امروز:
شنبه - 29 ارديبهشت - 1403
ساعت :

نکوداشت شاعر و ادیب پایداری در دزفول برگزار شد

آیین نکوداشت دکتر "محمدرضا سنگری" یکی از شاعران و ادیبان برجسته کشور، با حضور مردم و مسولان استانی و کشوری در حسینیه ثارالله دزفول برگزار شد.

به گزارش حبیب خبر، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین نکوداشت دکتر "محمدرضا سنگری" که شامگاه پنج شنبه ۱۳ اردی بهشت 1403 برگزار شد، با شادباش هفته معلم گفت: خدا را شاکرم که این نشست حکمت بنیاد برگزار شد تا از اندیشمندی متفکر، ادیبی متخلق، فرزند دیار مقاومت؛ استاد دکتر محمدرضا سنگری تکریم کنیم تا با این تکریم، یک حرکت تمدنی داشته باشیم.

باید بگویم شاید قریب یک سال و اندی از ایشان خواهش می‌شد که این مجلس تکریم را بپذیرند و ایشان نمی‌پذیرفت. عرض کردم این تکریم فقط تکریم شما نیست، تکریم علم و ادب است. از کارهای تمدنی است که نسل جوان و نوجوان از آن درس می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین "عبدالحسین خسروپناه"، بازگو کرد: همه شما آقای دکتر سنگری را می‌شناسید و از وعظ و منبر ایشان بهره می‌برید.  بیش از نیم قرن در ترویج معارف اسلامی و عاشورایی تلاش می‌کند. مداحان و ذاکران کشور به ویژه استان خوزستان از اشعار و آثار ادبی ایشان بهره برده‌اند. اهل جبهه و جنگ بود. فرماندهان و رزمندگان از دانش او درس می‌گرفتند. یک شخصیت فعال فرهنگی از قبل از انقلاب بود. با گروه منصورون ارتباط داشت؛ مخصوصا با شهید حجت‌الاسلام سبحانی که تأثیری خاصی بر شخصیت ایشان گذاشت.

او ادامه داد: معلم و مدرس آموزش و پرورش و دانشگاه‌های مختلف بوده و هست. مؤلف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی، فعال مطبوعاتی و مؤلف ده‌ها کتاب و عاشوراپژوهی و تبیین‌گر ادبیات انقلاب و ادبیات پایداری و در رأس همه اینا ولایت مداری است.

خسروپناه گفت: گوشه‌ای از دستاوردهای این عالم را عرض کردم، اما سوال مهم اینجا مطرح است که چه اتفاقی می‌افتد که استاد سنگری شکل می‌گیرد؟ حتما عواملی نقش دارد. سه عامل مهم را نام می‌برم که در ساخت هویت و شخصیت دکتر سنگری مؤثر بوده و می‌توانند برای ما نیز نقش آفرین باشند.

او گفت: عامل اول تربیت خانوادگی است. انسانی که بر سر سفره پدر و مادری متدین که رعایت حلال و حرام کنند و با عالمان زمانه خود ارتباط داشته باشد، این چنین پرورش می‌یابد. استاد سنگری فرزند استاد حاج غلامحسین سنگری است که افتخار داشتم دو، سه سالی در معیت ایشان از محضر آیت‌الله مدرسیان در مدرسه آیت‌الله معزی بهره ببریم. مرحوم حاج غلامحسین سنگری که عمر بابرکت داشت، انسانی خلیق، معلمی دلسوز و متشرع بود. پدر و مادری این گونه فرزندی مانند دکتر سنگری تربیت می‌کنند. تربیت خانوادگی اصل و اساس است. این خیلی مهم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عامل دوم، تعالی مسجدی است. آقای دکتر سنگری در مسجد رشد کرد. هم خود در مسجد رشد کرد و هم تعالی بخش اهل مسجد بود. مسجد را فراموش نکنید. بچه‌های خود را به مسجد رفتن تشویق کنیم. جلسات قرائت قرآن را که امتیاز ویژه شهرستان دزفول است،  قدر بدانیم.

نکوداشت شاعر و ادیب پایداری در دزفول برگزار شد

خسروپناه گفت: عامل سوم فضیلت یافتگی در ساحت اخلاق و ادب است. این عنوان «ادیب دزفول» که برای این برنامه انتخاب شده، معمولا در ذهن ما شخص شاعر و ادیب به معنی خوش سخن را می‌آورد. اما ادب، یک مفهوم بسیار متعالی است. اگر درست فهمیده باشم فرق ادب و اخلاق این است که اخلاق، ملکات فضیلت‌محور درونی است. کسی که ملکه ویژگی‌های مثبت و فضایل را داشته باشد، انسان متخلقی است، اما انسانی که این فضیت درونی را در ظاهر هم بروز می‌دهد؛ نه فقط خوش سخن باشد، خوش خلق هم باشد، حرمت دیگران را حفظ کند، نسبت به دیگران خوش نیت باشد، در این صورت انسان با ادبی است.

او بازگو کرد: ادب یک رزق متعالی و نعمت الهی است. اگر کسی آن را نداشته باشد محروم است. به فرموده امیرالمؤمنین(ع) ادب، کمال انسان است. خداوند سبحان وقتی انبیا را معرفی می‌کند از آنها به ادب یاد می‌کند. معصوم می‌فرماید دوست دارم شعیان ما انسان‌‌های عاقل، فهیم، فقیه، حلیم و ادیب، اهل مدارا، صبر و صدق باشند. ویژگی دکتر سنگری این است که این ادب هم در خوش کلامی او نمایان است و هم در خوش رفتاری او. این زاییده اخلاق است. ادب زاییده اخلاق است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آقای دکتر سنگری بیش از ۵۰ جلد کتاب نوشته است، کتابی به اسم «آیینه دارن آفتاب» دارد که زیست نامه اصحاب امام حسین(ع) است. آقای دکتر سنگری در این کتاب روی چه ویژگی‌هایی از اصحاب امام دست گذاشته است؟ معرفت و فهم عمیق، آزادگی، تولی و تبری، صبوری، شجاعت و دلاوری، ایثار و پاکباری، شیفتگی به عبادت، غیرتمندی و صلابت، عزت و نفوذ ناپذیری، موقعیت شناسی و روشنگری. چرا آقای سنگری این مفاهیم را از اصحاب کشف می‌کند؟ عمده این ویژگی‌ها فضایل است. چون این شخصیت، با عمق وجود دریافته اگر انسان فضیلت اخلاقی داشته باشد، یار امام می‌شود.

در مقابل «آیینه شکنان» که نام کتاب دیگر او است، پژوهش تاریخی درباره شخصیت‌هایی است که مقابل امام حسین(ع) ایستادند. ویژگی اینها چیست؟ طمع، حرص، حرام خواری، رشوه گیری، جهل، حسادت، کینه توزی، سنگدلی، خود بزرگ بینی. همه اینها رذیلت است. یعنی ایشان در آثار عاشوراپژوهی خود به یک پیام اساسی اشاره دارد. آن پیام کلیدی این است فضایل اخلاقی، انسان را یار امام می‌کند و رذایل اخلاقی انسان را بار امام می‌کند

* نقش آفرینی دکتر سنگری در ادبیات مقاومت و عاشورا بی همتا است

نکوداشت شاعر و ادیب پایداری در دزفول برگزار شد

در ادامه وزیر آموزش و پرورش در آیین بزرگداشت دکتر سنگری در جمع مردم شهید پرور و فرهنگیان دزفول در حسینیه ثارالله دزفول با اشاره به اینکه، تکریم مقام معلم هدف اصلی آموزش و پرورش است، ادامه داد: معلم در اسلام جایگاهی ویژه دارد، جایگاه رفیع معلم به این دلیل است نیکی ها را به انسان می آموزد

دکتر "مراد صحرایی" با طرح این سوال که، معلم چه می‌کند که خدا و ملائکه بر او درود و صلوات می فرستند، افزود: معلم نور می بخشد و معلم کسی است که با جهل می جنگد.

او با تاکید بر اینکه، معلم علمدار مبارزه با جهل و میاندار روشنایی است، عنوان کرد: در بیان رهبر معظم انقلاب، معلم سازنده زیرساخت کشور است .

وزیر آموزش و پرورش، معلم را کسی دانست که گوهر وجود کودکان کشور را می سازد و گفت: نقش آفرینی دکتر سنگری در ادبیات مقاومت و عاشورا، بی همتا است و دزفول در بطن خودش معلمانی بزرگ همچون محمد رضا سنگری پرورانده است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از اهل دانش، شور و شعور عاشورایی را از او آموختند، عنوان کرد: دکتر سنگری در ادبیات پایداری نقش آفرین است و معلمان ادبیات پایداری را از سنگری آموختند.

وزیر آموزش و پرورش با عنوان اینکه سنگری، هم عالم است و هم معلم، ادامه داد: ویژگی ممتاز سنگری کسب جایگاه رفیع معلمی است چرا که عالم و معلم همزمان در او جمع شده است

* دزفول خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیقی دارد

نکوداشت شاعر و ادیب پایداری در دزفول برگزار شد

"محمدمهدی اسماعیلی"، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تصویری به آیین نکوداشت ادیب دزفول دکتر محمدرضا سنگری که شامگاه پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت در حسینیه ثارالله دزفول برگزار شد، گفت: خیلی مشتاق بودم در این مراسم نکوداشت و تقدیر از شاعر گرانقدرمان آقای دکتر سنگری در شهر مقاومت در دزفول عزیز حاضر شوم. دزفول یکی از مهم‌ترین حوزه‌های افتخار آفرینی در حوزه دفاع مقدس بود.

در موضوع دفاع مقدس شاید، در کنار خرمشهر عزیز، بیشترین خاطره و قصه و شاید غصه، در موضوع شهر عزیز دزفول به وجود آمد.

اتفاق مهم دیگر این است که این خطه، اساسا خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق و عریضی را در پیشینه خود دارد. دزفول از هزاره‌های قبل از ورود اسلام تا امروز مهد تربیت فضلا، حکما، ادبا، فقها و سیاستمداران بزرگ و نجیب و شعرا و اهل قلم بسیاری بوده است.

کتاب افتخارات دزفول، کتاب قطوری است. نمی‌شود به دزفول و سابقه پرافتخار آن نگاه کرد و از اولین دانشگاه رسمی یعنی دانشگاه جندی شاپور، نام نبرد، نمی‌شود از دزفول یاد کرد و از خاتم المجتهدين، شیخ اعظم انصاری، نام نبرد و از بزرگان تاریخ‌سازش در ایام پیش از انقلاب، مبارزه و دفاع مقدس یاد نکرد و تا امروز دزفول و دزفولیان در پیشانی افتخارات این مرز و بوم درخشیده‌اند.

 از آقای دکتر محمدرضا سنگری به عنوان یکی از مهم‌ترین ادبای معاصرمان تقدیر می‌کنم، از نقش آفرینی ایشان در ایام قبل از انقلاب و ایام دفاع مقدس تقدیر می‌کنم که بسیاری از سرایندگان اشعار حماسی ما از اندیشه‌های ایشان وام گرفتند، بسیاری از هنرمندان نام نیک ایشان را در کنار اثرشان ثبت کردند. امروز هم این شخصیت بزرگ برای کشور ما نعمت است و خوشحالم که مردم دزفول این همت را گماردند که از این چهره ادبی و تابناک که در عین حال معلمی دلسوز و پژوهشگری پرتلاش است تجلیل می کنند.

* دکتر سنگری، سنگردار فرهنگ عاشورایی است

نکوداشت شاعر و ادیب پایداری در دزفول برگزار شد

امام جمعه دزفول با تجلیل از نیم قرن تلاش دکتر سنگری برای ترویج و پاسداشت فرهنگ عاشورایی گفت: این استاد فرهیخته از مبارزان پیش از انقلاب، رزمندگان دوران دفاع مقدس و سنگردار فرهنگ عاشورایی است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین "مسعود بهرامپور" پنجشنبه شب در آیین نکوداشت ادیب دزفول دکتر محمدرضا سنگری در حسینیه ثارالله دزفول، بیان کرد: دزفول دارای سرمایه های بزرگ انسانی است که فرزندان نخبه آن منشا شکوفایی های فراوانی بودند.

اوبا بیان اینکه دزفول شهر شعر، ادب، فرهنگ، علم و تاریخ است گفت: بزرگانی چون شیخ مرتضی انصاری از دامن این شهر پرورش و در ایران و جهان اسلام خوش درخشیدند.

حجت الاسلام بهرامپور، دکتر سنگری را فرزند ادیب، عاشورایی و رزمنده دفاع مقدس دزفول دانست و گفت: کلام شیوا، ‌زیبا و دلنشین دکتر سنگری توانسته جریانی فرهنگی در کشور ایجاد کند.

او گفت: دکتر سنگری با تحقیقات گسترده پیرامون عاشورا،‌ نقش برجسته ای در معرفی فرهنگ و ادبیات عاشورایی در کشور داشته است.

امام جمعه دزفول با بیان اینکه مردم قدرشناس دزفول قدردان فرزندان نخبه خود هستند گفت: بزرگداشت دکتر سنگری بزرگداشت خادم اباعبدالله(ع) است.

*دکتر سنگری، سنگردار فرهنگ عاشورایی است

نکوداشت شاعر و ادیب پایداری در دزفول برگزار شد

دکتر سنگری عمر خود را وقف گسترش فرهنگ عاشورایی کرده است

مسوول ستاد نکوداشت علما و مفاخر شهرستان دزفول نیز در این آیین گفت: این ستاد حدود سه سال پیش به همت عده ای از دغدغه مندان فرهنگ و هویت اصیل ایرانی اسلامی در دزفول شکل گرفت.

حجت الاسلام "مهدی زارع" با بیان اینکه معرفی سرمایه های انسانی دزفول از جمله اهداف شکل گیری اسن ستاد است گفت: باید در زمانی که نخبگان علمی و حوزوی در قید حیات هستند نسبت به معرفی آنها اقدام کرد.

او افزود: فروردین ۱۴۰۱ نکوداشت حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دی ماه ۱۴۰۱ نکوداشت آیت الله سیدعلی شفیعی عضو خبرگان رهبری و امشب نیز نکوداشت دکتر محمدرضا سنگری توسط این ستاد برگزار شده است.

مسوول ستاد نکوداشت مفاخر دزفول، اخلاص را از جمله ویژگی های برجسته دکتر سنگری دانست و ادامه داد: دکتر سنگری از خادمان حسینی است که عمر خود را وقف گسترش فرهنگ عاشورایی کرده است.

* خود را لایق این نکوداشت نمی دانم

نکوداشت شاعر و ادیب پایداری در دزفول برگزار شد

همچنین دکتر سنگری در این آیین در سخنانی خود را لایق این نکوداشت ندانست و گفت: سکونت در کنار رودخانه دزفول، کتاب‌های فراوانی از بالادست برای من داشت که ایام کودکی با این کتاب های از آب گرفته مانوس بودم.

او با بیان اینکه فضای معنوی دزفول از جمله ابعاد این شهر است که کمتر به آن پرداخته شده است گفت: اگر کسی طالب علم باشد، همه اشیا و حوادث، معلم او خواهد بود.

او افزود: همه ارکان عالم معلم انسان است و شاگرد خوب کسی است که این درس ها را به خوبی درک کند و از این درس‌ها بهره گیری کند.

این عاشورا پژوهش برجسته، پرهیز از نگاه بسته در مسایل مورد تاکید قرار داد و گفت: حفظ نسل کنونی نیازمند باز کردن آغوش بر روی آنها است.

 این استاد و ادیب برجسته کشوری در ادامه با گرامیداشت استاد شهید مرتضی مطهری گفت: معلم خوب نقش ارزنده ای در شکل گیری شخصیت افراد دارد و اگر آبرویی دارم به واسطه داشتن معلمان بسیار خوب است.

سنگری اجتناب از خودبینی را رمز بزرگی دانست و ادامه داد: کسانی که بر وجود خود خط می کشند، خداوند زیر نام آنها خط پررنگی می کشد و این رمز بزرگی و عظمت ابالفضل(ع) است.

او در ادامه  افزود: همه چیز من گره خورده با حسین(ع) است و دوست دارم بر کفن نام «اباعبدالله(ع)» و بر قبرم کلمه «معلم» نقش ببندد.

به گزارش تسنیم، در حاشیه این آیین که با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد،‌ نمایشگاهی از آثار تالیفی این مولف و استاد برجسته ادبیات کشور برپا شد.

محمدرضا سنگری در اولین روز آبان 1333 هجری شمسی در خانواده ای اهل دین، ادب و معرفت د درفول دیده به جهان گشود. وی تمام دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و بسیاری از سال های پس از آن را در دزفول گذراند و از مبارزان جوان پیش از انقلاب و رزمنده و مبلغ موثر سال های دفاع مقدس است.

سنگری، پس از پایان تحصیل در مقطع کاردانی در سال 1354 به عنوان معلم ادبیات به استخدام آموزش پرورش درآمد و پس از آن در سال 1373 با گذراندن مراتب عالی علمی موفق به اخذ درجه دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد.

سنگری یکی از پژوهشگران عاشورایی برجسته کشور است که سوابقی نظیر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو شورای نویسندگان کتاب مطالعات اجتماعی، مدیر دفتر هنر و ادبیات عاشورایی حوزه هنری، عضو گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و دبیر علمی کتاب سال عاشورا را دارد.

عضو شورای مشاوران تربیتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی، عضو شورای فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو گروه پژوهشی ادبیات پژوهشگاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس شورای علمی بنیاد دعبل خزاعی، عضو هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دبیر علمی جشنواره شعر غدیر بنیاد بین المللی غدیر، دبیر علمی کتاب ربع قرن دفاع مقدس، دبیر علمی جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، عضو هیات امنای بسیج هنرمندان کشور و داور 10ها جشنواره و سوگواره شعر، داستان، تحقیق، پژوهش و مقاله نگاری نیز از دیگر سوابق اجرایی وی هستند.

این پژوهشگر برجسته، مولف یکصد عنوان کتاب از جمله نظیر سوگ سرخ، سرچشمه امید، در قلمرو راز، نافله باغ، ادبیات معاصر، جاده سجاده و روزنه‌ای به دنیای نوجوانی است.

وی همچنین در تألیف سی جلد کتاب درسی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و کتاب‌های راهنمای معلم مشارکت داشته است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید