امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

اخبار ویژه

آزمون استخدام ۱۰۶ نیرو در تامین اجتماعی خوزستان

آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی همزمان با سراسر کشور صبح امروز با حضور ۶۱۹۴ نفر داوطلب  از سوی مرکز آزمون جهاد دانشگاهی در اهواز برگزار شد و مدیران درمان و بیمه از محل این آزمون دیدن کردند. به گزارش حبیب خبر، مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان خاطر نشان کرد: فراخوان و شروع ثبت‌نام متقاضیان برای...

مصرف آب در مزارع نیشکر کاهش یافت

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از روند «داشت» مزارع نیشکر کشت و صنعت میرزا کوچک‌خان بازدید کرد و با قدردانی از تلاش شبانه‌روزی آبیاران، بر مدیریت مصرف آب تأکید کرد. به گزارش حبیب خبر، دکتر "عبدعلی ناصری" در این بازدید که (۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳) با همراهی معاونان و مدیران نیشکری انجام شد، گ...

اداره کل فرهنگ خوزستان چه می کند؟

  در هفته هنر انقلاب  اسلامی، آفتاب دو تن از هنرمندان خوزستان در سینه دو دستگاه فرهنگی و هنری تابید. به گزارش حبیب خبر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، رییس حوزه هنری و شماری از کنشگران فرهنگی با "علی زارعی رضایی" از شاعران آیینی و "مصطفی نیک پی" از پیشکسوتان عرصه موسیقی دیدار کردند. در ا...

گزارش تصویری

وعده جدید دولت این بار وفا می کند!؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک ویدیوی جدید وعده داد: سرعت اینترنت افزایش می‌یابد؛ این در حالی است که چند ماه پیش با همین وعده افزایش سرعت، قیمت اینترنت به صورت ناگهانی بالا رفت ولی کیفیت آن بهبود نیافت! به گزارش اعتمادآنلاین، "عیسی زارع‌پور" گفت: طبق تعهدی که از اپراتورها گرفتیم، باید تا پایان سال ۵۰ درصد به ...

تا دوم اردی بهشت تمدید شد؛

آزمون استخدام ۱۰۶ نیرو در تامین اجتماعی خوزستان

آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی همزمان با سراسر کشور صبح امروز با حضور ۶۱۹۴ نفر داوطلب  از سوی مرکز آزمون جهاد دانشگاهی در اهواز برگزار شد و مدیران درمان و بیمه از محل این آزمون دیدن کردند. به گزارش حبیب خبر، مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان خاطر نشان کرد: فراخوان و شروع ثبت‌نام متقاضیان برای شرکت در این آزمون ...

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب خبر داد:

تذکر به برخی مسوولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در کشف حجاب

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب با بازنشر سخنان رهبری در مساله کشف حجاب، از تذکر به برخی مسوولان به دلیل کارهای بی‌قاعده خبر داد. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، "مهدی فضائلی" در  ایکس "توییتر سابق" نوشت: "رهبر انقلاب: کشف حجاب، هم حرام ـ شرعی است، هم حرام ـ سیاسی است... منتها... دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار ...

رییس گروه ثبت و بررسی ایمنی و عوارض ناخواسته ...

پزشکان عوارض و اشتباه های دارویی را گزارش کنند

  رئیس گروه ثبت و بررسی ایمنی و عوارض ناخواسته فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو از پزشکان خواست هرگونه عوارض و اشتباه دارویی را به سازمان اطلاع دهند. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، دکتر "مرجان کریمی" با اشاره به اهمیت موضوع ایمنی دارویی بیماران بیان کرد: گزارش‌دهی کامل، سریع و به موقع عوارض و اشتباهات دارویی ...

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

  پیرو اخبار منتشر شده درباره فعالیت پدافند هوایی در اصفهان و شنیده شدن صدای انفجار، عنوان شد که این اقدام ناشی از مقابله با چند ریزپرنده بوده و خسارتی در پی نداشته است. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهرها از جمله اصفهان خبر ...

با تغییر شیوه‌های آبیاری؛

مصرف آب در مزارع نیشکر کاهش یافت

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از روند «داشت» مزارع نیشکر کشت و صنعت میرزا کوچک‌خان بازدید کرد و با قدردانی از تلاش شبانه‌روزی آبیاران، بر مدیریت مصرف آب تأکید کرد. به گزارش حبیب خبر، دکتر "عبدعلی ناصری" در این بازدید که (۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳) با همراهی معاونان و مدیران نیشکری انجام شد، گفت: صنعت نیشکر ...

دریافت ۱۰۰ هزار "تتر" از داوطلبان؛

متهمان سایبری کنکور بازداشت شدند

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا از دریافت رمز ارز و سکه طلا توسط مجرمان سایبری بابت کلاهبرداری از داوطلبان کنکور خبر داد و گفت: هفته‌های اخیر چند متهم را دستگیر کردیم که بابت اقدامات کلاهبردارانه‌ای که انجام داده بودند، بالغ بر ۱۰۰ هزار تتر رمز ارز دریافت کرده بودند. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، ...

معاون اول دولت نهم درگذشت + پیام‌های تسلیت‌

معاون اول دولت نهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۷۱ سالگی درگذشت. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، "پرویز داوودی" متولد ۱۳۳۱ در تهران و دانش‌آموخته دکتری اقتصاد  از دانشگاه ایالتی آیووا بود. او در دولت ششم معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را برعهده داشت و در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ نیز معاون اقتصادی قوه ...

از بخش خصوصی پافشاری؛ از مجلس ردکردن!

کشمکش بر سر تعطیلی شنبه‌ها

کنشگران بخش خصوصی برای تعطیل شدن روز شنبه به جای پنجشنبه هشدارهای را نسبت به فرصت‌سوزی در حوزه تجارت دادند؛ اما، کمیسیون اجتماعی مجلس تصمیم گرفت روزهای تعطیل هفته پنجشنبه و جمعه و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین شود که انتقاد کنشگران اقتصادی را به دنبال داشت و حالا باید منتظر بررسی نهایی این قانون در صحن ...

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای و ارشد آجا در جنوب ...

در برابر هر تهدیدی پاسخی کوبنده می دهیم

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای و ارشد آجا در جنوب غرب کشور گفت: امروز آمریکا و سایر کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که ایران اسلامی قدرتمند است و اگر از سوی دولت و کشوری تهدید شود کوبنده پاسخ خواهد داد. به گزارش حبیب خبر از ایرنا، "امیر سرتیپ حمزه بیدادی" چهارشنبه در مراسم رژه روز ارتش (۲۹ فروردین ماه) در محل میدان صبحگاه ...

پیام شادباش رهبر انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی

در پی قهرمانی تیم های کشتی فرنگی و آزاد در مسابقات قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی از جوانان کشتی‌گیر قهرمان صمیمانه تشکر کردند. به گزارش حبیب خبر، متن پیام  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم از جوانان قهرمان کشتی فرنگی و مدال‌آوران کشتی آزاد که با توانایی ...

در بازدید عیدانه مدیرعامل لوله سازی اهواز از ...

مشکل ها و دغدغه های کارگران بررسی شد

مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز در نخستین روز کاری بعد از عید سعید فطر با حضور در خطوط تولید این شرکت، ضمن تبریک عیدسعید فطر، با کارگران و متخصصان این شرکت به گفت و گو نشست. به گزارش حبیب خبر، مهندس "محمدرضا دانیاری" در این بازدید که بیش از سه ساعت به طول انجامید از نزدیک در جریان مشکل و دغدغه های کارگران قرار گرفت. ...

بیانیه مدیرعامل شركت لوله سازی اهواز در ...

تا محو کامل رژیم صهیونیستی از پای نمی نشینیم

مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز از عملیات غرور‌آفرین «وعده صادق» در حمله تلافی جویانه به سرزمین های اشغالی و رژیم غاصب اسرائیل اعلام حمایت کرد. متن بیانه مهندس "محمدرضا دانیاری" به این شرح است: فإذا جاء وعْد أولاهما بعثْنا علیْکمْ عبادًا لنا أولی بأْسٍ شدیدٍ فجاسوا خلال الدّیار وکان وعْدًا مفْعولًا (اسرا -5) حریم ...

ایجاد كمیته ویژه تحقق فرمان سال در لوله سازی اهواز

مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز بر لزوم ارتقا ظرفیت های تولید و رفع موانع عملياتي در شرکت در تحقق فرمان مقام معظم رهبری (حفظه الله ) و اهداف سهامداران و شرکت تاکید کرد.  به گزارش حبیب خبر، "محمدرضا دانیاری" در نشست بررسی آخرین وضعیت تولید در شرکت لوله سازی با تقدير از تلاش ها و زحمات مجموعه معاونت تولید و کلیه ...

اردن به خیانت اش علیه ایران اعتراف کرد

در ادامه انتقاد نهادها و افکارعمومی عربی و اسلامی از نقش اردن در حمایت از اسرائیل در جریان حمله موشکی، وزیر خارجه اردن در مواضعی به مشارکت این کشور در هدف قرار دادن موشک‌های ایران اذعان کرد. به گزارش حبیب خبر از مهر، در پی فشار محافل سیاسی و رسانه‌ای و شخصیت‌های عربی و اسلامی در پی افشای نهادهای نظامی و رسانه‌ای از ...

مدیرکل فرهنگ خوزستان در آیین پاسداشت مادران ...

از اهل قلم در حوزه ایثار، شهادت و پایداری استقبال می کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با استقبال از اهل قلم در حوزه ایثار، شهادت و پایداری ابراز امیدواری کرد: برنامه‌های حوزه مسوولیت خود را با موضوع شهدا، دفاع مقدس، جریان ایثار و شهادت پیوند بزند به گزارش حبیب خبر، "مجید منادی" در آیین پاسداشت مادران شهدا و رونمایی از کتاب هم نفس مادران که در سالن سینما شهرداری ...

با نظارت بهداشتی دامپزشکی خوزستان در سال ...

۶۸۰ هزار کیلو فرآورده دامی ناسالم نابود شد

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در سال ۱۴۰۲ با افزایش کیفی و کمی نظارت های بهداشتی، ۶۸۰ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی ناسالم تحت نظارت مستقیم کارشناسان دامپزشکی استان نابود و از چرخه مصرف انسانی خارج شد. به گزارش حبیب خبر، "ناصر عسکری فرد" نظارت بر بهداشت و سلامت فرآورده های خام دامی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، ...

 

اهواز- حبيب نيوز: آیین رونمایی از مجموعه شعر "خالکوبی پروانه بر اژد‌ها" سروده "بهزاد خواجات" در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

در آيين بررسی اين مجموعه شعر- كه گفته شد تكامل يافته كتاب"چند پرنده مانده به مرگ" است- جمعی از شاعران استان، از جمله وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، منوچهر جوکار رییس دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز و جمعی از علاقه مندان و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی استان حضور داشتند.

در این نشست ادب كه با اجراي خوب "فردين كوراوند" همراه بود- يزدان سلحشور، محمود نائل و علي یاری از شاعران و منتقدان كشورمان درباره ویژگی‌ها و جنبه‌های شعر خواجات به وي‍ژه مجموعه شعر"خالکوبی پروانه بر اژد‌ها" سخن گفتند.

يزدان سلحشور، خواجات را از مبدعان و آغازگران شعر دهه ۷۰ دانست و گفت: کتاب خالکوبی پروانه بر اژد‌ها به رغم سادگی و کوتاهی شعر‌ها از بدیع‌ترین آثار خواجات و تدوام نخستين اثر او یعنی "چند پرنده مانده به مرگ" است.

در ادامه این مراسم، محمود نائل و علي یاری درباره خصوصيات برجسته شعر خواجات مطالي ايراد كردند و در پایان آيين رونمایی از کتاب خالکوبی پروانه بر اژد‌ها برگزار شد.

بهزاد خواجات از شاعران نام آور خوزستانی است و از جمله آثار او مي توان به "چند پرنده مانده به مرگ"، "جمهور"، "حکمت مشا"، "منازعه در پیرهن"، "در وضعیت کوانتوم" و "صفر سفر" را  نام برد.

کتاب خالکوبی پروانه بر اژد‌ها در سال ۱۳۹۸ به همت انتشارات فصل پنجم منتشر شده است.

گفت‌وگو با بهزاد خواجات به بهانه چاپ مجموعه شعر «خالكوبی پروانه بر اژدها»

 

بهزاد خواجات یکی از شاعران تثبیت ‌شده و شناخته شده جریان موسوم به شعر دهه ۷۰ است. جریانی که در تبیین خود معمولا مباحث متعدد فلسفی، عمدتا از نظریه‌پردازان غربی را به تولیدات شعری‌اش الصاق کرده است. این ضمیمه کردن ادبیات به فلسفه البته براي فهم رفتار جدیدی بود که با هیاهو و سر و صداهای زیادی چه از طرف موافقان و چه از سوی مخالفان همراه بود. خواجات را  باید از نقش‌آفرینان این جریان تلقی کرد. با این وجود وجه مشخصه‌اش از همان کتاب اول، «چند پرنده مانده به مرگ؟» سعی‌اش در حفظ نوعی میانه‌روی بود. خصوصیتی که به لحاظ رفتار با زبان در شعر او را در زمره اصطلاحا بهنجارنویسان آن جریان قرار می‌دهد.

در گفت‌وگویی که می‌خوانید، بهزاد خواجات در بحثی پیرامون رواج بازی‌های زبانی در دهه ۷۰، آن را امری طبیعی می‌داند و از بازی‌های زبانی به یکی از مولفه‌های شعر آن جریان یاد می‌کند و حتی ادبیات را به تعبیری نوعی بازی در حکم اتمام یک مرحله و ورود به مرحله‌ای جدید می‌داند. کتاب‌های قبلی خود را نقد می‌کند اما در زیر پوست سخنانش، مدافع کلیت جریان شعر شعر دهه ۷۰ است.

خواجات نویسنده کتاب‌هایی نظری در حوزه شعر از قبیل «منازعه در پیراهن» و «رمانتیسیسم ایرانی» هم هست و شاید از این‌ رو است که بخشی از گفت‌وگو با او جامع کلیت شعر معاصر فارسی است. شاعری مدرنیست که در شعرش رفتارهای پست‌مدرنیستی دیده می‌شود و در عین حال مدام بحث رابطه ساخت شعر با ساختارهای سیاسی و اقتصادی و ذائقه مخاطب را پیش می‌کشد و این پرسش را به ذهن می‌آورد که آیا طرح این دغدغه‌ها هم از همان بازی‌هایی است که این مدرس دانشگاه به ادبیات نسبت داده؟

«خالکوبی پروانه بر اژدها» همان‌ طور که خود شاعر هم گفته، مجموعه شعری است که نسبت به آثار قبلی شاعر، زبان ساده‌تری دارد و این شاید برای شاعری دهه هفتادی نوعی محافظه‌کاری تلقی شود. به هر روی خواجات دکتر است؛ البته از نوع ادیب‌ و نه طبیب. دکتری که نسخه‌هایش را در کتاب‌های نقدی که نوشته و حتما خواهد نوشت، می‌پیچد و بنا نیست مداواگر باشد بلکه آغازگر است و طبعا سازنده مدخلی برای حرکت‌های رو به جلو. به بهانه انتشار مجموعه شعر «خالکوبی پروانه بر اژدها» با بهزاد خواجات گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

*شما یکی از شاعران شاخص شعر دهه ۷۰ هستید که با سویه‌های منتقدانه‌ای هم دارید. به نظر شما چرا شاعران برجسته آن دوران کم‌کار هستند و به ‌طور کلی کمتر دیده می‌شوند؟ آیا دلیل شعری دارد یا به فضای کلی ادبیات ایران مربوط می‌شود؟

این مساله دو دلیل دارد که یکی را می‌توان در خود شاعران این جریان جست‌وجو کرد و دلیل دیگرش به بُعد تاریخی آن جریان برمی‌گردد. دهه ۷۰ یک پکیج بود. یک پکیج سیاسی، اقتصادی و اجتماعی. یعنی باید دید این شرایط چه بوده که در آن دوران ایجاب می‌کرده شعر ایران به یک خانه‌تکانی دست بزند و وارد فضاهای جدیدی شود و آیا آن شرایط امروزه هم فراهم هست یا نه؟ دوم اینکه باید دید آن شاعران که شروع کردند با آن عزم‌های استوار چه چیزی در چنته داشتند و به مرور زمان چگونه توانستند آنها را به فعلیت برسانند.

مساله زمانی را که مطرح می‌کنم به واسطه این است که در آن دهه ما با وفور نشریات مواجه هستیم. فضای جدیدی در گفتمان سیاسی ایران ایجاد شده بود. شرایط اقتصادی شرایط خاصی بود که مردم می‌توانستند بیشتر با کتاب و مطالعه انس داشته باشند و فضای نشر هم فضای پررونقی بود. در نتیجه این ایجاب می‌کرد که در حقیقت یک بازبینی در شعر سنتی فارسی صورت بگیرد. سنت که می‌گویم یعنی از دهه ۶۰ به قبل. مساله تکثرگرایی مطرح شد در گفتمان‌های دینی؛ مساله پلورالیسم مطرح شد.

ترجمه‌های جدیدی از متفکران غربی چون لیوتار، فوکو و صورت پذیرفت. این باعث شد که نسل جوان در یک بزنگاه تاریخی قرار بگیرد که هم به گذشته نقد داشته باشد و هم به نقد شعر گذشته برآید و هم مواد این تغییر را در اطراف خود حس کند و راحت به آن دست پیدا کند. اینها شرایط اجتماعی آن تحول بود. در خود شاعران دهه ۷۰، شاعرانی بودند که با شور و شوق فراوان آمده بودند که سنت شعر فارسی را برنمی‌تابیدند و می‌خواستند به فضای جدیدی راه پیدا کنند. مشخص است که در مرور زمان هیچ چیز در خود ایستا نمی‌ماند و به قول آن فیلسوف از یک خیابان دوبار نمی‌توان گذر کرد. ما هم همان طور که پیش رفتیم با دو سه متغیر روبرو بودیم. یکی زمان بود، یکی خود شاعران بودند و یکی خود جریان شعر بود. این سه متغیر تغییر کرد و وقتی که تغییر کرد طبیعتا بر شعر و بر خود شاعران دهه ۷۰ این متغیرها تاثیر گذاشتند.

 شرایط امروز شرایط دهه ۷۰ نیست. بنابراین شعری که در دهه ۷۰ گفته شد دلیلی ندارد همچنان مثل آن دهه گفته شود. خود شاعران دهه ۷۰ شاعرانی بودند که بعضی بیش از آنکه بنیه و توان علمی خود را بالا ببرند بیشتر جذب هیجانات موجود در شعر آن دهه شده بودند و در نتیجه از حرکت‌هایی که می‌توانستند آن را ادامه دهند و به بار بنشانند باز می‌ماندند و نتیجه آن شد که ما الان در سال ۱۳۹۸ شاعرانی را داریم از دهه ۷۰ که آنها به طور جدی به ادبیات پرداخته بودند و جذب هیجان‌های کاذب فراشعری نشده بودند. کسانی که دارند این جریان شعری را ادامه می‌دهند، کسانی بودند که بنیه شعری داشتند. این هوش را داشتند که با تغییرات اجتماعی اقتصادی کنار بیایند این تغییرات را در خود جذب کنند و به فرآیند شعرهای تازه تبدیل کنند.

طبیعی است که در دهه ۴۰ چون دهه ۳۰ نباید شعر گفت. در دهه ۵۰ نباید چون دهه ۴۰ شعر گفت و در نتیجه در دهه ۹۰ هم نباید چون دهه ۷۰ شعر گفت. این تغییرات و پوست‌اندازی را اگر کسی درک نکند، نمی‌تواند به فضاهای جدیدتری راه پیدا کند. کسی که اگر آن را درک نکند و به فرآیند باقی مانده همچنان از دهه ۷۰ ارتزاق کند و آن فضا را بکشاند و در دهه ۹۰ بخواهد پهلوان شعر دهه خودش شود، سخت در اشتباه است و راه به جایی نمی‌برد.

 

*به نظر شما چه مولفه‌هایی از جریان شعر دهه ۷۰ باقی مانده و الان در شعر دهه ۹۰ مشهود است؟

جریان‌های شعری برخلاف سبک دروازه‌اش همیشه باز است و چون سبک تثبیت نمی‌شود و به پایان نمی‌رسد و حقیقت این است ما تا الان هم سلول‌های دهه ۴۰ و ۵۰ را در شعر خود داریم ولی این سلول‌ها به طور فعال تعیین‌کننده در روند کهن آن شعر نیستند مثلا آیا امروزه ترکیب‌هایی چون ترکیب‌های شعر فریدون توللی فریدون مشیری مگر ساخته نمی‌شود؟ اینها همان سلول‌هایی است که باقی مانده است. ولی روند شعر دیگر آن روند شعری گذشته نیست. بنابراین ما از شعر دهه ۷۰ هنوز سوخت و ساز داریم که بازمانده آن دوران است ولی آن مولفه‌ها آرام گرفته در یک زبان آرام‌تر دارد پیش می‌رود. سلول‌های دهه ۷۰ در روند شعری دهه ۸۰ و ۹۰ رسوب کرده ولی تعیین‌کننده جریان شعر نیست.

جریان شعر رو به سوی دیگری دارد؛ با برداشت‌هایی که از شعر دهه ۷۰ دارد. یعنی اگر دهه ۷۰ بود علتش آن است یک خانه‌تکانی در سنت شعر فارسی رخ داده است. شما اگر در دهه ۸۰ به شعر فارسی نگاه کنید کاری خارق‌العاده صورت نپذیرفته و نمی‌توان نام پنج شاعر مهم یا برجسته در دهه ۸۰ را آورد که کارهایی صورت داده باشند که بتوان در رفرنس‌های مقالات با آنها استناد کرد ولی در شعر دهه ۷۰ به وفور این موارد یافت می‌شود و این نشان‌ دهنده این است که شعر دهه ۷۰ یک میراث داشته که این میراث به دهه‌های بعد از خودش انتقال یافته هرچند که نتوان به صورت مستقیم آن مولفه‌ها را در شعر بعد از خودش دید.

 

*اگر بخواهید تیتروار به مثال‌هایی از میراثی که در دهه ۹۰ قابل استناد است اشاره‌ای بکنید، به چه مواردی اشاره می‌کنید؟

مثلا نوع طنزی که در دهه ۷۰ مطرح می‌شود شبیه طنز کلاسیک نیست. یا تکثرگرایی که در شعر دهه ۷۰ مطرح می‌شود. چون شعر قبل از دهه ۷۰ شعر سخن‌های کلان بود شعر کلان روایت‌ها بود. اگر در دهه ۹۰ کسی بخواهد با کلان روایت‌ها بجنگد اگر بخواهد طنز خاص و گروتسک‌وار بیاورد الان دیگر هنری نکرده و ما به عنوان یک کار جدید از او یاد نمی‌کنیم. این اتفاق در آن سال‌ها جدید بود و خیلی‌ها با آن در افتادند یک چالش جدی بود.

 

*شما این مولفه‌ها را در شعر دهه ۹۰ می‌بینید؟

من موارد بالا را به صورت حفظ شده و به طور زیرینه در شعر دهه ۸۰ و ۹۰ مشاهده می‌کنم یعنی به عبارتی آن چریک‌هایی که در دهه ۷۰ جنگیدند دولتش را شاعران دهه ۸۰ و ۹۰ تشکیل دادند.

 

*چون شما از اصطلاح سلول‌ها در شعر استفاده کردید، می‌پرسم آیا شعر دهه ۷۰ اعتقادی به آن سلول‌های ماقبل خود داشت؟

شاعران دهه ۷۰ با هم همسو نبودند یعنی از نقطه عزیمت با هم همسو بودند که خانه تکانی مهمی باید صورت بگیرد ولی اینکه به کجا باید رسید را با هم چندان همخوان نبودند. ما در این جریان شعری چون تمام دوران، شعر مرتجع داریم، شعر میانه‌رو داریم و شعر تندرو هم داریم. این آرایش همان آرایشی است که ما در شعر مثلا مشروطه می‌بینیم. من خودم در جبهه بودم. که میانه‌رو بودم یعنی معتقد بودم که سنت شعر فارسی چیز مقدسی است و باید به آن احترام گذاشت و می‌توان از آن برداشت‌هایی داشت اما عده‌ای معتقد بودند باید منفجر کرد باید تخریب کرد باید خراب کرد تا چیزی بعد بهتر ساخته شود. اما من معتقد به این موارد نبودم سعی می‌کردم میانه‌رو باشم هرچند که در تمامی کارهایم این گونه هم نبودم.

 

*این را که گفته می‌شود این تندروی‌های صورت گرفته موجب مخاطب‌گریزی در شعر امروز شده است، قبول دارید؟

خیر به مخاطب گریزی اعتقادی ندارم بنا به دلایلی که خواهم گفت؛ من معتقدم شعر دهه ۴۰ و ۵۰ هم خوانده نمی‌شد اگر خوانده می‌شد بنا به دلایلی ورای شعر به دلایل سیاسی بود. مثلا شعر شاملو پرچم شعر سیاسی ایران بود؛ شما ببینید در آرامش چند نفر شاملو یا فروغ می‌خوانند؟ آن موقع هم که خوانده نمی‌شد.دقت کنید که در آن زمان تعداد شاعران بزرگ کم بود و فضای اجتماعی به گونه دیگری بود و این همه ملعبه‌های فضای مجازی نبود. طبیعتا انتخاب مردم کتاب بود و کتابخوانی و فضای مبارزاتی این موارد را ایجاب می‌کرد. به نظر من بعد از انقلاب شعر و داستان از عرصه توجه عام جامعه خارج شد چون فضای مجازی قوی‌تر شده است. الان هم در زمانه ما به هنرهای بصری بیشتر از شعر و هنر‌های نظری توجه می‌شود.

 

*در شعر شما به غیر از بهنجار بودن زبان نسبت به شاعران شعر دهه ۷۰ می‌توان از وجوه افتراق دیگری چون تغزلی بودن آن با بروزهای مختلف اشاره کرد. آیا این یک تعمد است یا از سنت شعری فارسی در کار خود استفاده کرده‌اید؟

این سخن شما مرا متعجب کرد چون مایه‌های عاشقانه در شعر من کم است در کتاب آخر مقداری وجود دارد.

 

*اجازه دهید مثال عاشقانه‌ای از کتاب شعر جمهور خودتان بیاورم. آنجا که نوشته‌اید: «من گیسوانت را می‌دانم/ می‌دانم که تک‌پوش آبی تو یعنی چه»

بله عشق از نوعی که خودم به آن نگاه می‌کنم در این مجموعه آخر هم هست اما نه عشق رمانتیک. عشق به مدلی جدید. مدل جدیدی که می‌گویم یعنی عشقی تنیده در فرآیند‌های اجتماعی و عاطفی جدید و نگاهم به مساله عشق به صورت کلی با شوخ‌کاری و شوخ‌‌طبعی همراه بوده است. حالا ممکن است جاهایی رومانتیک هم شده باشم نمی‌توانم کتمان کنم ولی به طور کلی این شوخ‌کاری و شوخ‌طبعی که در کل کارهایم داشته‌ام در شعرهای عاشقانه‌ام هم وجود دارد.

 

*استتیک زبانی شما در هر مجموعه شعری‌تان تغییر می‌کند. علت این پوست اندازی‌های پی‌ در ‌پی چیست؟

بله، تعمدی در این رفتار بوده من در مجموعه شعر جمهور، ادا زیاد در می‌آوردم و سعی کردم این اداها را خوب در بیاورم چون در جامعه هم تب این گونه شعر بالا رفته بود. مجلات این را می‌طلبیدند. زمانی بود که خودم هم میل به دیده شدن آثارم را داشتم. به همین لحاظ سعی کردم این گونه شعر بنویسم. جالب است بدانید که کتاب جمهور خودم را اصلا دوست ندارم ولی همان کتاب جایزه را به خود اختصاص می‌دهد. خودم تصنع را در آن کتاب احساس می‌کنم. در دو مجموعه بعدی مثل «اروند از در مخفی» یا «بو نوشتن برای شرجی» ناف من بریده می‌شود. یعنی وارد فضایی می‌شوم که زبان من ساده می‌شود و سعی می‌کنم بیشتر معنایابی‌های شعرم وجه امتیازش قرار بگیرد نه پایین بالا کردن زبان و مانورهای زبانی.

 

*یکی از کتاب‌های سخت شما «بو نوشتن برای شرجی» است. علت آن چیست؟

باید ببینید در چه تاریخی نوشته شده. شما به تاریخ آن شعرها نگاه کنید و منطبق کنید بر رخدادهای آن زمان. شک نکنید منطبق است با اتفاقات رخ داده. وقتی نوشتن (بو نوشتن) واقعا آن شعرها بو گرفته بودند به خاطر اینکه این شعرها ۱۰ سال چاپ نشده بودند و به دلایلی خودم هم رنج می‌کشیدم. این شعرها حاصل آن دوران است که آنقدر پیچیده و درون‌گرا شده‌اند آن شعرها. خودم هم آن شعرها را دوست ندارم جز چند شعر از آن مجموعه.

 

*اگر این پوست‌اندازی‌های مدام را تایید می‌کنید نظرتان درباره امضا شاعر و قلم مشخص شاعر نزد مخاطب چیست؟

من همیشه از تکرار گریزانم شما به بسامد موجود کلمات در کل آثار من دقت کنید فکر نمی‌کنم کسی به جرات بگویم در این دو دهه اخیر شعری گفته باشد که این همه کلمات متنوع داشته باشد کلمات اندیشه هستند. همان قدر که کلمه در شعر به کار رفته به همان میزان از تکرار بیزارم. هیچ‌ وقت علاقه نداشتم که کتاب‌هایم شبیه به هم باشد. سیر کتاب‌های من نشان می‌دهد زبان و بیان تغییر کرده و گاهی برخی می‌گویند ما فکر نمی‌کردیم این شعر یا کتاب از آن شما باشد اگر نام‌تان قید نمی‌شد. در همین کتاب آخرم (خالکوبی پروانه بر اژدها) زبان بسیار ساده شده، بیان بسیار ساده شده. در کتاب بعدی هم که خواهد آمد باز اتفاق دیگری رخ خواهد داد.

 

*در کتاب آخر شما «خالکوبی پروانه بر اژدها» علت سادگی زبان و بیان چیست؟ منظرگاه شعری شما تغییر کرده یا این دوان یک دوره گذراست؟

این کتاب یک تجربه خیلی جدیدی است برای من. مدت‌هاست که طبع شعر ساده یا ساده‌نویسی طبع جاری شعر امروز شده. من مطلبی نوشتم که اصطلاح ساده‌نویسی اصولا اشتباه است شعر یا شعر است یا نیست. ما نه شعر ساده داریم و شعر سخت. ما شعر را از حیث اینکه ساده است یا نیست که بررسی نمی‌کنیم چون در هیچ دستگاه انتقادی این مطلب نمی‌گنجد. از حیث زیباشناختی یا زبان می‌توان شعر را بررسی کرد ولی از بعد ساده بودن یا سخت بودن قابلیت بررسی ندارد. من در این کتاب دست به یک آزمون زدم و این آزمون این است که بتوانم شعری بگویم که مخاطب بپذیرد آن شعر است ساده هر چند اگر گفته شده باشد ولی در عین حال وجود شاعرانه و وجوه حرفه‌ای خودش را حفظ کرده باشد و از آن استایل و فرمتی که در ذهن من وجود دارد به عنوان یک شعر خوب خارج نشده باشد.

گفت و گو: اعتماد

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید