عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز:

شاهنامه بزرگ ترین اثر ادبی حماسی جهان است

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز از میان تمام آثار ادبی ایران و جهان، شاهنامه را بزرگ ترین اثر ادبی حماسی در طول تاریخ دانست.

 

 به گزارش حبیب خبر، دکتر محمدرضا صالحی‌مازندرانی در برنامه سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی- که  به همت محفل ادبی قیصر امین‌پور و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشد اسلامی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری خوزستان در کتابخانه مرکزی این استان برگزار شد- اظهار کرد: از میان تمام آثار ادبی ایران و جهان شاهنامه بزرگ ترین اثر ادبی حماسی در طول تاریخ است. 

 

وی با تاکید بر اینکه باید دغدغه حفظ زبان  فارسی و آثار ادبی مفاخر ملی را داشته باشیم گفت: در شاهنامه فردوسی پیشنه فرهنگ، تمدن و تاریخ چند هزار ساله ایران زمین به صورت کامل و جامع  ترسیم شده که این اثر ادبی را به  سند فرهنگ و تمدن برای کشور ایران تبدیل کرده است.

 

استاد زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه تحقیقات درمورد شاهنامه نشان‌دهنده حس نوع‌دوستی و حقوق بشر ملت ایران از گذشته‌های دور است گفت: خالق شاهنامه حکیمی است که تمام علوم زمان خود را می‌دانست و نوع داستان‌پردازی، نگرش زبانی به ادبیات و شعر، بلاغت در تصویرآفرینی، تفاوت روایت‌گری داستانی و جنبه هنری و ادبی شاهنامه نشان‌دهنده بلوغ داستان‌پردازی حکیم ابوالقاسم فردوسی است که باعث شده این اثر ادبی برای همه دوره‌های تاریخی ایران‌زمین جاودانه بماند.

 

 صالحی‌مازندرانی یادآور شد: از قرن ۱۹ تمایل شاعران به آثار ادبی مشرق‌زمین و ترجمه آنها بیشتر شد و جالب اینکه آنچنان تحت تأثیر شاهنامه قرار گرفتند که به بازآفرینی داستان‌های شاهنامه پرداختند.

 

وی افزود: این اثر ادبی در واقع سند اعتبار قومیت، هویت و ترسیم فرهنگ گذشته ایران به صورت وسیع و معتبر است که به طور قطع برحق است و باعث بالندگی و افتخار ایران و ایرانی در میان فرهنگ‌های سلطه در تمام جهان است.

 

در این مراسم مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان یکی از رسالت‌های کتابخانه های عمومی در حوزه فرهنگ و ادب حفظ و حراست از زبان فارسی دانست و گفت: ابوالقاسم فردوسی در ۳۰ سال از عمرش و ۶۰ هزار بیتی که در موضوعات مختلف سروده است نشان می‌دهد که کارکرد اصلی این اثر ادبی حفظ و حراست از زبان فارسی است.

 

 عباس حسین‌زاده با اشاره به اینکه فضای مجازی باعث شده تا واژه‌های بیگانه وارد زبان فارسی شوند و این امر در تعارض با اهداف شاهنامه و برنامه‌های ادبی است گفت: برای حفظ و حراست از زبان فارسی باید همه دستگاه‌های متولی امر در حوزه فرهنگ فعالیت‌ها و برنامه‌هایی از جمله نقد و بررسی آثار ادبی، شاهنامه‌خوانی و نشست‌های ادبی برگزار کنند.

 

او خاطرنشان کرد: اجرا و ترویج این قبیل برنامه‌های فرهنگی به طور قطع می‌تواند رسالت ادبیات و شاهنامه را که حفظ و حراست از زبان فارسی است استمرار دهد.

 

شاهنامه خوانی، شعرخوانی و... از دیگر برنامه های این مراسم بود. /منبع: ایسنا

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید