جشنواره‌ای که صدای هیات داورانش را درآورد!

جشنواره "میراث ماندگار در خوزستان" ماندگار نشد!

جشنواره‌ای که صدای هیات داورانش را درآورد!

 

 هیات داوران جشنواره میراث ماندگار در خوزستان با صدور بیانیه‌ای از اجرا نشدن تعهدات این جشنواره انتقاد کرد و خواستار پاسخ گویی مسؤولان برگزارکننده شد.

 

به گزارش حبیب خبر از ایسنا، در متن این بیانیه که به قلم اعضای هیات داوران شامل علی‌رضا مردانی، امیر عبیداوی و عادل اعطا نوشته و در اختیار ایسنا گذاشته شده آمده است:

 

هوالمصور 

بیانیه هیات داوران جشنواره میراث ماندگار 

واژگان یکان‌یکان در کنار هم سخن را پدید می‌آورند و سنگ‌ها و خشت‌ها در جوار هم سازنده بناهایی می‌شوند برای زیست آدمیان. خانه‌های کنار هم محله‌ها و شهرها را بنیان می‌گذارند و داد و ستد سخن میان آدمیان، در بستر شهرها، روابط اجتماعی و انسانی را شکل می‌دهد و به همین سیاق کم‌کم فرهنگ پدیدار می‌شود، رشد می‌کند و در بلوغ خویش می‌بالد.

هزاران سال است در گوشه دنجِ نزدیک آبراهه عظیم تاریخی کارون آن سال‌ها و روان آب نحیف این روزها تمدنی شکل و غنا گرفت با داستان‌هایش، با معماری‌اش، با فرهنگ و ویژگی‌های خاص مردمانش. در دوره‌های مختلف تمدنی این سرزمین، نهادهایی شکل گرفت تا با دریافت مالیات از مردم به آنها خدمت کنند، امنیت‌شان را تامین کنند و تمدن گذشته‌شان را به میراث بگیرند و پرورش دهند و نیکوتر باز بسازند و بیش از آنچه بود تقویت کنند. اما آیا امروز چنین شد!؟

 

خانم‌ها، آقایان و هنرمندان نیک‌سرشت...

در نیمه دوم سال ۱۳۹۹با هدف بازنمایی فرهنگ، تمدن، معماری، بافت شهری، بافت معماری و به طور کلی ثبت و ضبط میراث فرهنگی، معنوی، اجتماعی و زیستی خوزستان و به پیشنهاد جمعی از هنرمندان عکاس تصمیم بر آن شد تا به بهانه جشنواره «میراث ماندگار» تصاویر و نماهای ماندگار شهری، میراث طبیعی و نمادهای فرهنگی و آداب و رسوم مردم شهر اهواز جمع‌آوری شده و علاوه بر مستندسازی این تصاویر برای آیندگان، هم هنرمندان عکاس و هم سایر شهروندان این کلانشهر در جمع‌آوری نشانه‌های فرهنگی و میراث شهری خود سهیم گردند.

بالطبع، نهادهای مرتبط با امور شهری و میراثی، بهترین گزینه‌ها جهت میزبانی چنین رویدادی بودند. هرچند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رغبتی در برگزاری این رویداد نشان نداد، معاونت فرهنگی شهرداری اما ذوق و شوقی برای برگزاری چنین مراسمی نشان داد، مقدمات تهیه فراخوان و برگزاری را فراهم کرد و از اختصاص ردیف بودجه برای برگزاری این رویداد خبر داد.

 

اما در میانه راه آن شوق و رغبت با اتفاقی ناگوار، رخ دیگری از نهادهای به اصطلاح حامی میراث و تمدن شهری داد. غفلت در تخریب خانه «احمد محمود» که می‌توانست نماد مهمی برای فرهنگ و هنر اهواز باشد، نشان داد مدیران شهری و میراثی نه تنها نسبت به مهمات فرهنگی شهرشان اشراف ندارند که با مقصر خواندن هم نشان دادند که نسبت به سیستم مدیریت خود هم ناآگاهند.

به هر روی با آرزوی اینکه شاید این جشنواره فرهنگی بتواند دیدگان مدیران را نسبت به اینگونه وقایع بازتر کند، جشنواره با اعلام اعتراض خود همچنان به روند فعالیت خود ادامه داد. 

 

خانم‌ها، آقایان و هنرمندان فرهیخته...

به هر روی به اعتبار اختصاص بودجه و حمایت معاونت فرهنگی شهرداری و ابراز ناراحتی مدیران این بخش از اتفاقات ناخوشایند رخداده، هیات داوران شکل گرفت، شکل اجرایی جشنواره تبیین شد، تعداد و میزان جوایز برگزیدگان و حق تالیف آثار تعیین شد و مورد موافقت معاونت فرهنگی شهرداری قرار گرفت.

دبیرخانه تصاویر ارسالی را دریافت و دسته‌بندی نمود و پیش از نوروز ۱۴۰۰ داوری آثار رسیده انجام گرفت و در اختیار هیات اجرایی و معاونت قرار گرفت تا برگزارکننده با برگزاری نمایشگاه آثار، جوایز برگزیدگان را اهدا نماید. اما در ادامه روند برگزاری، عملا بی‌تحرکی، بی‌انگیزگی و شاید دلایل دیگری که از نگاه هیات داوران دور مانده، به رغم تخصیص ردیف بودجه، هیچ تلاشی برای پرداخت حق التالیف آثار منتخب و جوایز برگزیدگان جشنواره صورت نپذیرفت و به بهانه‌های مختلف نمایشگاه آثار برگزار نشد.

 

در روزهای اخیر، هنرمندانی که آثار خود را به جشنواره ارسال نمودند، به حق پیگیر نتایج و مطالبات خود هستند.

از آنجا که هیات داوران این جشنواره تنها وظیفه انتخاب آثار را برعهده داشته و مسایل مالی و برگزاری نمایشگاه برعهده مسؤولان معاونت فرهنگی شهرداری است، لذا به نظر می‌رسد منطقی آن باشد که پی‌گیری مطالبات هنرمندان از مدیران این نهاد صورت پذیرد و هیات داوران مسؤولیتی در این زمینه بر عهده خود نمی‌داند و بهتر آن است که مدیران مرتبط با برگزاری این جشنواره توضیحی در مورد تعهدات معنوی و اقداماتی در جهت تعهدات معنوی خود در قبال هنرمندان منتخب در جشنواره و داوران این جشنواره داشته باشند.

 

همچنین هشدار می‌دهیم عدم تسریع  در پاسخ‌گویی و انجام تعهدات از طریق مراجع قضایی پیگیر احقاق حقوق هنرمندان خواهیم بود. 

 

واژگان یکان‌یکان در کنار هم سخن را پدید می‌آورند و وعده‌های بی‌اساس یکان‌یکان در کنار هم پدیدآورنده بی‌اعتمادی‌ها می‌شوند... 

 

هیات داوران جشنواره میراث ماندگار: علی‌رضا مردانی، امیر عبیداوی و عادل اعطا

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید