نظرات
- اولین نظر را شما بدهید
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از روند «داشت» مزارع نیشکر کشت و صنعت میرزا کوچکخان بازدید کرد و با قدردانی از تلاش شبانهروزی آبیاران، بر مدیریت مصرف آب تأکید کرد. به گزارش حبیب خبر، دکتر "عبدعلی ناصری" در این بازدید که (۲۹ فروردینماه ۱۴۰۳) با همراهی معاونان و مدیران نیشکری انجام شد، گفت: صنعت نیشکر ...
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا از دریافت رمز ارز و سکه طلا توسط مجرمان سایبری بابت کلاهبرداری از داوطلبان کنکور خبر داد و گفت: هفتههای اخیر چند متهم را دستگیر کردیم که بابت اقدامات کلاهبردارانهای که انجام داده بودند، بالغ بر ۱۰۰ هزار تتر رمز ارز دریافت کرده بودند. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، ...
معاون اول دولت نهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۷۱ سالگی درگذشت. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، "پرویز داوودی" متولد ۱۳۳۱ در تهران و دانشآموخته دکتری اقتصاد از دانشگاه ایالتی آیووا بود. او در دولت ششم معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را برعهده داشت و در فاصله سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ نیز معاون اقتصادی قوه ...
کنشگران بخش خصوصی برای تعطیل شدن روز شنبه به جای پنجشنبه هشدارهای را نسبت به فرصتسوزی در حوزه تجارت دادند؛ اما، کمیسیون اجتماعی مجلس تصمیم گرفت روزهای تعطیل هفته پنجشنبه و جمعه و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین شود که انتقاد کنشگران اقتصادی را به دنبال داشت و حالا باید منتظر بررسی نهایی این قانون در صحن ...
فرمانده قرارگاه منطقهای و ارشد آجا در جنوب غرب کشور گفت: امروز آمریکا و سایر کشورها به این نتیجه رسیدهاند که ایران اسلامی قدرتمند است و اگر از سوی دولت و کشوری تهدید شود کوبنده پاسخ خواهد داد. به گزارش حبیب خبر از ایرنا، "امیر سرتیپ حمزه بیدادی" چهارشنبه در مراسم رژه روز ارتش (۲۹ فروردین ماه) در محل میدان صبحگاه ...
در پی قهرمانی تیم های کشتی فرنگی و آزاد در مسابقات قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی از جوانان کشتیگیر قهرمان صمیمانه تشکر کردند. به گزارش حبیب خبر، متن پیام حضرت آیتالله خامنهای به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم از جوانان قهرمان کشتی فرنگی و مدالآوران کشتی آزاد که با توانایی ...
مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز در نخستین روز کاری بعد از عید سعید فطر با حضور در خطوط تولید این شرکت، ضمن تبریک عیدسعید فطر، با کارگران و متخصصان این شرکت به گفت و گو نشست. به گزارش حبیب خبر، مهندس "محمدرضا دانیاری" در این بازدید که بیش از سه ساعت به طول انجامید از نزدیک در جریان مشکل و دغدغه های کارگران قرار گرفت. ...
مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» در حمله تلافی جویانه به سرزمین های اشغالی و رژیم غاصب اسرائیل اعلام حمایت کرد. متن بیانه مهندس "محمدرضا دانیاری" به این شرح است: فإذا جاء وعْد أولاهما بعثْنا علیْکمْ عبادًا لنا أولی بأْسٍ شدیدٍ فجاسوا خلال الدّیار وکان وعْدًا مفْعولًا (اسرا -5) حریم ...
مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز بر لزوم ارتقا ظرفیت های تولید و رفع موانع عملياتي در شرکت در تحقق فرمان مقام معظم رهبری (حفظه الله ) و اهداف سهامداران و شرکت تاکید کرد. به گزارش حبیب خبر، "محمدرضا دانیاری" در نشست بررسی آخرین وضعیت تولید در شرکت لوله سازی با تقدير از تلاش ها و زحمات مجموعه معاونت تولید و کلیه ...
در ادامه انتقاد نهادها و افکارعمومی عربی و اسلامی از نقش اردن در حمایت از اسرائیل در جریان حمله موشکی، وزیر خارجه اردن در مواضعی به مشارکت این کشور در هدف قرار دادن موشکهای ایران اذعان کرد. به گزارش حبیب خبر از مهر، در پی فشار محافل سیاسی و رسانهای و شخصیتهای عربی و اسلامی در پی افشای نهادهای نظامی و رسانهای از ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با استقبال از اهل قلم در حوزه ایثار، شهادت و پایداری ابراز امیدواری کرد: برنامههای حوزه مسوولیت خود را با موضوع شهدا، دفاع مقدس، جریان ایثار و شهادت پیوند بزند به گزارش حبیب خبر، "مجید منادی" در آیین پاسداشت مادران شهدا و رونمایی از کتاب هم نفس مادران که در سالن سینما شهرداری ...
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در سال ۱۴۰۲ با افزایش کیفی و کمی نظارت های بهداشتی، ۶۸۰ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی ناسالم تحت نظارت مستقیم کارشناسان دامپزشکی استان نابود و از چرخه مصرف انسانی خارج شد. به گزارش حبیب خبر، "ناصر عسکری فرد" نظارت بر بهداشت و سلامت فرآورده های خام دامی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، ...
سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در ۱۷ استان هشدار داد و احتمال آبگرفتگی معابر را پیشبینی کرد. به گزارش حبیب خبر از ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک و احتمال تگرگ دوشنبه (۲۷ فروردین) در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و ...
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، از هدفگذاری حوزه مسوولیت خود برای تصاحب ۳۸ درصدی بازار شکر خبر داد. به گزارش حبیب خبر، دکتر "عبدعلی ناصری" در دیداری عیدانه با مدیران عامل و اعضای هیاتمدیره شرکتهای زیرمجموعه، با تشریح سند راهبردی شرکت توسعه نیشکر در سال جدید، بر عزم این شرکت برای تحقق شعار «جهش تولید» ...
مدیر مخابرات منطقه خوزستان از نصب و راهاندازی تکنولوژی نسل چهار در دکل همراه اول در روستای مسلمیه از توابع بخش غیزانیه اهواز خبر داد که زیر پوشش اینترنت پرسرعت همراه اول قرار گرفت. به گزارش حبیب خبر، "رحیم فلاح زاده" بازگو کرد: در ادامه اجرای پروژه توسعه و ارتقای ارتباطات سیار در روستاها و با هدف بهرهمندی ...
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان میدهد که در بخش منابع و مصارف یارانهها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و کالابرگ الکترونیک و رقم ۱۴۳ هزار میلیارد تومان نیز برای یارانه نان تعیین شده است. با توجه به جداول بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، جمع منابع و مصارف تبصره ۸ ...
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای خوزستان از رشد ۲۰ درصدی اجرای آموزشهای مهارتی در خوزستان خبر داد. به گزارش حبیب خبر، "شهرام ملایی هزاروندی" بازگو کرد: این آموزشها با هدف تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص در ۱۹ گروه هدف مهارتی با هدف توسعه اشتغال و کاهش بیکاری به میزان ۲۱ میلیون و ۱۳ هزار و ۹۰۵ نفرساعت در دو بخش ...
واژهها تپانچههای پر هستند اگر سخن بگوییم شلیک کردهایم.”بریس پارن”
"بارنگی بدون اسم"مجموعه ای از داستان های کوتاه سارا محمدی نوترکی است که در اواخر فروردین سال ۱۴۰۰ از انتشارات نصیرا، به بازار ادبیات روانه شده است.
این کتاب مشتمل بر یازده داستان کوتاه است. داستانهای نوترکی از نیمه راه روایت آغاز و با فریمهای کوتاه از مونولوگ و یا دیالوگهای خاطرهای منقطع، خواننده را به عقب تر از زمان رویداد ارجاع میدهند.
این فلاش بکها ،شیوهای مدرن از روایتمندی هستند که متن را در طیف اپیزودهای آمد و شد در وقایع خطی گاه با زاویه دید راوی ناموثق در طول داستان راهنمایی مینمایند.
درون مایه های زبانی در دیالوگهای جاری بین کاراکترها، نشانهمند و ظرافت استعارهآمیزی را در تبیین پیام مولف به خواننده مخابره مینمایند.
سبک محمدی نوترکی، فرآوردهی استعارههای زبانی است که ظرافت و طبعی پیچیده به فعلها میبخشد و خواننده سطح متفاوتی از یک اتّفاق ساده را در خوانش سطرها بازخوانی مینماید.
سبک نوترکی، در حین تحرّک دایرهوار حوادث، اما اشارهوار و گاه ایستاست. کاراکترها به اتفاقهایی در گذشته اشاره کرده، و از آن میگذرند. نشانهمندی در بازگویی روایتها برجسته است و نوترکی با استفاده از نمادهایی مانند دریا، چل تکه، شمعدانی، آینه…در تکتک داستانها سعی در بیان سطحی از جهان بینی است که وسعت دیدگاه مخاطب را نشانه میرود و اشارات ضمنی دیالوگها بیتاویل نیست.
تلفیق ارتباط گفت و گوها به صورت ناپیوسته به خواننده ارجاع داده میشود. مسیر مشترک تمام پیامها، عطف تاویل داستان را در برمیگیرد و ناگفته ها در فاصلهی خالی دیالوگها از نشانههایی القایی در متن ،خود را باز مییابند.
رولان بارت معتقد است در هر فرم ادبی، گزینش عام یک لحن و یک روش مطرح است و درست در این جاست که نویسنده فردیّت مییابد. زیرا در اینجاست که خود را نشان میدهد.
نوترکی در عنصر مکانی داستان، اشارهای مستقیم به فضاها و جغرافیای حضور نمیکند، اما سبک و روادید ماجرا به گونهای سنتی و کاراکترها چنان پردازش شدهاند که بافت داستان را روستایی و رنگ و بوی جنگ از تاثّرات ادراکی متن پیداست.
شخصیّتها ،غیر شهری و یا سطح متوسطی از عامّه مردم را به تصویر میکشند. اسامی انتخابی در داستان “بارنگی بدون اسم” ، نشانهمند و اسطوره نماست. در دو داستان “آن سوی آیینه”و “دریا بر نمیگردد” استفاده از نامهای رستم و سهراب و تهمینه فرایندی نشانهمند دارد و با بهرهگیری مولف از معنامندی دریا و آیینه این دو قصه را از منظر نشانه مندی حائز تحلیلی جزیی تر، مینمایاند.
آیینه در ادبیات شرقی صورتی از ضمیر روشن آدمی است و تجلّی درونی و نهاد انسان است. آینه ابزار اشراق است و در واقع نماد فرزانگی و آگاهی است بازتاب خرد خلاق است نماد اندیشه الهی است و به عقیده دائوییها بازتابنده آسمان و زمین است، و نماد ماه است از آنجا که آینه تابنده نیز هست نماد خورشید است.
وجه مینوی آینه همان وجهی است که به خودشناسی منتهی میگردد.
غزالی معتقد بود آینهداری دو جنبه است یکی پست که از جانب جسم کشیده میشود ودیگری والاست که به عقل رحمانی گرایش دارد.
عطار جسم را در کدورتش چون پشت آینه و روح را سطح صیقلی آن میداند. در داستان آن سوی آیینه، مولّف روایت را ابزاری برای تفهیم جهانی معنامند در بازتاب تحلیلی آیینه قرار میدهد. زمان در آیینه پشت و روست و واقعیّت و بازنمایی آن دو وجه حقیقی و استعاری را برای مخاطب بازنمایی میکند.
در داستان های این مجموعه، فقدان و از دست دادن فرزند یا عزیزی خویشاوند و هم چنین تاثّرات جنگ بربازماندگان با استعاره های کدگذاری شده با زندگی آدمهای داستانها، بارگذاری شده و خاطرهها در مکالمه ها ،منقطع و عقبگرد پراکندهی گفتگوها تعلیقی سوگوار را بر منطق داستانها سوار کرده است.
مرگ و فقدان حضور غیبتی را در روابط بین آدمهای قصههای نوترکی برجسته کرده است. مولف در بیان هدف اجتماعی خود، مناسبتی بین داستان و تاریخ، میان فردیّت آدمها و اجتماع میآفریند.
در داستان”معالجه” زمان به شکل ابژه وارد داستان میشود تا فراموشی آدمها واقعیّتی آشکار را سویهمند و به شکل هشدار، مهربانی و انسانیّت های تحلیل رفته را در یک روایت، بازسازی نماید.
اسلوب نوشتار در این مجموعه،کنش زبانی است که بر اثر هدف اجتماعی متن، دگرگون و استعارهمند شده است. در کتاب”با رنگی بدون اسم” مولف از شیوهی کروی برای پردازش روایتها بهرهبرده و جهانی محدّب را خلق میکند.
سنگ بنای تک تک قصه ها، اندوه متراکمی است که نقشی در فروکاستن واقعیّت تلخ فقدان را در یک تجربهی زیستی به نمایش گذاشته است.
در قصه ی “صدای دل “راوی مخاطب را فریب میدهد و غیبتی را حضور میبخشد تا اثر فقدان و از دستدادگی را که در تمامی داستانها نهادینه است، برجسته تر و سویه رمانتیک داستان را روشن تر نماید.
هریک از داستانهای این مجموعه ،رویدادهای گذشته ای را در زمان حال ادامه میدهند. بنابراین گذشته، روایتی نظاممند و مطمئن نیست و فریمهای پراکنده در بی نظمیگفت و گوها، شیوهی انتزاعی روایت را، به سمت معنا پیش میبرد و گاه خواننده در بازیابی خط سیر داستان، مجبور به بازخوانی دوبارهی داستان میشود. تا نظم بین دیالوگها و روابط علّی بین آدمها را در متن داستان باز یابد.
در داستان “هجده سالگی” این پازل های روایتگریز با منطق مکالمهای که مدام شکسته و به عقب برمیگردد شخصیّت نامشخص نایب را آشکار نمیکند و راوی آشکارگی را به دریافت مخاطب از جزیّیات گفت و گو می سپارد.
زمان در این کتاب ،شتاب ندارد و گاه در ایستایی خود پویاست. در وهلهی اول کنش روایتهاست که با تعین پذیری کاراکترها در قالب مدعوین روایت، باورپذیر شده و مولف با تشریح چهرهها ،سن و نقش به زمان کنشهای افراد، معنا بخشیده است.
اما در سویه روایت، زمان کاملا آزاد و ماه و سال و فصل ندارد. گاه در خود دیالوگها عقب/ جلو میشود.
نوترکی در داستانهای خود “زمان زندگی” را دپارتمان تقویم قرار داده است. زمان زندگی،تاویل آگاهمند یک نویسنده از جوهر زمان است.طوری که زمان متن و زندگی یکی میشود و هرزمانی که روایت خوانده شود، “اکنون” تلقی خواهد شد.
مرگ در داستانهای این مجموعه، پدیده ای است که در دستور داستان نقش ایفا میکند. مرگ در روایتها منشی جسمانی ندارد. مردهها در باورها تجسدی از استعارهاند و تاثرات مردگی ،بر روند بازنمایی روایت و کنشهای روانی آن بر رفتار کاراکترها، مصور و منشمند شده است.
ایثار و از خود گذشتگی هم سویه نمادین دیگری است، که در داستانهای نوترکی بیتعیّن، شخصیّتپردازی شده و سویهای برجسته دارد. مناسبات بین آدمها ، شناسه هایی خانوادگی است.
اما بازنمایی روابطی اجتماعی است که صورت همگانی دارد. رستم و سهراب خاستگاه ایرانی داستانهای این مجموعه را بارز کرده و به تمام پدران این خاک تعمیم داده شده است،که سهراب هایشان را بازنگرداندهاند.
در واقع راست نمایی مجموعه”با رنگی بدون اسم” حقیقتی دور از واقعیّت های اکنون نیست. هرچند زمان در تعلیق گفتگوها بیتعیّن شده و آسیب ها سوبژهاند، اما نشانه ها عملکردی عینی را در بازتاب معنامند داستان ،روایت میکنند.
این نشانه ها حتّی می توانند در تبیین سویههای حقیقتی غیر داستانی بدل به واقعیّتی اجتماعی شوند.
* دکتر رویامولاخواه
ارسال نظر به عنوان مهمان