نظرات
- اولین نظر را شما بدهید
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک ویدیوی جدید وعده داد: سرعت اینترنت افزایش مییابد؛ این در حالی است که چند ماه پیش با همین وعده افزایش سرعت، قیمت اینترنت به صورت ناگهانی بالا رفت ولی کیفیت آن بهبود نیافت! به گزارش اعتمادآنلاین، "عیسی زارعپور" گفت: طبق تعهدی که از اپراتورها گرفتیم، باید تا پایان سال ۵۰ درصد به ...
آزمون استخدامی سازمان تأمیناجتماعی همزمان با سراسر کشور صبح امروز با حضور ۶۱۹۴ نفر داوطلب از سوی مرکز آزمون جهاد دانشگاهی در اهواز برگزار شد و مدیران درمان و بیمه از محل این آزمون دیدن کردند. به گزارش حبیب خبر، مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان خاطر نشان کرد: فراخوان و شروع ثبتنام متقاضیان برای شرکت در این آزمون ...
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب با بازنشر سخنان رهبری در مساله کشف حجاب، از تذکر به برخی مسوولان به دلیل کارهای بیقاعده خبر داد. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، "مهدی فضائلی" در ایکس "توییتر سابق" نوشت: "رهبر انقلاب: کشف حجاب، هم حرام ـ شرعی است، هم حرام ـ سیاسی است... منتها... دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار ...
رئیس گروه ثبت و بررسی ایمنی و عوارض ناخواسته فرآوردههای سلامت سازمان غذا و دارو از پزشکان خواست هرگونه عوارض و اشتباه دارویی را به سازمان اطلاع دهند. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، دکتر "مرجان کریمی" با اشاره به اهمیت موضوع ایمنی دارویی بیماران بیان کرد: گزارشدهی کامل، سریع و به موقع عوارض و اشتباهات دارویی ...
پیرو اخبار منتشر شده درباره فعالیت پدافند هوایی در اصفهان و شنیده شدن صدای انفجار، عنوان شد که این اقدام ناشی از مقابله با چند ریزپرنده بوده و خسارتی در پی نداشته است. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهرها از جمله اصفهان خبر ...
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از روند «داشت» مزارع نیشکر کشت و صنعت میرزا کوچکخان بازدید کرد و با قدردانی از تلاش شبانهروزی آبیاران، بر مدیریت مصرف آب تأکید کرد. به گزارش حبیب خبر، دکتر "عبدعلی ناصری" در این بازدید که (۲۹ فروردینماه ۱۴۰۳) با همراهی معاونان و مدیران نیشکری انجام شد، گفت: صنعت نیشکر ...
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا از دریافت رمز ارز و سکه طلا توسط مجرمان سایبری بابت کلاهبرداری از داوطلبان کنکور خبر داد و گفت: هفتههای اخیر چند متهم را دستگیر کردیم که بابت اقدامات کلاهبردارانهای که انجام داده بودند، بالغ بر ۱۰۰ هزار تتر رمز ارز دریافت کرده بودند. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، ...
معاون اول دولت نهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۷۱ سالگی درگذشت. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، "پرویز داوودی" متولد ۱۳۳۱ در تهران و دانشآموخته دکتری اقتصاد از دانشگاه ایالتی آیووا بود. او در دولت ششم معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را برعهده داشت و در فاصله سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ نیز معاون اقتصادی قوه ...
کنشگران بخش خصوصی برای تعطیل شدن روز شنبه به جای پنجشنبه هشدارهای را نسبت به فرصتسوزی در حوزه تجارت دادند؛ اما، کمیسیون اجتماعی مجلس تصمیم گرفت روزهای تعطیل هفته پنجشنبه و جمعه و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین شود که انتقاد کنشگران اقتصادی را به دنبال داشت و حالا باید منتظر بررسی نهایی این قانون در صحن ...
فرمانده قرارگاه منطقهای و ارشد آجا در جنوب غرب کشور گفت: امروز آمریکا و سایر کشورها به این نتیجه رسیدهاند که ایران اسلامی قدرتمند است و اگر از سوی دولت و کشوری تهدید شود کوبنده پاسخ خواهد داد. به گزارش حبیب خبر از ایرنا، "امیر سرتیپ حمزه بیدادی" چهارشنبه در مراسم رژه روز ارتش (۲۹ فروردین ماه) در محل میدان صبحگاه ...
در پی قهرمانی تیم های کشتی فرنگی و آزاد در مسابقات قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی از جوانان کشتیگیر قهرمان صمیمانه تشکر کردند. به گزارش حبیب خبر، متن پیام حضرت آیتالله خامنهای به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم از جوانان قهرمان کشتی فرنگی و مدالآوران کشتی آزاد که با توانایی ...
مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز در نخستین روز کاری بعد از عید سعید فطر با حضور در خطوط تولید این شرکت، ضمن تبریک عیدسعید فطر، با کارگران و متخصصان این شرکت به گفت و گو نشست. به گزارش حبیب خبر، مهندس "محمدرضا دانیاری" در این بازدید که بیش از سه ساعت به طول انجامید از نزدیک در جریان مشکل و دغدغه های کارگران قرار گرفت. ...
مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» در حمله تلافی جویانه به سرزمین های اشغالی و رژیم غاصب اسرائیل اعلام حمایت کرد. متن بیانه مهندس "محمدرضا دانیاری" به این شرح است: فإذا جاء وعْد أولاهما بعثْنا علیْکمْ عبادًا لنا أولی بأْسٍ شدیدٍ فجاسوا خلال الدّیار وکان وعْدًا مفْعولًا (اسرا -5) حریم ...
مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز بر لزوم ارتقا ظرفیت های تولید و رفع موانع عملياتي در شرکت در تحقق فرمان مقام معظم رهبری (حفظه الله ) و اهداف سهامداران و شرکت تاکید کرد. به گزارش حبیب خبر، "محمدرضا دانیاری" در نشست بررسی آخرین وضعیت تولید در شرکت لوله سازی با تقدير از تلاش ها و زحمات مجموعه معاونت تولید و کلیه ...
در ادامه انتقاد نهادها و افکارعمومی عربی و اسلامی از نقش اردن در حمایت از اسرائیل در جریان حمله موشکی، وزیر خارجه اردن در مواضعی به مشارکت این کشور در هدف قرار دادن موشکهای ایران اذعان کرد. به گزارش حبیب خبر از مهر، در پی فشار محافل سیاسی و رسانهای و شخصیتهای عربی و اسلامی در پی افشای نهادهای نظامی و رسانهای از ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با استقبال از اهل قلم در حوزه ایثار، شهادت و پایداری ابراز امیدواری کرد: برنامههای حوزه مسوولیت خود را با موضوع شهدا، دفاع مقدس، جریان ایثار و شهادت پیوند بزند به گزارش حبیب خبر، "مجید منادی" در آیین پاسداشت مادران شهدا و رونمایی از کتاب هم نفس مادران که در سالن سینما شهرداری ...
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در سال ۱۴۰۲ با افزایش کیفی و کمی نظارت های بهداشتی، ۶۸۰ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی ناسالم تحت نظارت مستقیم کارشناسان دامپزشکی استان نابود و از چرخه مصرف انسانی خارج شد. به گزارش حبیب خبر، "ناصر عسکری فرد" نظارت بر بهداشت و سلامت فرآورده های خام دامی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، ...
آیا کرونا به گذار جامعه ایرانی از عصر شفاهی به عصر مکتوب کمک خواهد کرد؟
به گزارش حبیب خبر، روزنامه ایران نوشت: «جامعه ایران، جامعه کتابخوانی نیست چون جامعه نویسندهای نیست. بنابراین کتاب جز در میان علاقهمندان واقعیاش گاهی کالای لوکس و فانتزی، گاهی سرگرمی و گاهی البته یک چیز خارج از قاعده و غیر طبیعی است.» چقدر با این گزارهها موافق هستید؟ این نظر ایرج محمودی، نویسنده و کارشناس مسائل فرهنگی است یا بهتر است که بگوییم نظر بسیاری از صاحبنظران علوم انسانی که علاقهمند به کنکاش در رفتار و خلقیات ایرانیان هستند. محمودی در تشریح این نظریه میگوید:
«این عبارت را که جامعه ایران هنوز از عصر شفاهی عبور نکرده، همه از بریم و من کسی را ندیدهام که خلاف این را گفته باشد. عصر شفاهی عصر شعر و شاعری بود و البته ما در این دوره توانستیم به اوج قله برسیم. برای همین میبینید غربیها در تماس با جامعه ایرانی از چهار سده پیش به این سو، همواره از حافظه ایرانیان و نکتهدانی و شعرخوانی و خوشسخنیشان تعریف و تمجید کردهاند. گاهی میخوانیم فلان فرستاده دربار فرانسه یا انگلیس در برخورد با ایرانیان با تعجب مینویسد در این کشور حتی یک کشاورز در روستایی دورافتاده هم میتواند ساعتها برایتان شعر بخواند و از حکمت و عرفان و اندیشه بگوید؛ طوری که خسته نشوید و چهبسا نکتههایی پرمغز هم بیاموزید.
اما با سر رسیدن ماشین چاپ و آغاز دوران گوتنبرگ «سواد» معنای دیگری پیدا کرد. در این دوره دیگر گوشها چندان کارایی ندارند و چشمها به کار میافتند. بنابراین نوشتن تجربه جدیدی است که در اختیار همگان قرار میگیرد و هر کسی خود را قهرمانی مییابد که باید تجربههایش را ثبت کند و در اختیار دیگران قرار دهد.»
ثبت تجربههای شخصی البته با محدود شدن قدرت حاکمان و تاریخنویسانی که بازیگران داستانهایشان شاهان و شاهزادگان بودند نیز پیوند دارد. محمودی در این باره میگوید: «با آغاز عصر چاپ و انتقال آموختهها از طریق چشم، تاریخ شاهان هم از سکه افتاد و انقلابهای پی در پی اروپا را فراگرفت. بنابراین داستان دیگری غیر از تاریخ باید نوشته میشد که بازیگرانش مردم عادی کوچه و بازار بودند. با این نیاز و عطش عمومی بود که رمان خلق شد و برای همین است که رمان را سواد جدید یا پایه فهم سواد جدید دانستهاند. این موضوع از سوی دیگر باعث انباشت تجربه اجتماعی و شکلگیری شاخههای دیگری از علوم انسانی مثل روانشناسی، علوم اجتماعی و ... شد. ما رمان را برای کسی نمیتوانیم تعریف کنیم اما شعر را میتوانیم حفظ کنیم و برای دیگران فارغ از نیاز به کتاب بخوانیم.»
حال باید پرسید چرا ما نمیتوانیم بنویسیم تا دیگران بخوانند و آنها نیز بنویسند که ما بخوانیم؟ اصلاً مگر این همه کتاب که چاپ میشود جزو نوشته نیست؟ رسول بیگی، نویسنده و کارشناس مسائل فرهنگی در پاسخ به این پرسش میگوید: «حجم بزرگی از کتابهای موجود در بازار کتابسازی است و دقیقاً نمیشود نام کتاب را رویشان گذاشت. این موضوع دلایل زیادی دارد؛ یکی از آنها رانت یا نیاز به جایگاه است. به هر حال چاپ کتاب میتواند برای یک سازمان، ناشر و نویسندهاش امتیازاتی داشته باشد.
من نویسندگان زیادی میشناسم که خودشان هم اهل خواندن نیستند! شما فکرش را بکنید ما چند نفر داستاننویس یا شاعر در کشور داریم که اثر چاپشده دارند؟ الان را نمیدانم ولی آمار سال ۵۰ میگوید فقط ۱۷ هزار شاعر صاحب اثر داشتهایم. با این حال پس از چهار دهه و رشد جمعیت و رشد سواد خواندن و نوشتن، وقتی به شمارگان کتاب همین صنف نگاه میکنید، در خوشبینانهترین حالت میبینید نوشته شده هزار دانه. خب هزار دانه یعنی بقیه شاعران صاحب اثر هم کتاب او را نمیخوانند چه برسد به بقیه مردم. حالا اگر به سمت کتابهای تاریخی و جامعهشناسی و سیاسی و بقیه کتابهای تحلیلی و نظری برویم وضع بدتر میشود.
در واقع مشکل اساسی ما این است که جریان تولید کتاب در کشور برعکس است؛ یعنی تعداد ناشر از کتابفروش بیشتر است! تعداد کتابفروش از خواننده. چرا باید ۱۰ هزار ناشر کتاب تولید کنند، ۲۰۰ نفر بخوانند؟ اصلاً باید پرسید چرا ناشرانی که کتابسازی میکنند کمتر از ناشران واقعی در تنگنای اقتصادی یا خطر ورشکستگی قرار میگیرند؟»
بیگی نیز مثل محمودی اعتقاد دارد بسیاری از کتابهای موجود در بازار اگرچه به عنوان یک اثر مکتوب شناخته میشوند اما از همان قواعد قدیم ادبیات شفاهی بهره میبرند، یعنی اساساً نیازی به خواندن کتاب نیست و همین که کسی خلاصه آن را برای شما تعریف کند، از مطالعه بینیاز خواهید بود؛ در حالی که نوشتن و نوشته، قواعد دیگری دارد؛ قواعدی که بر پایه فهم زبان نوشتار، جزئیات غیر قابل تعریف، وسعت دید، تجربیات شخصی و توانایی تبدیل آنها به یک موضوع عمومی و ... استوار است. با این همه، این پرسش که چرا لااقل به شکلی نسبی نمیتوانیم بنویسیم تا این که بتوانیم بخوانیم، بیپاسخ میماند. محمودی در این باره میگوید:
«نخستین توانایی یک نویسنده قدرت اعتراف اوست اما ما به دلایل فرهنگی، تاریخی و سیاسی کمتر به این مرحله میرسیم؛ مگر نویسندگان شاخص که باز آن هم جای بحث دارد. نوشتن یعنی انتقال تجربه و عمومی کردن یک تجربه فردی. حتی در یک کتاب عمیق نظری هم باز در نهایت شما از دریچه نگاه و درک و دریافت نویسنده به موضوع نگاه میکنید. حال وقتی نویسنده نتواند یا نخواهد راوی صادقی باشد، روند انتقال تجربه چگونه اتفاق خواهد افتاد؟ اگر موضوع را کمی از دور نگاه کنیم، میبینیم بزرگترین رجال سیاسی، هنرمندان و چهرههای شاخص تاریخ معاصر ما هم کمتر علاقهای به چنین رویکردی داشتهاند. بنابراین ما اهل ثبت کردن نیستیم چون از پیرامون خود هراس داریم و نه تنها ثبت نمیکنیم بلکه اگر فکر کنیم ممکن است چیزی دیگران را به زندگی و به درون ما بکشاند، آن را از بین میبریم و این یعنی اختلال در روند طبیعی انتقال تجربه یک نسل به نسل دیگر؛ تجربیاتی که میتواند دستمایه نوشتن کتابهای زیادی در شاخههای مختلف علوم انسانی باشد اما کو؟ یادداشتهای روزانه و خاطرات فلان وزیر و فلان رئیسجمهوری و فلان چهره شاخص نظامی یا هنر ما را کجا میتوان یافت؟ چرچیل وقتی در آفریقا میجنگید، در میانه جنگ و روی اسب گزارش نوشته و همان زمان در مطبوعات انگلیس چاپ شده و حالا بعد از یک قرن ما داریم میخوانیم و بر پایه آن مقاله مینویسیم و بحث میکنیم. ما چیزی نمینویسیم که هیچ، اگر نوشتهای هم باشد، آن را با ترس و لرز از بین میبریم. با این همه بازار کتاب چنان اشباع است که دارد منفجر میشود و این طبیعی نیست.»
راستش را بخواهید اگر از این مباحث نظری و پایهای که بگذریم، اوضاع چندان هم بد نیست و نشانههای بسیاری حکایت از آن دارد که جامعه ایرانی در حال گذار از عصر شفاهی به عصر مکتوب است؛ وضعیتی که یکی از علائم مهم آن استقبال از بازار غیر رسمی کتاب است. بیگی در این باره میگوید: «کتابخوانی و تمایل به نوشتن و ثبت بشدت در حال رشد است. در مورد اولی میتوان به بازار غیر رسمی کتاب اشاره کرد؛ از کتابفروشیهای زیرپلهای و سایتهای دانلود کتاب گرفته تا مراکز تبادل کتاب و رونق کهنهفروشیها. این استقبال که مشاهدات میدانی هم آن را تأیید میکند، تنها به دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی کتاب نیست بلکه نشان میدهد کتابخوانهای حرفهای حتی اگر شده در بازار غیر رسمی کتاب، خوراک خود را پیدا میکنند. در مورد اشتیاق به نوشتن هم فضای مجازی با وجود همه معایبی که برای آن میشماریم، حکایت از این دارد که جامعه ایرانی در یک پویش همگانی به سمت ثبت تجربههای روزمره رفته که این اتفاق بزرگی است.»
و اما یک نکته مهم درباره کتاب و پیوند ذاتی آن با این روزهای کرونایی؛ مارشال مکلوهان، فیلسوف ارتباطات، رسانهها را به دو بخش سرد و گرم تقسیم کرده است و کتاب را در بخش رسانههای گرم جای داده است. رسانه گرم، رسانهای است که به مخاطب خود اجازه تصور، تخیل، اندیشیدن و در نهایت تکمیل معنا را میدهد؛ در حالی که رسانه سرد از جمله تلویزیون مستبدانه به مخاطب خود میگوید ساکت باش و نیندیش چون من به جای تو فکر میکنم و حرف میزنم! رسانه سرد اعضای خانواده را دور هم جمع میکند اما اجازه ارتباط گرم را از آنها میگیرد؛ درحالی که رسانه گرمی مثل کتاب نیاز به تنهایی و خلوت دارد اما در عین حال روابط افراد را نیز بهبود میبخشد. بنابراین کتاب با ما همان کاری را میکند که کرونا کرد؛ این بیماری از نظر فیزیکی ما را از هم جدا کرده اما درک متقابل را هم افزایش داده و در عین حال ما را با خود و داشتهها و نداشتهها، نیازها و کمبودهایمان هم رو به رو کرده است. آیا کرونا در سرعت بخشیدن به گذار جامعه ایرانی از عصر شفاهی به عصر مکتوب کمک خواهد کرد؟»
ارسال نظر به عنوان مهمان