود دارد که آنها نیز از راه ارتباطی بی بهره اند .

رمضان محبی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلات روستای رپی از توابع شهرستان اندیکا که به دلیل قرار گرفتن در منطقه حفاظت‌شده محیط زیست از راه دسترسی بهره‌مند نیست، اظهار کرد: روستای رپی با احتساب اهالی حومه آن، ۶۰ خانوار دارد. بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب می گذرد و ما در این روستا هنوز از جاده، مدرسه، گاز، برق و بهداشت محروم هستیم.

وی با اشاره با ممنوعیت قطع درختان در منطقه حفاظت‌شده محیط زیست، افزود: برای ساخت جاده، جان یک انسان مهم‌تر است یا قطع شدن یک درخت؟ تاکنون بر اثر فقدان راه دسترسی چندین نفر از افراد روستا که دچار بیماری بوده‌اند، فوت شده‌اند.

دهیار روستای رپی در زمینه نحوه ارتباط این روستا با دیگر مناطق بیان کرد: جاده روستای سربازار تا کوموفه که در فاصله ۳۰ کیلومتری روستای رپی قرار دارد، خاکی است و رفت و آمد در آن بسیار مشکل است و بعد از روستای رپی حتی راه خاکی نیز وجود ندارد.

محبی تصریح کرد: وقتی جاده نباشد، یعنی هیچ چیز نداریم و جاده که ساخته شود، بهره‌مند شدن از برق، بهداشت، مدرسه و سایر امکانات بسیار راحت‌تر می‌شود.

وی گفت: روستای رپی ۲۲ دانش‌آموز دارد که به دلیل نبود مدرسه از تحصیل بازمانده‌اند. خیرین نیز برای ساخت مدرسه به روستای رپی آمدند اما به دلیل نبود راه ارتباطی برای جابه‌جایی مصالح، این موضوع بی‌نتیجه ماند.

رِپی،روستایی بدون جاده در اندیکا

 

چرا مسوولان مجوز ساخت راه نمی دهند؟!

رییس اداره امور عشایر شهرستان اندیکا گفت: پیگیری و مکاتبات لازم از سوی اداره امور عشایر انجام شده اما مجوز ساخت راه از سوی مراجع مربوط تاکنون صادر نشده است .

رسول مدملیل افزود : اگر مجوز لازم صادر شد اداره امور عشایر به عنوان متولی آمادگی دارد تا برای این روستا جاده دسترسی بسازد.

وی ادامه داد : براساس آخرین برآورد حدود ۱۵ میلیارد ریال اعتبار لازم است تا حدود ۶ کیلومتر راه دسترسی برای روستای رپی ساخته شود .

 

*ساخت جاده برای این روستا بسیار سخت است

بخشدار چلو نیز در این زمینه گفت: مسیر دسترسی منتهی به این روستا دارای شیب حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است و از نظر فنی ساخت جاده برای این روستا بسیار سخت است .

سعید بلدی افزود: در سال ۹۷ شورای اداری شهرستان  در منطقه رپی برگزار شد اما مجوز ساخت راه هنوز صادر نشده است .

با این وضعیت اهالی روستای رپی و آبادی های اطراف همچنان باید در انتظار بمانند چرا که ماجرای راه دسترسی آنها بیش از ذو سال است در هاله ای از ابهام باقی مانده است .

۱۰۰۰ درخت برای ساخت راه روستای رپی در خوزستان باید قطع شود

 مدیرکل امور عشایر خوزستان در گفت‌وگویی درمورد ساخت راه روستای رپی عنوان کرد: روستای رپی همجوار منطقه کوموفه است. این روستا طبق آخرین سرشماری (سال ۹۵) بین ۳۰ تا ۳۵ خانوار جمعیت دارد و تقریبا در ۵۰ کیلومتری بخش چلو (شهر تاراز) قرار دارد.

علی‌رحم کریمی با اشاره به اینکه روستای رپی از راه دسترسی زمینی بی نصیب است، افزود: رپی به ۸ کیلومتر جاده نیاز دارد؛ مسیر این روستا در مناطق بکر جنگلی و حفاظت‌شده قرار دارد و این فاصله، به جاده دسترسی ندارد.

او بیان کرد: برای ساخت راه روستای رپی حداقل ۷۰۰ تا یک هزار درخت باید قطع شود که نیازمند مجوز مجموعه‌های منابع طبیعی و محیط زیست است.

او گفت: بررسی‌های اولیه در منطقه انجام شده و محور جاده نیز مشخص شده است اما به دلیل پوشش جنگلی و قرار داشتن در منطقه حفاظت‌شده محیط زیست، برای احداث جاده باید سازمان‌های منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست مجوز قطع درختان منطقه را صادر کنند.

کریمی افزود: مشکل اصلی در این منطقه، جاده روستای سربازار تا کوموفه به طول ۲۲ کیلومتر است که منطقه‌ای کوهستانی است و در فصل زمستان به دلیل بارندگی بسته می‌شود. هر چند که در منطقه اقداماتی نظیر زیرسازی و ایجاد ابنیه راه انجام شده است ولی با توجه به موقعیت منطقه، این جاده باید آسفالت شود زیرا هر سال به دلیل شنی و خاکی بودن سطح راه، بارندگی این زیرسازی‌ها را از بین می‌برد.

او اظهارکرد: ابتدا باید این ۲۲ کیلومتر آسفالت شود تا به منطقه رپی نزدیک شویم و بعد برای ۸ کیلومتر تصمیم‌گیری شود.

شهرستان اندیکا که به سه بخش مرکزی، چلو و آبژدان تقسیم شده است در ۱۸۶ کیلومتری شمال شرق اهواز قرار دارد.

منابع: ایسنا، ایرنا و صدا و سیما

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید