سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هر روز آمار جدیدی از مبتلایان جدید، فوت شدگان و بهبودیافتگان بیماری کرونا اعلام کرده و در پایان سامانه سلامت وزارت بهداشت نیز معرفی می کند تا مردم با حضور در این سایت اقدام به پاسخگویی به سوالات کرده تا در صورت احتمال مبتلا بودن به کرونا، مشخص شود ولی نتیجه این مشارکت مردمی برای مردم مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، نکته ای که در خصوص این سامانه وجود دارد این است که حاصل نتیجه این پاسخگویی ها برای مردم مشخص نیست ، زیرا بعد از اتمام جواب به سوالات ، حتی در شرایطی که تیک نشانه هایی در خصوص ابتلا به کرونا را زده و حتی اعلام می کنند در مجاورت فرد مبتلا به کرونا قرار دارند یا قرار گرفته بودند نیز هیچ گونه تماس یا پیگیری صورت نمی گیرد و تنها اتفاقی که می افتد این است که هر روز بر  تعداد مراجعان به این سایت افزوده می شود و آمار مشارکت مردمی در این مسیر غربالگری ثبت می شود.

تست کرونا یکی از همکاران رکنا  مثبت اعلام شد .پس از آن همکاران رکنا به همراه خانواده هایشان به سایت وزارت بهداشت رفته و تمام علائم خود را اعلام کردند ولی تنها با این پیام «به خانه سلامت محل خود مراجعه کنید! فاصله خود را رعایت کنید و دست های خود را بشویید!»روبرو شدند. انتظار می رفت با توجه به اینکه اعلام کرده بودند در مجاورت فرد کرونایی قرار داشتند پیگیری در ادامه تکمیل فرم غربالگری از  آنها صورت بگیرد که نگرفت.

گفتنی است ،در مواردی هم که با افراد تماس گرفته می شود، به طور مثال  20 روز از زمان مراجعه آنان به سایت غربالگری گذشته است و  در این مدت، فرد می تواند افراد اطراف خود را مبتلا کرده باشد.

از سوی دیگر چند نفر خانه سلامت محله خود را می شناسد؟ با وجود آن شهرداری برای این خانه ها تابلوهای شهری تعبیه نکرده، چند نفر آدرس این خانه را می دانند و در نهایت اینکه مردم وارد این سامانه می شوند و مشارکت خود را انجام می دهند ولی در ادامه سردرگم و حتی در شرایط مضطرب بلاتکلیف می مانند.

راه اندازی این سایت سلامت به حتم موثر و مفید بوده است ولی اگر بهره برداری از آن در زمان مفید نباشد به حتم یک عمل مناسب به یک نتیجه نامناسب و بی نتیجه ختم خواهد شد.

تجلیل از راه اندازی سامانه خوداظهاری

کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد این سامانه به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: چشمگیرترین، بزرگترین، موثرترین و مفیدترین اقدامی که در همه روزها و هفته های اخیر در کشور ما شروع شده و قطعا کشورهای دیگر نیز این کار را شروع خواهند کرد، سامانه غربالگری در کشور است. قطعا اگر شاهد این هستیم که بار ترافیک بیماری و بیمارستان ها کاهش یافته و بیماری کرونا به مدیریت شده به دلیل این بسیج ملی مبارزه با کروناست و اولین گام در این تست ها خوداظهاری است. در حال حاضر با استفاده از اطلاعات این سامانه 34هزار تیم و بیش از 100هزار نفر پیگیری، غربالگری، پایش و مراقبت را در سراسر کشور انجام می دهند. البته تمام کسانی که در این سامانه ثبت نام می کنند، به عنوان بیمار یا مورد مشکوک شناخته نمی شوند. 98.8 درصد افرادی که در سامانه ثبت نام کرده اند هیچ کدام از علائم کوید 19 را نداشتند.

او افزود: این 2درصد باقی مانده به فاز بعدی وارد شده و به مراکز 16ساعته ارجاع می شوند. براساس خوداظهاری سطح خطر در مورد افراد تعیین شده و قاعدتا افراد بدون علامت وضعیت متفاوتی خواهند داشت. تماس براساس توصیه های عمومی است و قرار نیست همه افراد را به مراکز خدمات ارجاع دهیم.

بانک اطلاعاتی قوی براساس خودظاهری

جهانپور با بیان این که بانک اطلاعاتی براساس متغیرهای جمعیتی و جغرافیا در سراسر کشور داریم، گفت: افراد مشکوک و مبتلا به بیماری کرونا در نقاط مختلف کشور شناسایی کرده ایم و قطعا اطلاعاتی در مورد خانواده ها و اطرافیان آنها داریم. تعداد کمی محتمل یا مشکوک به بیماری کرونا بودند. البته جای خوشبختی هم دارد و این مسیر ادامه خواهد داشت. احتمال دارد فردی که امروز در سلامت است فرد علائم شبهه آنفولانزا پیدا کند و می تواند خوداظهاری کند. خوداظهاری ها باید به طور مکرر ادامه داشته باشد. این خوداظهاری ها پایش مداوم جغرافیا و جمعیت را برای ما میسر می کند. در مسیر بهداشت پیشگیری و مدیریت بیماری ها همیشه ارزان ترین راه ها، موثر و ساده تر از راه های مبتنی بر تکنولوژی است اما همه گیر نیست. این بیماری همه گیر است و همیشه راه های گرانقیمت منتج به نتیجه مطلوب نمی شود. امروز به راحتی تفاوت کشورهای اروپا و آمریکا نتایج سیستم هایی با زیرساخت های درمانی چندین برابر مجهزتر از ما دارند را مشاهده می کنید. این تفاوت ها به دلیل برخوردی است که با بیماری صورت گرفته است. گران و هزینه بر بودن یک مسیر باعث می شود که آحاد یک جامعه تحت پوشش قرار نگیرند. مخاطب ما همه ایرانیان است و این سامانه موثر و مفید بود. افرادی که درگیر بیماری کرونا هستند می دانند خوداظهاری ها در سایت و سامانه تلفنی در فاز دوم بسیج ملی مقابله با کرونا تاثیر داشت و حتی کارشناسان بهداشت جهانی از این نوع خوداظهاری استقبال کردند و رئیس سازمان بهداشت جهانی در مکالمات تلفنی خود از این روش به جهت همه گیر، پوشش مناسبی، اطلاعات بهداشتی ذیقیمت و پایش مستمر این خود اظهاری ها تجلیل کرد.

سامانه خوداظهاری برای اشاعه بیماری نیست

او تاکید کرد: اگر فردی علائمی که وارد کرده مشکوک باشد، برای بهورز و مراقب سلامت آن منطقه هشداری ارسال می شود و او با فرد مورد نظر تماس می گیرند. تقریبا 6.5 میلیون نفر در روز با سامانه تماس می گیرند. تعداد زیادی از این افراد محتمل و مشکوک به کرونا نیستند و بسیاری از آنها در روزهای آخر سال به دلیل استفاده از وایتکس دچار سرفه های خشک شده بودند. ولی مواردی که به عنوان هشدار و علائم قرمز است اپراتور در اولویت اول تماس قرار می گیرند و به مراکز 16ساعته ارجاع می شوند. افراد براساس رندوم انتخاب نمی شوند بلکه براساس خوداظهاری آنها در سامانه یا سایت به مراکز درمانی ارجاع داده می شوند. این سامانه برای انتشار بیماری نیست. اما به صورت موردی احتمال دارد با افرادی که مشکوک به بیماری کرونا هستند تماس گرفته نشود. خود آن افراد باید این موضوع را اطلاع دهند. حتما پیگیری می شود که پایش گر و مراقب سلامت آن منطقه کار خود را درست انجام داده یا خیر.